• 1
  • 2
2020-09-15, 18:13
Bannlyst
Vad tycker ni om penningtvätt vid bostadsaffärer? Har ni tvättat pengar när ni köpte lägenhet eller hus? Är det rätt att tvätta pengar vid bostadsaffärer? (jag kan inte bifoga länk pga källskydd)
Bakgrund -> Insatta källor i mäklarförbundet berättar att många bostadsaffärer genomförs med pengar under bordet. Budgivningen får gå igenom men säljaren väljer köparen som i förtid betalat under bordet, rena pengar in i plånkan ibland via banken (medveten pengatvätt).
Intressant fakta är att köpare och säljare oftast är invandrare vid de här affärerna.
Och självklart känner vi i media till det, även politiker såsom Magdalena Andersson, men ingen av oss vill ge sd extraröster och kommer därför inte rapportera till svenska folket. Tack alla soldater mot rasism som kommer nollställa min information.
---
Tänk på blodtrycket och sov gott inatt!
Citera
2020-09-15, 18:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wernerkransen
[b]Vad tycker ni om penningtvätt vid bostadsaffärer? Har ni tvättat pengar när ni köpte lägenhet eller hus? Är det rätt att tvätta pengar vid bostadsaffärer?
Ser gärna din källa till påståendet.
Citera
2020-09-15, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ser gärna din källa till påståendet.
Står i trådstarten
Citera
2020-09-15, 19:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Står i trådstarten
Då ber jag om en länk istället.
Citera
2020-09-15, 19:31
Bannlyst
Citat:
Då ber jag om en länk istället.
Står i trådstarten att jag inte kan uppge källa. Vad är det du inte tycker stämmer?
Citera
2020-09-15, 19:33
Medlem
Men det är självklart att det finns bostadsaffärer som går till på detta vis. Liknande hände dock redan tidigare, av helvita svenskar, innan vi blev ockuperade. Men jag kan tänka mig att det nu exploderar.
Citera
2020-09-15, 19:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Står i trådstarten att jag inte kan uppge källa. Vad är det du inte tycker stämmer?
Du behöver inte ta hänsyn till källskyddet, om du inte är journalist eller liknande.

Tror inte det är osannolikt att det förekommer pengar under bordet vid lägenhetsaffärer.
Citera
2020-09-15, 19:40
Bannlyst
Citat:
Du behöver inte ta hänsyn till källskyddet, om du inte är journalist eller liknande.

Tror inte det är osannolikt att det förekommer pengar under bordet vid lägenhetsaffärer.
Det är jag!
Citera
2020-09-15, 19:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är jag!
Och du har alltså inte publicerat något om det hela inom din profession (mer än här)?

Som sagt, tror inte det är osannolikt att det förekommer, men avvaktar att diskutera ämnet tills det kommer en källa, som alltså inte behöver vara journalistens källa, utan exempelvis en tidningsartikel.
Citera
2020-09-15, 22:36
Medlem
Vi har alltså pengar under bordet.
Och hur åker de in på en bank menar du?
Citera
2020-09-15, 23:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Det är jag!

Det tror jag inte! Du skriver inte som en sådan.
Citera
2020-09-15, 23:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om något är möjligt, och båda aktörerna har intresse av det, kommer det att ske.

Behövs inga källor till att något har hänt, när att det händer är det enda logiskt stabila tillståndet. Då kommer det att hända.

Min undran är bara varför det ens krävs en mäklare emellan som har anmälningsplikt enligt penningtvättlagen.

Om en privatperson gör upp om försäljning med en del under bordet kan det möjligen vara vinstskattefusk, men annars blir det en åklagares sak att bevisa att det officiella priset ligger under det verkliga och att säljaren varit medveten om att mellanskillnaden är pengar som tvättas.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-09-15 kl. 23:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in