• 1
  • 2
2020-09-15, 17:02
Medlem
Eftersom det skrivs väldigt mycket olika åsikter kring precipitaded withdrawal och var det beror på tänkte jag klargöra det i denna tråden så folket här som brukar opiater och opioder får korrekt information om vad det är för något och hur man undviker det etc.

Buprenorfin(Subutex, Suboxone, Espranor mm) är ju som de flesta vet en väldigt potent opioid som både är en agonist och en antagonist, vilket innebär att den både stimulerar opioidreceptorerna i hjärnan men som även blockerar effekten av andra opiater och opioder(Undantagen är ENDAST tramadol, femtanyl och Ketomebidon) vilket är till för att folk som behandlas med Buprenorfin i underhållsbehandling inte ska kunna få effekt av andra opiater under personens behandling med Buprenorfin.
Precipitaded withdrawal är en effekt som uppstår när en person är fysiskt beroende av en opiat(Oxycontin, Heroin, Morfin mm) och använder Buprenorfin för nära inpå innan opiaten gått ur kroppen och släppt effekt ifrån hjärnans opioidreceptorer. Detta är för att Buprenorfin har såpass mycket kraftigare bindningsaffinitet än andra opiater samt att eftersom Buprenorfin blockerar andra opiater så knuffar det bort affiniteten ifrån opiaten som togs innan Buprenorfinintaget, vilket leder till vad som kallas precipitaded withdrawal. Det sker alltså när personen är fysiskt beroende av en annan opiat och denne hamnar då i en akut fullskalig abstinens eftersom Buprenorfinet knuffar bort opiatens bindning till kroppen och receptorerna.
Detta är en EXTREMT obehaglig upplevelse då det är som att gå från 0 till 10 i abstinensintensitet på bara någon minut. Hur länge det varar varierar, men allt ifrån någon timme till tre dagar har rapporterats.
Under en precipitaded withdrawal finns det inte mycket att göra än att stå ut då mer Buprenorfin endast gör det värre och att försöka fylla på med en annan opiat kommer inte fungera(endast väldigt väldigt lite) då Buprenorfinet blockerar andra opiaters effekt som nämnts.
Det handlar INTE om naloxon som finns i Suboxone vilket många verkar tro, utan det är själva Buprenorfinet det beror på. Så att tro att det fungerar att ta ett preparat med endast Buprenorfin i(Subutex, Espranor tex) kommer leda till samma effekt.
Hur detta undviks är om personen ska gå över till Buprenorfin efter att sluta med en opiat kroppen är fysiskt beroende av, gäller det att vänta tills man verkligen är i fullskalig abstinens. Hur lång tid det tar är ju självklart beroende på vilken opiat man är hooked på och är ju väldigt individuellt också. Men med heroin brukar det rekommenderas minst 24 timmar och med mer långverkande opiater såsom Metadon eller oxykodon i depotform, rekommenderas ofta runt 48-72 timmar.
Det viktigaste är att inte låta ens psyke ta över och känna efter för mycket. Är man verkligen abstinent känner man det.
Då kommer Buprenorfinet göra underverk för abstinensen och problemet är också att skulle du ta Buprenorfin för tidigt och hamnar i PWD, kommer inte Bup hjälpa lika mycket emot abstinensen på lång sikt.

Denna informationen är huvudsakligen saxat ifrån olika läkemedelshemsidor, läkemedelsinformation etc. Dock mest ifrån utländska sådana då det tex står på FASS att det går att använda Buprenorfin så kort som 6 timmar efter korttidsverkande opiater och 24 timmar efter långtidsverkande. Självklart är det ju som sagt individuellt hur lång tid det tar för opiaten att gå ur kroppen, men av det jag läst och egna erfarenheter brukar det behövas längre tid än så. Men tål att säga en sista gång att det är individuellt, så det är självklart vissa som kan följa FASS modell.

Hoppas denna infon är till hjälp för folk med opiatberoende, det är viktigt att vi tar hand om varandra och ger korrekt information så att precipitaded withdrawal undviks, för det är närmre en traumatisk upplevlese för många att uppleva och ingenting någon ska behöva gå igenom. <3

Må väl!
Citera
2020-09-15, 17:20
Medlem
Misantrop1891s avatar
Brukar rekommendera folk att ta 1 mg per timme tills abstinensen är borta. Behövs sällan mer än 8mg kanske upp emot 16mg första två veckorna.
Men ja PWD är en riktig bitch, inget att leka med. Därför bäst att ta mini-doser och avvakta reaktion.

Mvh
Citera
2020-09-16, 09:20
Medlem
Wow, detta behövs verkligen här. Bra jobbat MsMelankoli

Hm, hur funkar det med fentanyl och sub egentligen? Fungerar det för _alla_ att ta fentanyl ovanpå subben och få bra effekt? Och det gäller väl endast "riktig" fentanyl, analogerna är det väl olika med, från analog till analog?

Och Ketogan, (ketobemidon), är det samma där att det funkar på alla som går på sub? Vore bra att veta, ifall man skulle hamna i nån olycka nångång, då lär inte morfin hjälpa direkt. Vore bra att veta vilka som faktiskt fungerar på en själv i ett sånt läge. Även om man såklart inte kommer ha ett jäkla dugg att säga till om antar jag. :/

Hursomhelst tycker jag att denna tråd borde klistras här, så alla kan hitta den utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop1891
Brukar rekommendera folk att ta 1 mg per timme tills abstinensen är borta. Behövs sällan mer än 8mg kanske upp emot 16mg första två veckorna.
Men ja PWD är en riktig bitch, inget att leka med. Därför bäst att ta mini-doser och avvakta reaktion.

Mvh

Jag brukar börja ännu mer försiktigt. Typ 0,2-0,3. Vänta nån halvtimme, Fylla på med lite mer osv. Detta tidigast 24h efter korttidsverkande opi. När jag kommit upp på 1-2mg så brukar jag lägga 4-6mg under tungan direkt. Brukar dock behöva fulldos (24mg) med sub första dagarna efter man bytt, tills man fyllt upp en liten depå antar jag. Sen kan man sakta gå ner på sin vanliga dos igen. Brukar hamna på 3mg/dagen och vara stabil där.

Man blir ju frisk iaf. Men det tar fan upp till en vecka innan man verkligen känner att man mår okej igen.

Är i ett sånt läge just nu faktiskt. Bytte tillbaka från metadon, och sista dagarna oxy, till sub igår. Gick bra faktiskt. Lite nojig är man dock varje gång. Men jag blir riktigt jävla dålig redan 8-12h efter sista dosen oxy/h/morfin, stora helt svarta pupiller (ingen vacker syn för oss som går på opi :P), magen vänder sig utochin, benen värker och kryper gör det som fan i hela kroppen. Och den där ångesten ovanpå det. Allt är bara grått och mörkt.

mvh
EUO
Citera
2020-09-16, 15:17
Medlem
Misantrop1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO

Hm, hur funkar det med fentanyl och sub egentligen? Fungerar det för _alla_ att ta fentanyl ovanpå subben och få bra effekt? Och det gäller väl endast "riktig" fentanyl, analogerna är det väl olika med, från analog till analog?

Och Ketogan, (ketobemidon), är det samma där att det funkar på alla som går på sub? Vore bra att veta, ifall man skulle hamna i nån olycka nångång, då lär inte morfin hjälpa direkt. Vore bra att veta vilka som faktiskt fungerar på en själv i ett sånt läge. Även om man såklart inte kommer ha ett jäkla dugg att säga till om antar jag. :/

Hursomhelst tycker jag att denna tråd borde klistras här, så alla kan hitta den utan problem.

Jag brukar börja ännu mer försiktigt. Typ 0,2-0,3. Vänta nån halvtimme, Fylla på med lite mer osv. Detta tidigast 24h efter korttidsverkande opi. När jag kommit upp på 1-2mg så brukar jag lägga 4-6mg under tungan direkt. Brukar dock behöva fulldos (24mg) med sub första dagarna efter man bytt, tills man fyllt upp en liten depå antar jag. Sen kan man sakta gå ner på sin vanliga dos igen. Brukar hamna på 3mg/dagen och vara stabil där.

Man blir ju frisk iaf. Men det tar fan upp till en vecka innan man verkligen känner att man mår okej igen.

Är i ett sånt läge just nu faktiskt. Bytte tillbaka från metadon, och sista dagarna oxy, till sub igår. Gick bra faktiskt. Lite nojig är man dock varje gång. Men jag blir riktigt jävla dålig redan 8-12h efter sista dosen oxy/h/morfin, stora helt svarta pupiller (ingen vacker syn för oss som går på opi :P), magen vänder sig utochin, benen värker och kryper gör det som fan i hela kroppen. Och den där ångesten ovanpå det. Allt är bara grått och mörkt.

mvh
EUO
Starkt att du bytte från 'done ändå. Jag slösade över 500k på att köpa en femma H om dagen i ca. 1 år. Sen gick jag i panik och inhandlade 30 sub, trappade ner på det i 6v ner till 1mg per dag och nu ligger jag sen ca. ett halvår på 0,25mg per dygn (dock intranasalt så det är mer som 0,45mg kanske). Det funkar bra, känner när jag tar 2-3 dagar utan för posten inte kommit eller så, att sexlusten kommer tillbaka med en vengeance. Loperamide funkar med 5-6 st / dag om man ska kliva av helt. Det hjälper en del kanske 70%.
Citera
2020-09-16, 16:14
Medlem
Citat:
Starkt att du bytte från 'done ändå. Jag slösade över 500k på att köpa en femma H om dagen i ca. 1 år. Sen gick jag i panik och inhandlade 30 sub, trappade ner på det i 6v ner till 1mg per dag och nu ligger jag sen ca. ett halvår på 0,25mg per dygn (dock intranasalt så det är mer som 0,45mg kanske). Det funkar bra, känner när jag tar 2-3 dagar utan för posten inte kommit eller så, att sexlusten kommer tillbaka med en vengeance. Loperamide funkar med 5-6 st / dag om man ska kliva av helt. Det hjälper en del kanske 70%.

Oh fyfan. En 5a om dagen?! IV eller nasalt? Jävligt bra jobbat iaf! Verkligen Får se vilken dos jag hamnar på nu, blev fan 3x8mg igår, och kände mig inte helt frisk trots det. Idag - 7mg totalt hittills. Men nu börjar det kännas OK igen.

Jag gjorde också sådär när jag klev av subben för några år sen. Finns en tråd om det här nånstans, hela nedtrappningen och vad jag använde mig av osv. Var en av dom första som trappade ut med hjälp av loperamid, eller iaf som skrev om det, om jag minns rätt. Var ett tag sen.

Ska jag trappa ut igen, så blir det nog kratom istället för Loperamid, den känns verkligen inte hälsosam för magen, den saken är klar. Men nog fan tar den bort abstinensen.

Japp, sexlusten vaknar till när man är lite smådålig...

Nu blev det väldigt off topic här.

Tips till alla som tänkt byta från Metadon till Sub, hoppa till nån korttidsverkande opioid typ 4-5 dagar, eller längre om du ligger på en hög dos. Helst ska man ner under 30mg innan man byter till sub. Blir så långdraget att vänta 3-4-5 dagar innan man hamnar i full abstinens på Metadonet.

mvh
EUO
Citera
2020-09-16, 17:23
Medlem
Misantrop1891s avatar
Citat:
Oh fyfan. En 5a om dagen?! IV eller nasalt? Jävligt bra jobbat iaf! Verkligen Får se vilken dos jag hamnar på nu, blev fan 3x8mg igår, och kände mig inte helt frisk trots det. Idag - 7mg totalt hittills. Men nu börjar det kännas OK igen.

Tips till alla som tänkt byta från Metadon till Sub, hoppa till nån korttidsverkande opioid typ 4-5 dagar, eller längre om du ligger på en hög dos. Helst ska man ner under 30mg innan man byter till sub. Blir så långdraget att vänta 3-4-5 dagar innan man hamnar i full abstinens på Metadonet.

mvh
EUO
Körde 5g varav exet kanske rökte 1g av det, körde på folie med rör och tändare. Måste gått igenom 1000-tals tändare det året.

Fy fan.. vakna upp och harkla upp svarta sotbollar från lungorna. Inget jag saknar.
Citera
2020-09-16, 17:52
Medlem
Citat:
Körde 5g varav exet kanske rökte 1g av det, körde på folie med rör och tändare. Måste gått igenom 1000-tals tändare det året.

Fy fan.. vakna upp och harkla upp svarta sotbollar från lungorna. Inget jag saknar.

Ohh uhh. :/ Nej, det förstår jag. Du fan tagit dig långt nu isf. Har bara rökt lite då och då, knappt lärt mig :P men det är något speciellt med det. Men det skönaste är fan över på bara nån halvtimme som mest. Har hållt mig till pillerform mest. Och mest sub, så ekonomin har gått ihop faktiskt. Alltid kört typ schema :P Hur mkt, när, och vad.

Håller själv på att trappa ut all skit, går jävligt segt, vill bara bli av med det. Var ren i 3år, och vakna utan abstinens... Nej, ska skynda på detta lite. Äter Lyrica (ligger på 6-750mg/dagen), samt låg dos benso, 0,25mg ikto, så där är jag väldigt nära nu. Skulle nog kunna klippa det rakt av faktiskt. Med tanke på att lyrican borde hjälpa lite. Sen subben då, men den tar jag sist. Tycker opi är lättare att bryta, man repar sig rätt så fort, det gör man inte efter lyrica t.ex, den mår man fan dåligt av lång tid efter. Så har gärna subben som stöd då.
Citera
2020-09-16, 18:10
Medlem
Tack för all positiv feedback! <3
Jag glömde att tillägga att precipitaded withdrawal sker ENDAST när du är fysisk beroende av en opiat och tar buprenorfin för nära inpå.
Skulle du inte vara det och tex tar heroin eller en annan opiat en kväll eller två, är det ingen fara att ta buprenorfin efteråt.

Må väl!
Citera
2020-09-16, 18:13
Medlem
Citat:

mvh
EUO

Angående smärtlindring när man använder buprenorfin är en bra fråga.
Vad jag vet används inte Ketomebidon längre. Och Fentanyl är vad jag vet väldigt ovanligt att använda som smärtlindring på sjukhus, men det används helt klart i vissa fall.
Som sagt, bra fråga faktiskt!
Citera
2020-09-17, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Angående smärtlindring när man använder buprenorfin är en bra fråga.
Vad jag vet används inte Ketomebidon längre. Och Fentanyl är vad jag vet väldigt ovanligt att använda som smärtlindring på sjukhus, men det används helt klart i vissa fall.
Som sagt, bra fråga faktiskt!

Är Ketogan avskrivet i detta land nu?! Vafan är det för fel på det här landet egentligen. Nu har vi ännu en opioid mindre här. (Vilket många säkert tycker är JÄTTEBRA, men tänk även på att alla är olika, och alla kan behöva olika smärtstillande, då vissa inte fungerar på alla). Finns t.ex inget mellanting mellan kodein och morfin förutom tramadol, och den är det en hel del som inte får någon effekt av, kramprisk (STORT MINUS) och den fungerar även som en SNRI om jag minns rätt, vilket också är ett stort minus, då det förvärrar abstinensen när man ska sluta med den, och inte alla som vill ha den effekten.

Men jajo, det är en bra fråga, som jag velat få svar på i många år nu :P Helst från någon läkare. Så, finns det någon läkare här som kan svara på detta tro? Eller någon med egen erfarenhet som vet vad som händer om man har sub i kroppen och behöver smärtstillande. (Nej, mer sub kommer EJ fungera. Dess smärtstillande effekt slutar vid typ +- 4-8mg. Lite olika från person till person).

mvh
EUO
Citera
2020-09-17, 23:58
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Är Ketogan avskrivet i detta land nu?!
Tror inte den är det, min flickväns kompis har det och har haft länge och jag tror fortfarande hon har den. Inte hört nåt annat. Hon pratade om den för senast en månad sen, så tror den finns kvar som sagt.

Bra tråd TS, kommer aldrig ihåg om det är innan eller efter man tar suben som pwd inträffar.
Och det gör inte majoriteten av dem som skriver i buprenorfin-tråden heller.
Rörigt värre...

Hur fungerar det om man får pwd(pga tex morfinberoende och tar sub för tidigt) och sen tar Ketogan då?
Har man fortfarande akut AT eller hjälper ketoganet till så man slipper det?
Borde väl lindra en del iaf?
Hmm blev lite rörigt där hoppas du fatta vad jag mena.

Mvh
Citera
2020-09-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Tror inte den är det, min flickväns kompis har det och har haft länge och jag tror fortfarande hon har den. Inte hört nåt annat. Hon pratade om den för senast en månad sen, så tror den finns kvar som sagt.

Bra tråd TS, kommer aldrig ihåg om det är innan eller efter man tar suben som pwd inträffar.
Och det gör inte majoriteten av dem som skriver i buprenorfin-tråden heller.
Rörigt värre...

Hur fungerar det om man får pwd(pga tex morfinberoende och tar sub för tidigt) och sen tar Ketogan då?
Har man fortfarande akut AT eller hjälper ketoganet till så man slipper det?
Borde väl lindra en del iaf?
Hmm blev lite rörigt där hoppas du fatta vad jag mena.

Mvh

Du har helt rätt, Ketomebidon finns fortfarande så där hade jag fel att det var avskrivet och inte används längre!
Och angående om det hjälper under PWD vet jag inte, men det bör ju rent logiskt göra det faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in