Citat:
Utvandrarfamiljen från Åmli Upplevde mardrömmen i mötet med Vilda Västern.
Den äldste sonen Ole bortfördes av Comanches.
I slutet av mars 1867 skrev Texas Senator George E. Burney ett brev till guvernör Throckmorton. Han var rädd. Under förra veckans raid i Bosque County dödade Comanches tre negrar, sårade flera vita och försvann med en ung pojke.
Den äldste sonen Ole bortfördes av Comanches.
I slutet av mars 1867 skrev Texas Senator George E. Burney ett brev till guvernör Throckmorton. Han var rädd. Under förra veckans raid i Bosque County dödade Comanches tre negrar, sårade flera vita och försvann med en ung pojke.
Citat:
Pojken han nämnde var Ole Tergerson Nystel. Han var 14 år och den äldste sonen i en norsk utvandrarfamilj.
Citat:
Datum 20 mars 1867 gick 14-årige Ole till skogen för att hugga virke med grannen, Quested, snarare än att hjälpa sin far Terje att så majs.
Men bland cederträden i bergen runt bosättningen väntade en liten grupp Comanches, jag var vid vagnen när jag hörde ett ljud. När jag tittade upp såg jag två indianer, fruktansvärda i krigsfärg. Jag började springa. Jag kom inte långt innan en pil borrade över höger ben, strax ovanför knäet, skriver Nystel.
Grannen kastade sig nerför en sluttning och sprang de åtta kilometerna hem med yxan i näven. Nordmännen gick genast ut på en räddningsaktion, men indianerna var borta. Och Ole med dem.
Men bland cederträden i bergen runt bosättningen väntade en liten grupp Comanches, jag var vid vagnen när jag hörde ett ljud. När jag tittade upp såg jag två indianer, fruktansvärda i krigsfärg. Jag började springa. Jag kom inte långt innan en pil borrade över höger ben, strax ovanför knäet, skriver Nystel.
Grannen kastade sig nerför en sluttning och sprang de åtta kilometerna hem med yxan i näven. Nordmännen gick genast ut på en räddningsaktion, men indianerna var borta. Och Ole med dem.
Citat:
Efter tre veckors rörelse red de sex Comanches in i reserven med sin fångst. en flock mulor, några vapen och en stapel filtar. Och en dåligt förberedd, livrädd ung pojke, som undrade vad öde som väntade. det är svårt att hitta ett tydligt svar i hans berättelse. Han skriver om brutal behandling, bland annat tvingades han stanna i solen tills hans hud bubblade och brann. Men å andra sidan skriver han att efter bara några dagar i lägret fick han möjlighet att välja en fru från en grupp unga flickor som fördes till honom.
Citat:
Byteshandel
De tog mig till en handelsplats vid Arkansas älva, nära Smoky Hills. efter förhandlingar enades lösensumman. Brunt papper, filtar, tobak, mjöl, socker och en summa pengar. Jag var totalt värt $ 250.
Ole stannade på handelsplatsen ett tag men ville naturligtvis åka hem till sin familj.
Pojken, som ingen hade förväntat sig att se igen, kom till den norska gemenskapen i Bosque County exakt sex månader efter bortförandet.
Föreställ dig vår glädje, skriver han.
Ole bodde resten av sitt liv i Texas.
Han gifte sig två gånger och hade tilsammens nio barn och dog 1930.
De tog mig till en handelsplats vid Arkansas älva, nära Smoky Hills. efter förhandlingar enades lösensumman. Brunt papper, filtar, tobak, mjöl, socker och en summa pengar. Jag var totalt värt $ 250.
Ole stannade på handelsplatsen ett tag men ville naturligtvis åka hem till sin familj.
Pojken, som ingen hade förväntat sig att se igen, kom till den norska gemenskapen i Bosque County exakt sex månader efter bortförandet.
Föreställ dig vår glädje, skriver han.
Ole bodde resten av sitt liv i Texas.
Han gifte sig två gånger och hade tilsammens nio barn och dog 1930.
Avskrift från ViMenn nr 12. 2012.
.....................
Delar av texten bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.
/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2020-09-17 kl. 15:58.
Senast redigerad av blomvattnare 2020-09-17 kl. 15:58.