• 2
  • 3
2020-09-13, 18:34
Medlem
Enzymes avatar
Vad tycker herrskapet om antiX då? Aldrig testat. Hur skiljer sig det från till exempel KDE?
Senast redigerad av Enzyme 2020-09-13 kl. 18:43.
Citera
2020-09-14, 06:47
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Testa Linux Mint. Snurrar på riktigt bra på en gammal burk (2012) jag har på landet.

Ja Mint är väldigt användarvänlig även för de som inte är vana vid Linuxdistar
Citera
2020-09-14, 08:23
Medlem
Chromium är gentoo med deras egna overlay (samling packet) och en del saker modifierat samt modifiearad kernel. Du kan enkelt använda developer mode och få en helt konfigurerad linux maskin enkelt med toppen batteritid osv. Med en del maskiner så kan du även installera fullt uefi firmware (coreboot) och köra rent windows (endast två eller tre chromebooks har drivrutiner för windows) eller en hel linux distro. Kolla mer på https://mrchromebox.tech/

Dock förutsätter det att du är något bekväm med datorer, annars kan du köra en linux distro i en chroot, chromebooks ger dig helt enkelt en väldigt bekväm ingång till linuxvärlden om du gillar att pilla och konfigurera lite för att få din unika dator. Skulle dock föreslå att köpa en av de chromebooksen som du kan installera uefi firmware som jag länkade
Citera
2020-09-14, 11:45
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman

Lunux Mint vs Ubuntu Mate? Jag tycker många av dessa distar erbjuder mer eller mindre samma sak. Vissa har större comunity så det uppdateras mer men för mig som inte är hacker fattar jag inte riktigt vad som är skillnaden?
Citera
2020-09-14, 18:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman

Såpass "lik" windows att jag ibland glömmer att jag sitter på landet med linux och inte microsoft..

Mint har fått ihop GUI väldigt bra. Det är inte längre lika med "command line" att köra Linux.
Citera
2020-09-14, 19:15
Medlem
BloodRedMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Lunux Mint vs Ubuntu Mate? Jag tycker många av dessa distar erbjuder mer eller mindre samma sak. Vissa har större comunity så det uppdateras mer men för mig som inte är hacker fattar jag inte riktigt vad som är skillnaden?

Skillnaden är i först hand skrivbordsmiljön. Linux Mint använder sitt egna "Cinnamon" medan Ubuntu Mate använder "Mate" (Gnome classic).

Själv så föredrar jag "Mate" över "Cinnamon" på grund av alla anpassningsmöjligheter.
Senast redigerad av BloodRedMoon 2020-09-14 kl. 19:23.
Citera
2021-06-20, 01:22
Bannlyst
Kör Bohdi nu på datamaskinen jag sitter vid, stabilt!
https://www.bodhilinux.com/
Citera
2021-06-20, 13:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Kör Bohdi nu på datamaskinen jag sitter vid, stabilt!
https://www.bodhilinux.com/
Jag kör Bodhi på en riktigt gammal laptop som jag använder som mini-webserver. Funkar utmärkt.
Citera
2021-06-20, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag kör Bodhi på en riktigt gammal laptop som jag använder som mini-webserver. Funkar utmärkt.

Ja den fungerar bra, vad är en mini-webserver?
Citera
2021-06-20, 15:27
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ball! Ska lätt kolla in Plasma nästa gång jag ska leka Linux.

Pinga om du behöver hjälp

Plasma är skapt för att kunna ställas in för att anpassa sig efter användarens behov,

Sidenote: "Chrome OS" heter Googles operativsystem - "Chromium" är FOSS-varianten av deras browser.
Citera
2021-06-20, 15:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Pinga om du behöver hjälp

Plasma är skapt för att kunna ställas in för att anpassa sig efter användarens behov,

Sidenote: "Chrome OS" heter Googles operativsystem - "Chromium" är FOSS-varianten av deras browser.
Tack för erbjudandet men när jag började leka med Linux så var det Red Hat 3 så jag tror att jag fixar det.

Har dock inte haft nån anledning till att installera Linux på något än. Netbooken jag nämnde visade sig vara kaputtare än kaputtast.
Citera
2021-06-20, 15:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Ja den fungerar bra, vad är en mini-webserver?
En liten sever som jag mest använder själv, ej kommersiellt alltså
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in