• 1
  • 2
2020-09-12, 17:52
Bannlyst
Linux Dist eller ska jag testa Chromium, gammal laptop har inte specsen i huvudet men vet att den har 4gb ram så det måste vara ett lätt OS.

Kommer bara användas till surf.
Citera
2020-09-12, 17:54
Medlem
BigFatCones avatar
Fast "lätt" är ju en överdrift. Både Win 7 och Win 10 tuggar på alldeles utmärkt på 4GB ram.

Men Chromium är ju ett slags Linux om jag förstår det hela rätt. Hur som helst så gillar jag Ubuntu, helst i smakerna Xubuntu eller Lubuntu men det är jag det.
Citera
2020-09-12, 18:05
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Linux Dist eller ska jag testa Chromium, gammal laptop har inte specsen i huvudet men vet att den har 4gb ram så det måste vara ett lätt OS.

Kommer bara användas till surf.

Jag kan inte se någon fördel med Chromium OS vs annan Linux Dist. Eller jo, enda anledningen till att köra Chromium OS är väl om datorn sedan ska användas av någon totalt datorokunnig.
Citera
2020-09-12, 18:07
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast "lätt" är ju en överdrift. Både Win 7 och Win 10 tuggar på alldeles utmärkt på 4GB ram.

Men Chromium är ju ett slags Linux om jag förstår det hela rätt. Hur som helst så gillar jag Ubuntu, helst i smakerna Xubuntu eller Lubuntu men det är jag det.

Win 7 måste väl ändå vara ett icke-val nu när den inte längre får uppdateringar. Win 10 måste ju vara värsta jävla overkill om man bara ska surfa, mejla, ordbehandla etc etc.
Citera
2020-09-12, 18:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Win 7 måste väl ändå vara ett icke-val nu när den inte längre får uppdateringar. Win 10 måste ju vara värsta jävla overkill om man bara ska surfa, mejla, ordbehandla etc etc.
Absolut, jag bara menar på att 4GB visserligen är lite lite, men det är på intet sätt för lite för att köra ett (nåja) modernt OS utan problem.
Citera
2020-09-12, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Jo jag vet, installerat flera tior på 4gb ram... men vill ha något lättare och det är kul med något nytt också....

Edit: Utmärkt var att ta i!

Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Jag kan inte se någon fördel med Chromium OS vs annan Linux Dist. Eller jo, enda anledningen till att köra Chromium OS är väl om datorn sedan ska användas av någon totalt datorokunnig.

Någon speciell Dist du kan rekommendera?

Tack för svar!
Citera
2020-09-12, 18:27
Medlem
4yoonlys avatar
Hade gett Cloudready ett försök först, https://www.neverware.com/freedownload#intro-text.

Hade allt jag ville ha och behövde. Finns även en VirtualBox (något äldre men ändå) så om du vill installera valfri Linux under den så har du bägge världar.

ChromiumOS (om det fungerar med din laptop fullt ut) har ju grymt snabb uppstart, ett viloläge som är helt underbart. Browsern du får är så snabb som den bara kan vara med dina specs på datorn.

Sedan kan det bli lite krångel med exempelvis Netflix (men det går att lösa). Har aldrig använt det på en Linux (men antar att även det kan vara problem ibland).

Sedan i ChromiumOS finns ju inte "Android" emulatorn med så det går ju inte att köra Android appar rakt av (men det går ju att lösa det med om man bara måste iofs).
Citera
2020-09-12, 20:10
Medlem
Jag sitter med ett Ubuntu, har 4 gb ram, 250gb ssd. Datorn är ok, streamar mycket, både Netflix och andra siter.
Så det fungerar bra.
Citera
2020-09-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hade gett Cloudready ett försök först, https://www.neverware.com/freedownload#intro-text.

Hade allt jag ville ha och behövde. Finns även en VirtualBox (något äldre men ändå) så om du vill installera valfri Linux under den så har du bägge världar.

ChromiumOS (om det fungerar med din laptop fullt ut) har ju grymt snabb uppstart, ett viloläge som är helt underbart. Browsern du får är så snabb som den bara kan vara med dina specs på datorn.

Sedan kan det bli lite krångel med exempelvis Netflix (men det går att lösa). Har aldrig använt det på en Linux (men antar att även det kan vara problem ibland).

Sedan i ChromiumOS finns ju inte "Android" emulatorn med så det går ju inte att köra Android appar rakt av (men det går ju att lösa det med om man bara måste iofs).

Citat:
Ursprungligen postat av SNWBRD
Jag sitter med ett Ubuntu, har 4 gb ram, 250gb ssd. Datorn är ok, streamar mycket, både Netflix och andra siter.
Så det fungerar bra.

Tack så mycket för svar!
Citera
2020-09-13, 03:00
Medlem
mr.Floppys avatar
Min reservlaptop har 4GB ram. Den kom med Ubuntu, som har rullat problemfritt, Numer kör den både Manjaro och Solus OS på var sin partition, båda med KDE Plasma som skrivbordsmiljö, Helt problemfritt och utan lagg, nu under kvällen och halva natten t ex har jag och sambon från Manjaropartitionen på nämnda laptop streamat Netflix samtidigt som jag svarat på mail och skrivit på Facebook tex, ramminnet har då räckt till. Körde nog till och med en uppdatering under tiden.
Så ska du inte köra några tyngre program så behöver du inte ta till någon lättviktsdistro.
Citera
2020-09-13, 03:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Tack så mycket för svar!

Testa Linux Mint. Snurrar på riktigt bra på en gammal burk (2012) jag har på landet.
Citera
2020-09-13, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Testa Linux Mint. Snurrar på riktigt bra på en gammal burk (2012) jag har på landet.
Såg intressant ut,tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in