• 1
  • 2
2020-09-18, 12:50
Medlem
GrillTeknikers avatar
Jag var med om en incident för några år sedan, då jag bodde i ett utsatt område. Jag skulle bara ta bilen in till centrum vid ca 01-tiden på natten i ett helt oskyldigt ärende, men hann inte mer än köra 50 meter innan en polisbil började blinka med blåljusena bakom mig. Jag stannade och en vevade ner rutan, varvid en polisman ställde sig utanför den öppna rutan.

Exakt vad han frågade har jag glömt, men det var väl något i stil med "får jag be om körkortet?". Min första tanke var givetvis att jag var utsatt för rasprofilering, eftersom jag bodde i ett utsatt område och därmed var utsatt. Jag svarade därför med "Jag har inte gjort nåt, så varför ska jag visa mitt körkort?". Men polismannen insisterade, och det slutade med att han fick släpa mig ut på gatan för att titta på mitt körkort. Polismannen var uppenbart rasist.

Nej, så gick det såklart inte till. Jag visade mitt körkort, polismannen frågade vart jag skulle och jag svarade "In till centrum", och han hälsade adjö och lade till "Kör försiktigt". Sedan körde jag vidare. Så gick det till. Till skillnad från alla George Floyds här i världen så fattade jag att det är självklart att polisen stoppar bilar kl 01 i såväl "utsatta" som "icke utsatta" områden.

Varför fattar inte vissa sådana enkla orsak-verkan-samband utan ska börja tjafsa och eskalera situationen? Tänker t.ex. på Benjamin Antwi som själv valde att eskalera en enkel situation till den grad att att polisen till slut fick släpa honom av ett Öresundståg. Det satt uppenbarligen flera andra "rasifierade" personer i den aktuella tågvagnen, men de blev av någon outgrundlig anledning inte utsatta av den rasistiska polisens hatattack - hur kan det komma sig? Vad gjorde de annorlunda jämfört med stackars Benjamin?
Citera
2020-09-18, 13:00
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nej, så gick det såklart inte till.
Vad vill du ha sagt med din fejkhistoria egentligen ? Inte bättre bara starta och rubricera tråden med ämnet du vill diskutera ?
Citera
2020-09-18, 13:02
Medlem
Citat:
Jag var med om en incident för några år sedan, då jag bodde i ett utsatt område. Jag skulle bara ta bilen in till centrum vid ca 01-tiden på natten i ett helt oskyldigt ärende, men hann inte mer än köra 50 meter innan en polisbil började blinka med blåljusena bakom mig. Jag stannade och en vevade ner rutan, varvid en polisman ställde sig utanför den öppna rutan.

Exakt vad han frågade har jag glömt, men det var väl något i stil med "får jag be om körkortet?". Min första tanke var givetvis att jag var utsatt för rasprofilering, eftersom jag bodde i ett utsatt område och därmed var utsatt. Jag svarade därför med "Jag har inte gjort nåt, så varför ska jag visa mitt körkort?". Men polismannen insisterade, och det slutade med att han fick släpa mig ut på gatan för att titta på mitt körkort. Polismannen var uppenbart rasist.

Nej, så gick det såklart inte till. Jag visade mitt körkort, polismannen frågade vart jag skulle och jag svarade "In till centrum", och han hälsade adjö och lade till "Kör försiktigt". Sedan körde jag vidare. Så gick det till. Till skillnad från alla George Floyds här i världen så fattade jag att det är självklart att polisen stoppar bilar kl 01 i såväl "utsatta" som "icke utsatta" områden.

Varför fattar inte vissa sådana enkla orsak-verkan-samband utan ska börja tjafsa och eskalera situationen? Tänker t.ex. på Benjamin Antwi som själv valde att eskalera en enkel situation till den grad att att polisen till slut fick släpa honom av ett Öresundståg. Det satt uppenbarligen flera andra "rasifierade" personer i den aktuella tågvagnen, men de blev av någon outgrundlig anledning inte utsatta av den rasistiska polisens hatattack - hur kan det komma sig? Vad gjorde de annorlunda jämfört med stackars Benjamin?

För massor av år sedan jobbade jag natt i en mindre stad. Det hände då och då att polisen stoppade mig när jag körde hem (slutade jobbet 02.00). Jag är vit, blev jag då rasprofilerad, jag är vit kan jag tillägga.
Senast redigerad av femtaliess 2020-09-18 kl. 13:34. Anledning: tilägg
Citera
2020-09-18, 13:04
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
För massor av år sedan jobbade jag natt i en mindre stad. Det hände då och då att polisen stoppade mig när jag körde hem (slutade jobbet 02.00). Jag är vit, blev jag då rasprofilerad.

Ja. Stoppade de några svarta samtidigt? Nej, tänkte väl det...
Citera
2020-09-18, 13:26
Medlem
Citat:

Om polisen ber om att få se någons körkort så har du för det första ingen aning om varför och dom har ingen skyldighet att berätta för dig heller. Du verkar lite lättkränkt.

Om jag blir stoppad i en alkoholkontroll så ska jag svara: jag har inte gjort något? Din logik.

Du kanske stämde överens med ett signalement? Kom igen nu.
Citera
2020-09-18, 13:29
Medlem
En auktoritär myndighet ska inte ifrågasättas av folk på gatan hela tiden. Och om den gör det och poliserna börjar svara på alla era jävla frågor och berätta att ni är kränkta osv så faller allt ihop tillslut. Men detta förstår du ju innerst inne?
Citera
2020-09-18, 13:32
Medlem
Citat:

?

Dom har ju stoppat svarta oxå. Även om dom inte gjorde det när som stoppade en vit. Herregud kära Svea, det kommer aldrig funka detta. Dessa krockar.
Citera
2020-09-18, 13:34
Medlem
Don-Dallass avatar
Jag har en vän från Irak som berättade att han blev stoppad av polisen. Han började käfta emot och ifrågasatte varför han blivit stoppad osv, han var helt enkelt inte samarbetsvillig. Och polisens motreaktion var ju såklart hård.

Jag frågade honom, varför i det läget började du tjafsa? Han svarade att han helt enkelt blev så jävla förbannad att det var så typiskt att de skulle stoppa just honom som var utlänning bara för att han körde i ett villaområde mitt i natten.

Så problemet jag kan se är att dessa människor har väldigt låg impulskontroll blandat med dålig självbild och fördomar. De tar allting väldigt personligt, reagerar med ilska och slutar handla rationellt. De förstår inte att de sätter sig själva i klistret.

Jag tycker att du, TS, behandlade detta utmärkt med din historia om hur utgången kan bli beroende på hur man själv agerar. Det var mycket tänkvärt och borde vara självklart för alla men så är det tyvärr inte. Folk förstår inte att de flesta problem de upplever kan försvinna om de bara började jobba med sig själva.
Citera
2020-09-18, 13:34
Medlem
Citat:
Nej bara mig som är vit, jävla rasister
Citera
2020-09-18, 14:30
Vid tre tillfällen har jag blivit profilerad av polisen och jag är vit som snö. Det handlar mycket om hur det ser ut i deras ögon. Udda tider, udda kläder för vädret, udda gångstil osv allt detta kan vara en anledning till att man stoppas av en oerfaren gris som gärna vill ha något gjort men är rädd för att jobba där det behövs. Det är trots allt mycket lättare att ta hand om fyllon och ufon än att ta tag i dom riktiga problemen.
Citera
2020-09-18, 14:33
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Vad vill du ha sagt med din fejkhistoria egentligen ? Inte bättre bara starta och rubricera tråden med ämnet du vill diskutera ?

Att negrerna överreagerar på helt normala situationer och sätter sig själva i klammeri med lagens långa arm. Och den jäveln är ofta lång. Kan du ens läsa?
Citera
2020-09-18, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop

Att negrerna överreagerar på helt normala situationer och sätter sig själva i klammeri med lagens långa arm. Och den jäveln är ofta lång. Kan du ens läsa?

Sry för dubbelpost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in