2006-05-10, 19:57
Medlem
stRs avatar
Lagade nyss lite middag och när jag stod där med fullkornsriset i kastrullen och undrade vad i fanders jag skulle ha till, sneglade lite på tonfiskburkarna men tänkte att man måste ju ösa på ketchup för att det inte ska bli för torrt.
Då! Mina damer och herrar gorde jag följande.

Koka riset tills vattnet nästan gått ur, det ska vara lite vatten kvar på botten (salta riset lite extra) häll i en burk krossade tomater, en skvätt balsamvinäger(går säkert bra med annan), kryddor efter smak (jag använde en hemmagjord på chili och paprikaplulver) peppar och salt och en dutt grillkrydda.

Smällde ner en burk tonfisk i botten på en djup tallrik, duttade över lite tabasco och hällde sedan över riset med tomaterna. Mycket gott, och nyttigt Det är nästan 100% fettfritt (ca 3g). Hade på lite sweet chillisås för att få lite mer sötma.

En burk eldorado tonfisk i vatten.
En burk krossade tomater.
2 dl fullkornsris.
~1 matsked vinäger.
salt
peppar
kryddblandning chili,paprika.

Sweet chili sås.
Tabasco.
Citera
2006-05-10, 21:06
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Låter ordentligt gott det där, och jag tycket inte ens om tonfisk hehe.

(När det ändå handlar om tips, MAtnyttigt tips kanske ist för nyttigt mattips )
Komihåg att köra i en liten skvätt alkohol när det är tomater i maten, de har massor med smaker som inte klarar att komma fram utan alkoholen. Räcker med en pytteliten skvätt bara, vin, vodka, rom, cider eller annat spelar ingen roll.
Citera
2006-05-10, 23:14
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Låter ordentligt gott det där, och jag tycket inte ens om tonfisk hehe.

(När det ändå handlar om tips, MAtnyttigt tips kanske ist för nyttigt mattips )
Komihåg att köra i en liten skvätt alkohol när det är tomater i maten, de har massor med smaker som inte klarar att komma fram utan alkoholen. Räcker med en pytteliten skvätt bara, vin, vodka, rom, cider eller annat spelar ingen roll.

Det visste jag inte, mycket intressant ska provas så fort jag får tillfälle!
Citera
2006-05-12, 18:31
Medlem
kroems avatar
Lånar tråden lite kanske men - är det inte fasligt mycket socker i Sweet Chili-sås? Det hade jag fått för mig, och därmed sluta äta det, annars jävlar.... mmm. Keso+Tonfisk+Sweet-Chili är inte nådigt, mööh.

Jag gillar annare tomat+rödlök+keso+tonfisk+italiensksalladskrydda+p asta. Mycket "+" nu.
Citera
2006-05-12, 18:38
Medlem
Roger Pontares avatar
Lät riktigt gott! Själv har jag smält i mig en påse vinägerchips, ett något onyttigare middagstips, men lättlagat!
Citera
2006-05-13, 10:49
Medlem
3g fett e väl mer onyttigt än nyttigt? Häll i lite olivolja i såsen.
Citera
2006-05-13, 11:24
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Ingvar
3g fett e väl mer onyttigt än nyttigt? Häll i lite olivolja i såsen.

Varför?
Det är ett middagstips inte en diet.
Citera
2006-05-16, 14:44
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Lät riktigt gott! Själv har jag smält i mig en påse vinägerchips, ett något onyttigare middagstips, men lättlagat!

Var fick du tag på dem? Vinägerchips...aaarghhllll (Homer-ljud)
Citera
2006-05-17, 03:06
Medlem
Realizes avatar
Oavsett om man är vegetarian, vegan eller bara vill äta lite nyttigare någon gång, så kan jag varmt rekommendera seitan (sej-tAn). Det är en utmärkt ersättning till kött, det innehåller lite fett, mycket proteiner och är billigt att göra.

Mer information om seitan finns här: http://www.oxon.se/seitan/

Den "moderna versionen" av seitan är klart smidigast (den traditionella tar ganska mycket tid), och smakar bättre. Men om man har tid och tålamod så är den traditionella ett väldigt billigt alternativ, brukar köra den lite grovt i en mixer så att den får en färs liknande konsistens, sedan kan man steka den tillsammans med t ex lök, paprika, champinjoner, vitlök och färskchili, hälla i krossade tomater och låta koka med lite kryddor. Och man har en perfekt pastasås.

Värt att notera är att seitan inte är fullvärdigt protein, det innehåller te.x inte lysin, då det kommer från vetemjöl.
Men om man kombinerar den med en baljväxt(soja, kikärtor, svarta bönor, gröna ärtor mm) får man fullvärdigt protein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in