• 1
  • 2
2020-09-16, 09:02
Medlem
Min älskade far har somnat in i sviterna av Covid-19.

Har ordnat begravning, gravsten, bouppteckning, städat ur hans hus etc hela sommaren, och nu börjar det bli dags för ekonomin. Jag är 22 år gammal och har väl ungefär lika dålig koll på ekonomi som dom flesta i min ålder och utbildningsnivå (gymnasial). Skulle uppskatta lite tips på hur jag bäst hantera den uppkomna situationen.

Pappa jobbade hårt och sparade det mesta. Han lämnade cirka 2,5 mkr i kapital och hans hus värt typ 0,7mkr (glesbygd). Mycket pengar för mig.

Kapitalet:
Allting ligger i värdepapper hos banken. Han var "duktig ekonomiskt" och gjorde ett par lyckade satsningar på börsen, men dom sista åren så orkade han inte hålla på längre och lät en förmögenhetsrådgivare förvalta det hela, i samråd med honom.

Borde jag fortsätta med förmögenhetsrådgivare?
Läst lite om dem men jag förstår inte riktigt hur dom tjänar pengar? Får dom en grundlön+bonus baserat på hur bra portföljerna dom förvaltar går eller?
Goodwill från banken att erbjuda den tjänsten för att locka kunder..?

Förhoppningar kring ekonomin:
Jag har inga planer på att röra en krona av det jag har ärvt. Jag har ett okej jobb med okej inkomst. Har inga lån. Har schysst bil etc. Vill bara låta dom där pengarna växa så att jag kan använda dom i framtiden om jag får för mig att flytta. Bilda familj etc. (Allt är enskild egendom)

Huset:
Jag bodde tidigare i hyresrätt och pappas gamla hur är mitt barndomshem, så jag flyttade in där tämligen omgående efter dödsfallet. Han bodde inte där sista tiden så det gick rätt smärtfritt att flytta in.

Huset, från 1935, är lite halvt eftersatt. Farsan investerade i bergvärme, fiber, nytt kök och lite annat de senaste åren, men i stora drag är det orört sedan tidigt 90-tal. Fanns renoveringsbehov.

Jag fick lov att byta panel på en gång. Ordnade det i sommar på egen hand. Det ena badrummet hade skador i våtrumstapeten så det fick jag också ordna. Har ordnat lite annat som var tvunget att åtgärda, t.ex. ett ruttet fönster. Ja, lite småpyssel.

Överlag skulle jag säga att jag har/planerar att renovera saker under året som kommer höja värdet på fastigheten till cirka 1,0mkr. Men hur blir det om jag får för mig att sälja huset i framtiden? Det kommer ju vara värt bra mycket mer än när farfar köpte det typ 1940. Jag spar alla kvitton på allt jag gör.

Man får väl skatta på värdehöjning av fastigheten? Men vad är mitt anskaffningsvärde? I bouppteckningen skulle man skriva in taxeringsvärdet vilket jag har gjort. Tog det från pappas sista deklaration.
Citera
2020-09-16, 09:57
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgPolack
Min älskade far har somnat in i sviterna av Covid-19.
1. Borde jag fortsätta med förmögenhetsrådgivare?
2. Läst lite om dem men jag förstår inte riktigt hur dom tjänar pengar? Får dom en grundlön+bonus baserat på hur bra portföljerna dom förvaltar går eller?
3.Goodwill från banken att erbjuda den tjänsten för att locka kunder..?
4.Men hur blir det om jag får för mig att sälja huset i framtiden?
Man får väl skatta på värdehöjning av fastigheten? Men vad är mitt anskaffningsvärde?

1. Ja, om du inte har några planer på att lära dig mer om aktiemarknaden / fonder är det en god ide att fortsätta med eran bankman, såvida denna nu har gett utifrån satta parametrar en god avkastning. Det kan vara att intressant att lära sig strategin / ändra strategin, om det t.ex. endast ligger på ett räntekonto blir det inte mkt vinst. Annars så splitta bara pengar i top 5 svenska fonder top 5 internationella så kommer det bli en god avkastning framåt åren.

2. Oftast grundlön + bonus beroende på hur det har gått för deras portföljer. Du komplicerar yrket något, dessa är oftast helt vanliga bankmän, investeringstrategin utgår oftast ifrån mallar som deras kollegor använder beroende på sparsmål/horisont/risknivå. (Skulle du haft t.ex. 10m+ i kapital skulle det varit en annan femma).

3. Nja banken tjänar pengar på dig, så ingen goodwill direkt. Men det är något de flesta större banker har, en "personlig bankman" som gör i princip allt.

4. Överlåtelse av fastighet genom arv är ingen avvryttning, du ingår i arvlåtarens skattemässiga situation. Med detta menas alltså att när du säljer fastigheten räknas vinsten ut ifrån vad bostaden har sålts för och vs vad din far har köpt in bostaden för. Så du kommer betala lika mycket i vinstskatt som din far skulle gjort om han sålde bostaden precis innan han avled. Kalkylen är inte jättekomplicerad, men googla frågan så får du ett längre formulerat svar.

Beklagar sorgen, lycka till!
Citera
2020-09-16, 10:19
Medlem
polagoms avatar
1. Jag kan ingenting själv kring hur en förmögenhetsrådgivare agerar, och dess värde. Men det är möjligt att det kan kosta mer än det smakar. Halva (vuxna) Sverige investerar väl i aktier, fonder eller obligationer. Varav just indexfonder erbjuder de flesta med ett utmärkts sätt att följa börsen till låga avgifter och utan stor kunskap.

Jag skulle om du hade en lång tidshorisont börja med det själv, eller diskutera det med din förmögenhetsrådgivare. Jag anar att hen vill behålla ditt kapital så kan vara mindre neutral i frågan. Men ett par indexfonder kommer vara absolut värt det i de flesta fallen.
Citera
2020-09-16, 10:24
Medlem
3 miljoner räknas inte som rik. Inte ens om du tjänar 1 miljon per år är du rik. Däremot 3 miljoner per år, då kan vi börja snacka.
Citera
2020-09-16, 10:28
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
3 miljoner räknas inte som rik. Inte ens om du tjänar 1 miljon per år är du rik. Däremot 3 miljoner per år, då kan vi börja snacka.

Rikedom är relativt. I hans fall, 23 år med 2.5m i lätt rörligt kapital samt ett hus för 0.7m så skulle han i de flesta fall ha en mycket gott kapital jämfört med hans jämnåriga. Vem fan har det vid 23 års ålder? Inte många. Är han rik relativt sett till resten av Sveriges befolkning, inte riktigt. Men har du 3m+ i rent kapital så ligger du fortfarande mycket bättre till än många andra.
Citera
2020-09-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
1. Ja, om du inte har några planer på att lära dig mer om aktiemarknaden / fonder är det en god ide att fortsätta med eran bankman, såvida denna nu har gett utifrån satta parametrar en god avkastning. Det kan vara att intressant att lära sig strategin / ändra strategin, om det t.ex. endast ligger på ett räntekonto blir det inte mkt vinst. Annars så splitta bara pengar i top 5 svenska fonder top 5 internationella så kommer det bli en god avkastning framåt åren.

2. Oftast grundlön + bonus beroende på hur det har gått för deras portföljer. Du komplicerar yrket något, dessa är oftast helt vanliga bankmän, investeringstrategin utgår oftast ifrån mallar som deras kollegor använder beroende på sparsmål/horisont/risknivå. (Skulle du haft t.ex. 10m+ i kapital skulle det varit en annan femma).

3. Nja banken tjänar pengar på dig, så ingen goodwill direkt. Men det är något de flesta större banker har, en "personlig bankman" som gör i princip allt.

4. Överlåtelse av fastighet genom arv är ingen avvryttning, du ingår i arvlåtarens skattemässiga situation. Med detta menas alltså att när du säljer fastigheten räknas vinsten ut ifrån vad bostaden har sålts för och vs vad din far har köpt in bostaden för. Så du kommer betala lika mycket i vinstskatt som din far skulle gjort om han sålde bostaden precis innan han avled. Kalkylen är inte jättekomplicerad, men googla frågan så får du ett längre formulerat svar.

Beklagar sorgen, lycka till!

Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av polagom
1. Jag kan ingenting själv kring hur en förmögenhetsrådgivare agerar, och dess värde. Men det är möjligt att det kan kosta mer än det smakar. Halva (vuxna) Sverige investerar väl i aktier, fonder eller obligationer. Varav just indexfonder erbjuder de flesta med ett utmärkts sätt att följa börsen till låga avgifter och utan stor kunskap.

Jag skulle om du hade en lång tidshorisont börja med det själv, eller diskutera det med din förmögenhetsrådgivare. Jag anar att hen vill behålla ditt kapital så kan vara mindre neutral i frågan. Men ett par indexfonder kommer vara absolut värt det i de flesta fallen.

Tack för tipset!
Rådgivaren har alldeles säkert ett ekonomiskt intresse i att behålla mig som kund, så ska nog inte lita blint på denne.

Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ytterst subjektivt, men nja. Jag har väl en bit kvar tills jag är "rik" då...

Citat:
Rikedom är relativt. I hans fall, 23 år med 2.5m i lätt rörligt kapital samt ett hus för 0.7m så skulle han i de flesta fall ha en mycket gott kapital jämfört med hans jämnåriga. Vem fan har det vid 23 års ålder? Inte många. Är han rik relativt sett till resten av Sveriges befolkning, inte riktigt. Men har du 3m+ i rent kapital så ligger du fortfarande mycket bättre till än många andra.
Lite så tänkte jag också. Medelbelåningen i sverige är väl typ 500.000kr. Jag är helt skuldfri.
Tolkningsfråga antar jag
Senast redigerad av EnArgPolack 2020-09-16 kl. 10:43.
Citera
2020-09-16, 10:36
Medlem
Ravenouzs avatar
Du har fått svar på mer eller mindre alla dina frågor av yugoslav. Det är bra att du spar kvitton på alla åtgärder kopplade till huset. När du väl säljer det har du, under vissa förutsättningar, möjlighet att dra av förbättringsutgifter.

En liten sak att komma ihåg, särskilt om man tidigare inte har bott på egen fastighet, är att ansöka om lagfart. Du slipper stämpelskatt men måste pynta en expeditionsavgift.

Beklagar sorgen.
Citera
2020-09-16, 10:42
Medlem
Tråkigt med din far men grattis till en mycket bra start av ditt vuxna liv!

Du verkar ha en bra tanke med dina pengar. Gå in och läs på mycket. Rika tillsammans har en ganska bra filosofi hur du ska tänka med dina pengar för att dom ska växa. Finns ju många fler. Om du vill lära dig om börsen så ta en liten del av ditt kapital för att experimentera med. Kanske 100 000 kronor. Resten i avkastningsbolag där du återinvesterar avkastningen på nytt.

Gå på lite möte med den där finansrådgivningsmannen på banken. Det kan vara en bra start. Dock vill dom ju gärna att du investerar i bankens fonder. Håll hårt i dina pengar och börja inte nalla en massa. Har själv ett större kapital som är något mindre än ditt och det är helt avskilt från min vanliga ekonomi. Det är till för framtida lyx.

Angående ditt hus så verkar du ha lite koll själv. Sätt ihop en lista med olika prio så att du gör dom i rätt ordning.

Lycka till!
Citera
2020-09-16, 10:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgPolack
Borde jag fortsätta med förmögenhetsrådgivare?
Jag skulle sätta mig några kvällar och jämföra olika erbjudanden. Kan du spara in en avgift på några få promille per år blir det många hundratusen med tiden. En miljon investerat över 10 år med 4,5 va 5 procent avkastning innebär en skillnad på 150 000 kronor. Det är löjligt god timlön även om du lägger 100 timmar på att hitta bästa alternativet.
Citera
2020-09-16, 10:46
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ett mycket bra svar.

Se ovan. Kan bara instämma.

Vad gäller vinsten på huset så kan man - om man vill eller måste - ta 150 % av taxeringsvärdet 1952 som inköpspris, om fastigheten gått i arv eller getts i gåva eller bodelats vidare sedan tidigare än så.

Det brukar vara grymt små belopp, och inte alltid helt enkla att ta fram.

Nåja, den dagen den sorgen.

Spara kvitton bara, både dina och pappans, han har ju förbättrat med avdragsrätt verkar det som.

Beklagar sorgen, och lycka till.
Citera
2020-09-16, 11:36
Medlem
Ditt första problem är väl mer av adminstrativ natur. Gällande aktier och fonder måste du bestämma om tillgångarna skall säljas och dödsboet betala reavinstskatten eller om du skall ärva aktierna och fonderna.

Om du använder det sistnämda alternativet är det viktigt att du ser till att skaffa uppgifter om anskaffningsvärden eftersom du behöver detta för att själv deklarera kapitalvinst när du säljer aktierna.När aktierna flyttats till någon form av depå som tillhör dig och dödsboets konton och depåer avslutats så är det svårare att få fram uppgifterna från banken.

Dödsboet skall också lämna en deklaration för 2020 vilket faller på dig att ordna om du inte tar hjälp.
Jag hade fokuserat på sådana saker istället för långsiktig strategi just nu.

Gällande "förmögenhetsrådgivaren" så lär det vara en bankman som inte tar något speciellt arvode utan bara har styrt din fars investeringar till bankens egna fonder vilka sällan är fördelaktiga utan har en viss avgift som banken tjänar pengar på. På sikt bör du flytta pengarna från sådana fonder till något med lägre avgifter men det är ingen brådska. Viktigast just nu är inte "return on capital" utan "return of capital". Är du total novis så undvik tokiga råd om att lägga allt i BitCoin och sånt bara.

För att få en allmän koll på placeringar och fallgropar så rekomenderar jag att du läser t ex Så kan alla svenskar bli miljonärer. https://www.bokus.com/bok/9789172322...i%20miljonärer!

Du blir inte Warren Buffett av den men kommer undvika dåliga strategier iaf.
Citera
2020-09-17, 05:17
Medlem
Citat:

Kanske i Sverige men inte globalt. I den stad jag bor i är kvadratmeterpriset 140k och många äger sina lägenheter utan belåning. Medellönen för min bransch är 60k efter skatt vilket är medelklass här. Jag har kollegor som bor i 15 miljoners lägenheter och är i 30 års åldern och dem anser sig vara medelklass. Inte direkt så att dem har råd att gå i pension eller köpa en Ferrari.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in