Tack för svaren!
Tro det eller ej men jag har reflekterat över detta till och från ett tag. Särskilt nu på sistone då saltkaret stadigt blivit lättare.
Citat:
Ursprungligen postat av
brunoDjungel
Salt som salt. Har jag det i såser eller i andra redningar som löser upp det, så funkar vilket salt som helst. Ska jag ha det på mat, som kött eller fisk, så använder jag grovt salt k kvarn.
Ja precis, det är när man har det
på maten det blir noga.
Förresten kanske de jävlarna blåst mig på priset? Rätt säker på att bara det lilla karet jag köper lär kosta minst 7-10 kr!
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalamity
Ja, av alla meningslösa skitfrågor att skapa en tråd av så tar nog denna priset. Kornstorleken på två nästintill identiska vardagsprodukter som i stort sett är gratis, vad i helvete?

Ger inte det minsta av spörsmål den intressantaste av diskussioner?
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Jag kör på LIDLS jodsalt för vanlig matlagning. Det kostar 3kr/500g och smakar helt okej. Sedan kör jag grovkornigt, havssalt eller något finare på ugnsrostade saker samt kanske på en biff eller liknande.
Har Lidl salt?
Lite OT, men var in där en gång och skulle köpa tvål (långt före corona, bör tilläggas). Men det fanns ingen tvål, hur jag än sökte. Jag fick gå tomhänt ut igen. De verkar ha ett riktigt torftigt sortiment överlag. Finns ju
inget där.
Citat:
Ursprungligen postat av
cocinar
Viktigt dock att saltet är berikat med jod. Naturligt mineralsalt innehåller inget jod därför tillförs det saltet. Havssalt innehåller små mängder jod men tillräckligt för kroppens behov. I början på 30- talet upptäckte man att jodbrist skapar sköldkörtelsjudomar . För mycket jod skapar också problem med sköldkörteln. Undvik kosttillskott ät havsmat då och då så får man i sig det kroppen behöver.
Jod är det i. Även klumpförebyggande medel, vad det nu är bra för. Ibland har det klumpat sig ändå, om det blivit "gammalt".
Citat:
Ursprungligen postat av
Barney Calhoun
"Finsaltet" jag kör med är santa marias rock salt.
Hur skulle du beskriva dess egenskaper?
Själv tenderar jag att se just Falksalt som lite lyxigt, med anledning av det jag skrev i ts.
Citat:
Ursprungligen postat av
TrueRebels
Har Du testat Märtas kök hushållssalt på ÖoB då? 6.67:-kilot. Har en fräsch rondör och en lite suggestiv finkornig kontur. Med jod.
Nej. Är bara in där ibland och hittills har det inte sammanfallit med när jag behövt salt. Hur stora är förpackningarna?