2020-09-16, 01:41
Medlem
hydrols avatar
Pension baseras på förutsättningarna som existerade efter andra världskriget och är beroende av befängt hög tillväxt i form av en slags pyramid. Om du betalar in till systemet idag så är det en låg andel pengar som i praktiken läggs undan i praktisk mening utan försvinner direkt in på någon annans konto.

TS, du kan väl se dig omkring lite. Läsa lite nyheter. TS, vi får ingen jävla pension.
Citera
2020-09-16, 08:33
Medlem
OG81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
räkna med ca 11k efter skatt...ta det gånger två med din kamelryttare = 22 k efter skatt.

hahaahaaa så sant
Citera
2020-09-16, 10:19
Medlem
particulum1s avatar
På den vägen våra politiker och makthavare tar landet ekonomiskt kan jag med stor sannolikhet säga att pensionssystemet kommer att vara ett minne blott när du blir pensionär, har du inte säkrat din ekonomiska framtid på egen hand tills du når äldre ålder kommer du inte ha en krona att leva på, det blir tiggeri och leva på gatan om du inte råkar känna någon vänlig själ i din familj eller bekantskapskrets som vill och kan ta hand om dig.
Citera
2020-09-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Om man aldrig jobbat i Sverige men hunnit fylla 65 år. Hur mycket får man som minst i pension?

Helst inte en krona! Förbannade syltrygg.
Citera
2020-09-17, 14:28
Medlem
pwbothas avatar
Citat:
Förtydligade lite:

65 år gammal. Bott i Sverige ca 22 år, gift och aldrig jobbat i Sverige. Hur mycket blir det i månaden?

Oavsett belopp är det åt helvete för mycket! Helst 0 kr/månad.
Citera
2020-09-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissapan
Helst inte en krona! Förbannade syltrygg.

Varför denna tråkiga ton?
Citera
2020-09-18, 08:42
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Varför denna tråkiga ton?

Kan det bero på att vi inte gillar ekonomiska parasiter?

För övrigt tror jag att du trollar. Din skrivna svenska är alldeles för bra för att komma hit som 43-åring och sedan aldrig gjort ngt vettigt.
Citera
2020-09-28, 11:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag kan berätta varför man skall jobba och betala skatt trots att man får en låg pension.

1. Man har möjlighet till att köpa en bostad. Om man gjorde det för 20 år sedan har man gjort sig en rejäl hacka.

2. Om man sparade lite av den låga lönen och investerade i aktier har man gjort sig en rejäl hacka.

3. Om man är så oföretagsam att man inte klarat av punkt 1 och punkt 2 så kunde man ändå lagt undan en slant inför pensionen.

Har man inte gjort något av ovanstående har man burit sig dumt åt. Om man aldrig arbetat har man inte dessa möjligheterna.

Punkt 1 och 2 är självklarheter för normalt folk! Men en oroväckande stor del av befolkningen har väldigt kort belöningshorizont och röker och krökar hellre nu än har det ok ställt som pensionärer i en avlägsen framtid.

Sedan kommer standardgnället om deras dåliga pension trots at de "arbetat ett helt liiiiiiiiv!", vilket i kvinnornas fall brukar innebära tre barn med två års föräldrakedighet per unge och sedan deltid 75% och pension vid 61 för att de är helt utslitna av allt arbetande.

Alla gör sina val...
Citera
2020-09-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Punkt 1 och 2 är självklarheter för normalt folk! Men en oroväckande stor del av befolkningen har väldigt kort belöningshorizont och röker och krökar hellre nu än har det ok ställt som pensionärer i en avlägsen framtid.

Sedan kommer standardgnället om deras dåliga pension trots at de "arbetat ett helt liiiiiiiiv!", vilket i kvinnornas fall brukar innebära tre barn med två års föräldrakedighet per unge och sedan deltid 75% och pension vid 61 för att de är helt utslitna av allt arbetande.

Alla gör sina val...

HAHAHA
Låter som min svärmor. Själv göra själv ha tänker jag när hon gnäller.
Det har minsann funnits pengar till veckotidning och klippning vart 6e vecka i hela hennes liv.
Hon har heller aldrig läst ett reklamblad utan handlat i närmsta närbutik.
Det är ju inet nytt på jorden att man måste ha lite ansvar för sin pension själv.
Citera
2022-08-07, 17:38
Bannlyst
Hur mycket får man i pension om man aldrig arbetat?

Jag har typ jobbat max 1 år ungefär och jag är 26.

Kan nån säga hur mycket man får i pension om man inte ens jobbat en endaste minut? Hur mycket ligger allmänpensionen på det? Det är väl typ 7 000 - 9 000 kronor va? Eller är det mindre?

Vad är ålderspension och tilläggspension btw?
Citera
2022-08-07, 17:42
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Jag har typ jobbat max 1 år ungefär och jag är 26.

Kan nån säga hur mycket man får i pension om man inte ens jobbat en endaste minut? Hur mycket ligger allmänpensionen på det? Det är väl typ 7 000 - 9 000 kronor va? Eller är det mindre?

Vad är ålderspension och tilläggspension btw?

Gå in på minpension.se
Där går du in på "simulatorn" och skriver in siffrorna.
Du lär inte bli glatt överraskad.
Citera
2022-08-07, 17:44
Medlem
fittslems avatar
Du får tillräckligt för att klara existensminimum. Inget mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in