Citat:
Ursprungligen postat av
Glorfindel
Nu vet jag inte hur mycket du kan om fotografering, men generellt så ju kortare slutartid/exponeringstid (det du kallar slutarhastighet) du har, desto mörkare blir bilden.
Fotografering fungerar mycket enkelt så att slutaren öppnar sig en kort tid, och under den korta tiden så samlar bildsensorn i kameran upp det ljus som kommer in. I äldre modeller var det ingen bildsensor utan istället film. Då blir det ganska givet att en kortare exponeringstid ger mindre insläppt ljus och mörkare bild.
ISO är hur "finkänslig" bildsensorn är att fånga upp ljud, tidigare var det filmen som hade ISO-tal. Ju högre ISO desto ljusare bild, men även kornigare bild. Har du dock för kort slutartid så det inte kommer in tillräckligt med ljus så hjälper det föga om bildsensorn plockar upp mycket av det som kommer in, om det inte kommer in något.
Den tredje aspekten är bländaren, det är hur mycket ljus som släpps in i kameran genom att göra hålet i objektivet större eller mindre. Olika objektiv har olika värden här, har man ett zoom-objektiv och zoomar in ganska mycket så kommer även det att påverka så bilden blir mörkare.
Det finns ganska många bra videor om detta på YouTube, jag rekommenderar dig att titta på några där (finns information på andra ställen också, förstås). Det blir bra mycket lättare när man förstår hur denna triangel med ISO, slutartid och bländare fungerar.
Har sätt den triangeln du pratar om, och förstod en del. Tack förstår faktiskt typ vad jag måste göra nu, om jag inte läre köpa nytt objektiv då.