• 1
  • 2
2020-09-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Jag är inte TS.
Ok sorry...
Citera
2020-09-16, 23:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det beror helt på vilken budfirma det gäller. DHL brukar nöja sig med underskrift medans Schenker har krävt leg varje gång.

Men frågan är ändå, hur hade man tänkt köpa prylarna? Någonstans måste det ju betalas.

Jag har själv lagt märke till att buden (oavsett budfirma) verkar skita i att vara så "duktiga som förr" gällande legitimering. Beror på Corona. Till och med receptbelagda läkemedel (som det sägs ska vara så noga med) läggs utanför dörren/i brevlådan.

Fick IT-produkter levererade utanför dörren utan att budfirman ens knackade på, IT-produkter för flera tusen..
Citera
2020-09-16, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har själv lagt märke till att buden (oavsett budfirma) verkar skita i att vara så "duktiga som förr" gällande legitimering. Beror på Corona. Till och med receptbelagda läkemedel (som det sägs ska vara så noga med) läggs utanför dörren/i brevlådan.

Fick IT-produkter levererade utanför dörren utan att budfirman ens knackade på, IT-produkter för flera tusen..
De borde om du inte svarar när de ringer på din lur hänvisa till ett utlämningsställe, vad var det för firma som levererade?
Citera
2020-09-16, 23:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det kanske också beror på värdet, är det 10 kg hundmat tror jag knappast så viktigt med legg. Är det någon dyr dator är det nog viktigare.

Citat:

Intressant, det var ett tag sen jag fick hem något med bud så hur det är just idag har jag ingen koll på.
Citera
2020-09-16, 23:39
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:

USA lär ha en del problem med just att dom bara lämnar paketen.
Det finns massor med videos från övervakningskameror med tjuvar som bara går upp och hämtar andras paket.
Har varit med om det någon gång att det står utanför min dörr i trapphuset, men senaste så har det mer varit om det inte får plats i brevlådan så förs det till närmaste återbud.
Citera
2020-09-16, 23:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
De borde om du inte svarar när de ringer på din lur hänvisa till ett utlämningsställe, vad var det för firma som levererade?

Ett flertal. Använder "alla". Enbart Postnord verkar bry sig om legitimation när de levererar till min privatadress. Beställer jag däremot till mitt företag, skiter de (Postnord) i legitimationen, de "ger" paketet till vem som helst, i princip. Vem som helst som är i närheten..
Citera
2020-09-16, 23:46
Medlem
BigFatCones avatar
Postnord har ju nyligen haft problem med det här för övrigt.
Citera
2020-09-16, 23:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
USA lär ha en del problem med just att dom bara lämnar paketen.
Det finns massor med videos från övervakningskameror med tjuvar som bara går upp och hämtar andras paket.

Har varit med om det någon gång att det står utanför min dörr i trapphuset, men senaste så har det mer varit om det inte får plats i brevlådan så förs det till närmaste återbud.

Amazon har tydligen löst problemet, man ger buden nyckeln till ens hem!
Snart kommer Amazon till Sverige!
Kolla!

"Porch-pirate" heter tydligen det som TS funderar på i trådstart.. Hade inte hört begreppet förut.
Citera
2020-09-16, 23:54
Medlem
Jag är TS.
Ska förtydliga.

Man beställer på faktura, helst "betala i oktober" eller om några månader så att det inte upptäcks direkt.
Budbäraren lämnar grejer utanför ytterdörren om ingen öppnar efter att budbäraren knackat.
Jag har beställt många gånger mobiltelefoner och liknande och då kommer man hem till ett paket utanför ytterdörren. Någon kan utan problem stjäla det paketet och då står man där och ska resonera med återförsäljaren om varför paketet inte kommit.

Så nu till frågan jag ställde i trådstarten: Vad kan gå fel att stjäla någons paket på detta sättet?
Citera
2020-09-16, 23:56
Medlem
IncubusAphrodisiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoftarnKing
Det går väl att beställa i någon annans namn och frakta det med budbee som lämnar det utanför ytterdörren. Sen tar någon annan paketet?

Varför gör inte fler detta?
Det går bra att göra om du betalar varan i förväg och har möjlighet att lämna fullmakt till fraktbolag.

men varför...varför?
Citera
2020-09-17, 00:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Du tror inte att firman vill ha legitimation och underskrift på att paketet är mottaget?!

Tänk själv gosse!

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Uhm. För att du måste ju betala för sakerna ändå. Eller tänker TS att man ska ta saker på kredit? ¨
Hur som helst så behöver man antingen vara polare med budkillen så att han skippar ID-koll, eller ha ID-kort på den i vars namn man har beställt.

Jag fick inte ens visa leg när jag beställde sist. Dom kom med grejerna, tog en bild på paketet utanför dörren och sen var det bra med det. Ville inte komma nära/ta legget pga Corona.

Vissa bolag har dessutom "lämna vid dörren, kräv ingen signatur" som val när man beställer. Minns inte vad det var jag beställde då, men dom lämnade bara grejerna utanför. Betalade inte med faktura då dock.
Senast redigerad av Kausti 2020-09-17 kl. 00:15.
Citera
2020-09-17, 00:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag fick inte ens visa leg när jag beställde sist. Dom kom med grejerna, tog en bild på paketet utanför dörren och sen var det bra med det. Ville inte komma nära/ta legget pga Corona.
Intressant. Jag märker i ärlighetens namn inte av Coronan särskilt så jag hade inte ens med det i beräkningarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in