2020-09-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Utbilda dig, vilka jobb kan du tänka dig?
Författare
Citera
2020-09-13, 08:25
Medlem
Homofants avatar
Det fanns 2 intagna under min volta på 26 månader som begick nya, värre brott efter muck för att hamna på kåken igen. Just för att de upplevde murarna som ett skydd mot omvärlden. De kände inget annat. Där inne var de kockar, i centrum med massor vänner, på utsidan var de noll.

Jag jobbade större delen av min volta inom självhushåll, främst kock, men också trädgårdsmästare mot slutet på voltan.

Saknar inte kåken i sak. Men det fanns ngt fridfullt av att sitta inne, ha sitt jobb, sina rutiner. Dock är mitt liv på utsidan väldigt bra så vill inte tillbaka, förutom om man kunde ta en typ 3 månaders semester ngn gång på en Klass 1
Citera
2020-09-13, 08:59
Medlem
borrizs avatar
Tack för historien, en mycket intressant inblick i drottningens version a Kriminalvården.

Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Sist jag kollade var detta flashback, har för mig att man typ får skriva vad man vill

Svävar du ut för mycket kan du få en varning för 0.03. Trams och off-topic
Citera
2020-09-13, 09:20
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Av någon anledning så kom jag bäst överens med mördarna.
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Ingen vågade jävlas med mig längre efterssom jag hade så många vänner, varav flera stycken var mördare. (forts nedan)

Såna här kommentarer stärker intrycket av att allt är påhitt.

Det är inte så att "mördarna" är en sluten grupp där. Det kryllar dessutom av mördare och pundare på engelska kåkar.

Såvida du inte gjorde tid up-north, så står du som vit (och dessutom svensk) långt ner i hierarkien. Jag är osäker exakt hur det är i norr, men i syd så är vita trakasserade av både pakis och negrer.

Mycket är dessutom gängbaserat därborta, om än inte i lika stor utsträckning som i USA.

Vilka kåkar har du suttit på i UK, hur lång tid och vad är namnen på människorna som styrde vingarna du satt på?
Citera
2020-09-13, 10:42
Moderator
Popesizes avatar
Vi testar ett mer lämpligt forum

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2020-09-13, 11:58
Medlem
Känner igen mig ganska mycket i din berättelse då jag också suttit utomlands.
Det har varit väldigt svårt att anpassa sig till samhället och till andra vanliga människor här men jag är ändå glad att jag är fri.
Folket i fängelset var skit förrutom några få bra killar, här ute så det sociala samspelet lite annorlunda med mycket skit folk också fast ändå bättre möjligheter.
Du kan fixa tjej, resa, göra mer och göra vad du vill helt enkelt.
Dem du satt med verkar vara riktiga råttor, snor av andra fångar!?
Hade sånt hänt där jag satt så hade han blivit slagen och utslängd ifrån avdelningen.
Det är riktigt fult att sno när man sitter men britterna verkar lite skadade. Fanns det inga oskrivna regler där? Förrutom att dem med våldskapital kunde göra vad som helst och dem svagare fick inte säga något annars är dem tjallare.
Citera
2020-09-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Du stödjer dig ganska mycket på alla andra och jag undrar varför du går alla dessa andras dåliga ärenden?
Du verkar inte vara den normale kåkfararen? Vilket du också bekräftar genom att fråga alla andra om du ska fortsätta vara just det?
Och i dessa dina ambitioner går du längre än så också genom att ta rygg på mördare?
Och inte nog med det utan du påstår och anser också och detta vidare att du heller inga chanser och möjligheter på arbetsmarknaden har?

När tog du senast tag i och detta itu med dig själv framför att ta rygg på alla dessa "de andra"?
Förståelse kan just jag ha för många kriminella, men du verkar inte ens ha någon slags förståelse för dig själv? Jag kan förstå olika ideologier, men aldrig svagsinta typer.
Är du en sådan?
Du skriver att du har högskoleutbildning.
Du skriver inte som en förtvivlad människa.
Du klagar på fängelset.
Du påstår att du aldrig kan få ett jobb.

Jag vill påstå att just du valt bort dig själv, men också vill jag påstå att just du kan göra bättre för just dig.
Det "lyxlirarliv" som gjorde att du åkte dit passade aldrig dig, det klarade du aldrig av.
Vad vill du? Genuint, men vad vill du?
Din största svaghet är du själv och den förutsättningen har normalt inte dem du valt och väljer att detta "ta rygg på".
För just mig är denna typen av parasiterande en helt ny och modern grej, men fy fan så jag hatar att ha behöva ha förståelse för det?
TS: Finns det någon mer som känner igen sig? Som kan förstå mig?

Varför vill du TS att man skall förstå dig? På vilka grunder vill du detta?

Alltså sug kuk bara
Citera
2020-09-13, 13:28
Medlem
Ken Drydens avatar
TS kan ju för helvete skriva så att det blir medryckande och bra. Detta är en talang som inte många har. Kanske ett jobb där denna färdighet kan användas skulle kunna passa?
Citera
2020-09-13, 13:30
Medlem
Ge inte upp och begå inte nya brott för att åka in. Det tog tid att vänja dig vid fängelselivet och du kommer också vänja dig vid livet utanför. Det du bhöver är att komma igång med utbildninge eller jobb så du träffar folk och sysselsätter dig.

Kolla på branscher som är mindre noga med att kolla straffregister och referenster. Vid behov - skaffa någon ny eller kompletterande utbildning. Det blir lättare att söka jobb med något färskt, kanske en utbildning med praktik så du skapar kontakter där du kanske kan fortsätta.
Undvik yrken där de beställer registerutdrag från polisen, t ex lärare.
Citera
2020-09-13, 13:36
Medlem
Dra utomlands och upptäck världen
Citera
2020-09-13, 13:40
Medlem
1. Det låter helt sjukt det du har varit med om.
2. Jag visste att England kan kännas som medeltiden men jag visste inte att medeltiden var något de fortfarande tillämpande i fängelset.
3. Jag kan relatera till att England är trevligt socialt sett. Det är inte den svenska kulturen. Det är inte meningen att man ska sitta och knarka och vara totalt värdelös. Jag förstår att man kan vara det mer eller mindre i England kanske men här är det big NO NO. Man ska jobba och hålla käften, dra sitt strå till stacken(dvs skatteverket). Man ska inte lägga sig i andras liv eller "pola" på det sättet du beskriver. Det är osvenskt. I Sveriges träffas vi på julen och kanske till Påsk, mer än så blir det inte. Du är i fel land. Vi är enslingar. Vi tycker om det där sociala endast på facebook och skriva pk saker eller posta bilder på katten eller något annat fjanteri. Ungefär närmare än så kommer du inte den svenska själen.
4. Vad gjorde du även om du sa att det var en annan topic.
5. Vad tycker du om pricksystem? Du gör en sak och du får 1 år. Du gör samma sak en gång till och då får du istället nästa gång 5 år. Är det bra?

Lyxtillvaro i norge
https://www.youtube.com/watch?v=MauMiCL7G9Y

Du kan även kika in Halden som är deras kanske i stil med Hall fast en enormt lyxig variant vilket gör att det inte alls är som Hall utan löjlig lyxig tillvaro fast med en möjlighet att få en vettig utbildning och ett liv utanför.
Senast redigerad av sajens 2020-09-13 kl. 13:46.
Citera
2020-09-13, 15:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Författare

Helt seriöst så hade det kunnat funka.
"Dick lit" inom genren ex-kriminell och böcker som Svensk maffia verkar sälja bra.
Om TS inte har några moraliska bekymmer med att ljuga så går det ju att bre på ordentligt både om livet innan fängelset och hur det var där.
Bara att höra av sig till Dick Sundevall (eller vafan han heter) om det behövs spökskrivare. Två år senare sitter han hos Malou .
Annars finns det gott om jobb inom vissa sociala arbeten där en kriminell och/eller missbrukshistoria inte ses som en belastning utan tillgång.
Det finns någon utbildning som liknar socionomprogrammet fast kortare och utan det juridiska (glömt namnet).
Läs det och skaffa körkort , så kan han säkert hitta jobb som boendestödjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in