• 3
  • 4
2022-08-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Jag har typ jobbat max 1 år ungefär och jag är 26.

Kan nån säga hur mycket man får i pension om man inte ens jobbat en endaste minut? Hur mycket ligger allmänpensionen på det? Det är väl typ 7 000 - 9 000 kronor va? Eller är det mindre?

Vad är ålderspension och tilläggspension btw?

Om 40 år när du går i pension kommer det vara annorlunda. Pensionssystemet kommer vara avvecklat till den största grad.
Du får max några matkassar i månaden
Citera
2022-08-07, 17:57
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2022-08-07, 17:58
Medlem
kinky_Ms avatar
runt 12K före skatt
Efter fasta avgifter och skatt finns det inget kvar.
lever du på havregrynsgröt och vatten kan du få lite pengar över till lyx. Inte om du vill leva hela tiden.
Bor du i mammas källare betalar du givetvis ingen hyra och kan överleva. Men något lyx blir det aldrig mer.
Citera
2022-08-07, 18:04
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
runt 12K före skatt
Efter fasta avgifter och skatt finns det inget kvar.
lever du på havregrynsgröt och vatten kan du få lite pengar över till lyx. Inte om du vill leva hela tiden.
Bor du i mammas källare betalar du givetvis ingen hyra och kan överleva. Men något lyx blir det aldrig mer.
Äldreförsörjningsstöd garanterar att man får en "skälig levnadsnivå" på 6k efter skatt/bostad.

"Inget kvar".
Citera
2022-08-07, 18:08
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Äldreförsörjningsstöd garanterar att man får en "skälig levnadsnivå" på 6k efter skatt/bostad.

"Inget kvar".
testa själv att leva någon månad för 6K
Citera
2022-08-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om man aldrig jobbat i Sverige men hunnit fylla 65 år. Hur mycket får man som minst i pension?
"Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år fram till och med året innan det år då du har rätt till garantipension. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.

Om du tidigare bott i annat EU/EES-land

Har du inkomstgrundade pensioner som till exempel inkomstpension, änkepension eller pension från annat land, minskas garantipensionen stegvis för att sedan upphöra helt när du nått en viss nivå. Använd vår tjänst för att anmäla de pensioner du har från annat land.

Anmäl pension från annat land

Vilka belopp gäller för garantipensionen?
Som mest kan garantipensionen bli 9 781 kronor för ensamstående och 8 855 kronor i månaden för gifta. Dessa belopp gäller från och med augusti 2022. Beloppen som gäller för tid innan augusti 2022 är 8 779 kronor respektive 7 853 kronor."

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Sen kan ÄLDREFÖRSÖRJNINGSSTÖD och bostadstillägg sökas.
"Så räknar vi ut ditt äldreförsörjningsstöd:

En skälig levnadsnivå innebär att du ska ha tillräckligt med pengar kvar att leva på efter att du har betalat för ditt boende. Som skälig levnadsnivå räknas 6 181 kronor per månad (2022) för dig som är ensamstående och 4 972 kronor per månad (2022) för dig som är gift, sambo eller registrerad partner."
Äldreförsörjningsstöd ansöks 1 ggr/år.

Det finns undantag och tillägg, krångligt räkna ut själv, så vänd dig till myndigheterna direkt.
Senast redigerad av DEF1 2022-08-07 kl. 18:52.
Citera
2022-08-07, 23:35
Medlem
Citat:
testa själv att leva någon månad för 6K

Jag har levt på 6 k per månad under snart 4 år och jag känner inte att det är några problem alls och saknar ingenting.
Citera
2022-08-08, 11:04
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag har levt på 6 k per månad under snart 4 år och jag känner inte att det är några problem alls och saknar ingenting.
Då äger du ett eget hus utan lån och har inget intresse som kan kosta lite. Har du gratis el också? Bil?
Vad händer när tvättmaskinen pajar samtidigt som du behöver sjukvård?
Äter du aldrig fint kött?
Citera
2022-08-09, 00:22
Medlem
Citat:
Då äger du ett eget hus utan lån och har inget intresse som kan kosta lite. Har du gratis el också? Bil?
Vad händer när tvättmaskinen pajar samtidigt som du behöver sjukvård?
Äter du aldrig fint kött?

Bor i en enrummare i en bostadsrättsförening inga egna lån på lägenheten samt en obelånad förening

elen går på just nu 200kr per månad för mig

Äger ingen bil går/cyklar överallt till jobb/vänner/krog/matbutik etc.

Tvättmaskinen ingår i brf avgiften.

Äter kött eller fisk varje dag gör dock storkok en gång i veckan.

Kanske bör nämna att 6k är efter min brf avgift är betald den ligger på 2k så bränner 8k i snitt totalt per månad cirka tog bort brf avgiften då jag antog att man mena att leva på beloppet efter hyran.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in