2020-09-16, 11:32
Medlem
vidrikfittanens avatar
Jag har under några år stört mig på men även förvånats över de indiska rekryterare som man ständigt kontaktas av på Linkedin. Oftast unga personer med 500+ kontakter som skickar ut förfrågningar. Oftast konsultuppdrag. Ibland hos väldigt stora kunder i tex UK och USA så man undrar varför en 21-åring från Bangalore rekryterar för dem. Dom är väldigt ivriga att få ringa upp. Ibland stämmer uppdraget inte alls överens med ens kompetens.
Ibland är det så osannolikt att det skulle bli matchning. Jag menar varför kontakta mig, en nästan 50-årig man från Sverige med fast anställning, för ett uppdrag på 3 månader i Panama? Det är inte särskilt troligt att det blir en matchning där.

Jag antar att det är något lurt. Men vad är grejen? Vad är dom ute efter?
Jag brukar inte svara dom och jag brukar blocka dom. En gång ville jag dock prova så jag svarade en indisk tjej med alla möjliga universitetsexamina , dock hade hon bara jobbat ett år. Inte nog med det, direkt efter universitet blev hon "Senior talent acquisition partner". Bra jobbat ...
I alla fall, jag svarade henne. Hon ville ringa upp mig och diskutera en tjänst på Microsoft i Seattle. Bland hennes kontakter fanns verkligen folk som jag vet jobbar för Microsoft. Ett par av dom hade även gett henne credits för hennes kompetens.
När jag skrev att vi kunde ta det i text innan vi går vidare med att prata över telefon så hörde hon aldrig av sig igen.
Det måste vara nåt lurt med detta eller är storföretagen så snåla som att dom använder indier som billig arbetskraft? Det ger inget vidare intryck måste jag säga. Det känns så oerhört scammigt på nåt sätt.

Edit : Jo, just det. Ibland påstår dom sig rekrytera konsulter för svenska bolag. T ex banker. Arvodena brukar vara skyhöga för relativt vanliga uppdrag. Jag har ganska god koll på konsultbranschen. I alla fall i Stockholm. Varför skulle en indier i Calcutta sitta och rekrytera konsulter till t ex Handelsbanken eller Nordea med arvoden som är dubbelt så höga som bankerna skulle få betala till ett svenskt konsultbolag? Bolag som dom dessutom redan har inne sedan decennier i sina organisationer.
Det händer ju liksom inte.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-09-16 kl. 11:39.
Citera
2020-09-16, 11:39
I princip alla rekryterare får betalt "on commision basis", de är alltså inte anställda alls och har inte någon typ av anknytning till bolagen. Men säg att Microsoft lägger upp x tjänst som söker x kompetens och denna rekrytaren matchar dig med bolaget, får den en "finders fee". Ibland står dessa öppet offentligt sätt, andra gånger finns det specifika avtal uppsatta för dessa. Pengarna är oftast satta inom "amerikansk standard" och därav är det ganska bra cash för folk i Indien. De har oftast aldrig direkt anknytning till Microsoft.

Ett annat sätt som dessa jobbar genom är att du som blir anställd går in i avtal med rekrytaren, ibland kan det handla om en första månadslön, en fast fee och så vidare.

Sen visst, det kan säkert finnas ett par scams där också som bara går ut på att lura folk, det är väldigt vanligt i Indien med dessa typer av "tech-inriktade-scams"
Citera
2020-09-16, 13:36
Medlem
Suecotes avatar
Utan att veta säkert vågar jag mig på en teori. Att det är så viktigt att prata på telefon tyder på att de vill snacka omkull dig, s.k. social engineering. Förmodligen dyker det under samtalet upp något i still med att de behöver få ditt kreditkortnummer eller bankkonto för att ta ut någon förmedlingsavgift, eftersom jobbet är så unikt och välbetalt.

Att de lyckats få Microsoftanställda på sin vänlist är ju ett smart drag, men jag har också lagt till okända rekryterare på LinkedIn, så det är kanske folk som hoppas på att hitta ett nytt jobb via dem.
Citera
2020-09-16, 13:44
Samma sak med diverse unga människor i UK som påstår sig rekrytera för nån position på ett företag i mina trakter. Antar att de trålar vitt och brett och hoppas nåt ska fastna i nätet. Kan de presentera en speciellt kandidat för arbetsgivaren så kan de, oavsett om de spammat sig fram till kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in