2020-09-14, 09:11
Medlem
Strubbles avatar
Hjälp,
Jag är väldigt ny inom fotografering och vet inte mycket. Men jag vill ta bilder på bilar, o eftersom de rullar så måste jag justera slutartiden, och när jag gör det av någon anledning blir bilderna mörkare, så jag höjer iso’n.. men det är fortfarande kolsvart, så om jag har en bil som går 20 km / h och jag har slutarhastigheten till 1/2000 kanske jag sätter Iso till 6400 är det fortfarande kolsvart, vad ska jag göra för att få bilden klar o ljusare och inte svart ?? Jag har en nikon d5100 med en Afs NIKKOR 18-55mm objektiv på ..
Citera
2020-09-14, 09:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strubble
...så om jag har en bil som går 20 km / h och jag har slutarhastigheten till 1/2000 kanske jag sätter Iso till 6400 är det fortfarande kolsvart, vad ska jag göra för att få bilden klar o ljusare och inte svart ??
Du ska ha så öppen bländare som möjligt, så lågt värde du kan få.
Citera
2020-09-14, 10:39
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Om du är helt rudis på kameror så använd de inbyggda programmen. Ska du fota bilar i rörelse så använd 'sport'.
Citera
2020-09-14, 10:46
Medlem
F.B.Dases avatar
Har du tagit av linsskyddet? Vilken bländare fotar du med? Hur är ljusförhållandena?

Om du fotar med automatiska inställningar vad väljer kameran för tid, bländare och ISO då?
Citera
2020-09-14, 10:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Har du en slutarhastighet på 1/2000 kan du lika gärna fota stillastående bilar. Skulle du få till det med ljuset kommer det ändå bli rejält ointressanta bilder. Öva på att ta bilder med betydligt längre slutartider istället, träning ger färdighet och är nästintill gratis jämfört med när man tvingades köpa filmrullar.
Citera
2020-09-14, 11:01
Medlem
Skaffa ett stativ
Citera
2020-09-15, 22:33
Medlem
Glorfindels avatar
Nu vet jag inte hur mycket du kan om fotografering, men generellt så ju kortare slutartid/exponeringstid (det du kallar slutarhastighet) du har, desto mörkare blir bilden.
Fotografering fungerar mycket enkelt så att slutaren öppnar sig en kort tid, och under den korta tiden så samlar bildsensorn i kameran upp det ljus som kommer in. I äldre modeller var det ingen bildsensor utan istället film. Då blir det ganska givet att en kortare exponeringstid ger mindre insläppt ljus och mörkare bild.

ISO är hur "finkänslig" bildsensorn är att fånga upp ljud, tidigare var det filmen som hade ISO-tal. Ju högre ISO desto ljusare bild, men även kornigare bild. Har du dock för kort slutartid så det inte kommer in tillräckligt med ljus så hjälper det föga om bildsensorn plockar upp mycket av det som kommer in, om det inte kommer in något.

Den tredje aspekten är bländaren, det är hur mycket ljus som släpps in i kameran genom att göra hålet i objektivet större eller mindre. Olika objektiv har olika värden här, har man ett zoom-objektiv och zoomar in ganska mycket så kommer även det att påverka så bilden blir mörkare.

Det finns ganska många bra videor om detta på YouTube, jag rekommenderar dig att titta på några där (finns information på andra ställen också, förstås). Det blir bra mycket lättare när man förstår hur denna triangel med ISO, slutartid och bländare fungerar.
Citera
2020-09-18, 13:09
Medlem
Strubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Nu vet jag inte hur mycket du kan om fotografering, men generellt så ju kortare slutartid/exponeringstid (det du kallar slutarhastighet) du har, desto mörkare blir bilden.
Fotografering fungerar mycket enkelt så att slutaren öppnar sig en kort tid, och under den korta tiden så samlar bildsensorn i kameran upp det ljus som kommer in. I äldre modeller var det ingen bildsensor utan istället film. Då blir det ganska givet att en kortare exponeringstid ger mindre insläppt ljus och mörkare bild.

ISO är hur "finkänslig" bildsensorn är att fånga upp ljud, tidigare var det filmen som hade ISO-tal. Ju högre ISO desto ljusare bild, men även kornigare bild. Har du dock för kort slutartid så det inte kommer in tillräckligt med ljus så hjälper det föga om bildsensorn plockar upp mycket av det som kommer in, om det inte kommer in något.

Den tredje aspekten är bländaren, det är hur mycket ljus som släpps in i kameran genom att göra hålet i objektivet större eller mindre. Olika objektiv har olika värden här, har man ett zoom-objektiv och zoomar in ganska mycket så kommer även det att påverka så bilden blir mörkare.

Det finns ganska många bra videor om detta på YouTube, jag rekommenderar dig att titta på några där (finns information på andra ställen också, förstås). Det blir bra mycket lättare när man förstår hur denna triangel med ISO, slutartid och bländare fungerar.

Har sätt den triangeln du pratar om, och förstod en del. Tack förstår faktiskt typ vad jag måste göra nu, om jag inte läre köpa nytt objektiv då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in