2020-09-12, 16:43
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Utvandrarfamiljen från Åmli Upplevde mardrömmen i mötet med Vilda Västern.
Den äldste sonen Ole bortfördes av Comanches.
I slutet av mars 1867 skrev Texas Senator George E. Burney ett brev till guvernör Throckmorton. Han var rädd. Under förra veckans raid i Bosque County dödade Comanches tre negrar, sårade flera vita och försvann med en ung pojke.

Citat:
Pojken han nämnde var Ole Tergerson Nystel. Han var 14 år och den äldste sonen i en norsk utvandrarfamilj.

Citat:
Datum 20 mars 1867 gick 14-årige Ole till skogen för att hugga virke med grannen, Quested, snarare än att hjälpa sin far Terje att så majs.
Men bland cederträden i bergen runt bosättningen väntade en liten grupp Comanches, jag var vid vagnen när jag hörde ett ljud. När jag tittade upp såg jag två indianer, fruktansvärda i krigsfärg. Jag började springa. Jag kom inte långt innan en pil borrade över höger ben, strax ovanför knäet, skriver Nystel.
Grannen kastade sig nerför en sluttning och sprang de åtta kilometerna hem med yxan i näven. Nordmännen gick genast ut på en räddningsaktion, men indianerna var borta. Och Ole med dem.

Citat:
Efter tre veckors rörelse red de sex Comanches in i reserven med sin fångst. en flock mulor, några vapen och en stapel filtar. Och en dåligt förberedd, livrädd ung pojke, som undrade vad öde som väntade. det är svårt att hitta ett tydligt svar i hans berättelse. Han skriver om brutal behandling, bland annat tvingades han stanna i solen tills hans hud bubblade och brann. Men å andra sidan skriver han att efter bara några dagar i lägret fick han möjlighet att välja en fru från en grupp unga flickor som fördes till honom.

Citat:
Byteshandel
De tog mig till en handelsplats vid Arkansas älva, nära Smoky Hills. efter förhandlingar enades lösensumman. Brunt papper, filtar, tobak, mjöl, socker och en summa pengar. Jag var totalt värt $ 250.
Ole stannade på handelsplatsen ett tag men ville naturligtvis åka hem till sin familj.
Pojken, som ingen hade förväntat sig att se igen, kom till den norska gemenskapen i Bosque County exakt sex månader efter bortförandet.
Föreställ dig vår glädje, skriver han.
Ole bodde resten av sitt liv i Texas.
Han gifte sig två gånger och hade tilsammens nio barn och dog 1930.

Avskrift från ViMenn nr 12. 2012.

.....................

Delar av texten bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2020-09-17 kl. 15:58.
Citera
2020-09-12, 17:59
Medlem
Nottelitens avatar
Ole gifte sig först med Syrine Hoel omkring 1872. De fick ett barn, Signe Amelia Nystel, före Syrines för tidiga död 1877.
Han gifte sig sedan med Annie Olena Anderson den 6 mars 1879 i Bosque County, Texas.
Tillsammans hade de tio barn, fem män och fem kvinnor. (så han hade 11 barn och inte 9 barn som jag skrev högst upp)
Ole T. Nystel flyttade med sin familj till den norska samhället i Bosque County, Texas 1866, utan å vita att han skulle ta del av en historisk händelse ett år eller så senare.
Som en fjortonårig pojke reste han med grannen, Karl Questad (själv en historiskt viktig person i området), för att hugga ceder på det närliggande berget som kallas Key Mountain. Dessa två attackerades av ett geng av Comanche, och båda sårades. Questad flydde, men Nystel fångades och hölls av indianerna i ungefär tre månader.
Han skrev en bok om sina upplevelser med Comanches, "Lost and Found-Three Months with the Wild Indians" 1888. År 1890 hjälpte Nystel till med att grunda "Sjunde dagars adventistkyrka", det är också kyrkogården där han är begravda.
https://www.findagrave.com/memorial/...rgerson-nystel
Citera
2020-09-12, 18:53
Medlem
Nottelitens avatar
Bild på Ole som vuxen :
https://i.imgur.com/UcUKEUm.jpg
Citera
2020-09-12, 19:57
Medlem
Nottelitens avatar
Bild på boken den här berättelsen kommer från :
https://i.imgur.com/5LTWypq.jpg
Citera
2020-09-12, 22:35
Medlem
Vilken häftig händelse. Undra varför dem lät han leva? Var det för att tillföra nytt blod i stammen? Slaveri?
Kan verkligen förstå att det hände rätt som det var, men att många blev anpassade i stammen. Säkert många vita indianer.
Citera
2020-09-15, 02:37
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eru färsking
Vilken häftig händelse. Undra varför dem lät han leva? Var det för att tillföra nytt blod i stammen? Slaveri?
Kan verkligen förstå att det hände rätt som det var, men att många blev anpassade i stammen. Säkert många vita indianer.

Jag tror att det var som Ole trodde, nämligen att om han visade sig vara stark blev han accepterad, annars skulle de inte behöva honom...
Ja, det kan ha varit några vita indianer damer om inget annat
Citera
2020-09-15, 07:04
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jag tror att det var som Ole trodde, nämligen att om han visade sig vara stark blev han accepterad, annars skulle de inte behöva honom...
Ja, det kan ha varit några vita indianer damer om inget annat

Indianerna tog fångar av flera orsaker. En var att sälja tillbaka dem för pengar. Commancherna var de mest fruktade men även andra stammar tog fångar. Det gick så långt att man fick sätta in Texas Rangers mot Commancherna. När dom besegrats spreds dom till olika reservat. En kvinna fick barn och gifte sig med en indian: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cynthia_Ann_Parker
Citera
2020-09-15, 13:57
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Indianerna tog fångar av flera orsaker. En var att sälja tillbaka dem för pengar. Commancherna var de mest fruktade men även andra stammar tog fångar. Det gick så långt att man fick sätta in Texas Rangers mot Commancherna. När dom besegrats spreds dom till olika reservat. En kvinna fick barn och gifte sig med en indian: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cynthia_Ann_Parker

Tack för informationen och länken
jag tror det var mest kvinnor som blev "vita-indianer" även om Ole skriver han hade möjligheten...
Citera
2020-09-15, 17:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mest kvinnor.

Citat:
jag tror det var mest kvinnor som blev "vita-indianer" även om Ole skriver han hade möjligheten...

Det är jag övertygad om att så var fallet.

Commancheindianerna var säkerligen mer intresserade av att hålla vita kvinnor fångna är män.
Citera
2021-01-20, 00:39
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Her er en kort liten snutt om barn som er blitt kidnapped av indianere. Indianerne må kanskje ha hatt gode kunnskaper om hjernevasking, for etter at barna var hentet hjem var det veldig mange barn som rømte tilbake til indianerne som stjal dem i første omgang.
https://www.youtube.com/watch?v=AzHK...annel=OMGFacts
Citera
2021-01-24, 20:11
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Jag vill minnas de överlag gillade att kidnappa barn och i vissa fall också kvinnor. Ovan nämnda Cynthia Ann kidnappades som barn tillsammans med sin bror och en eller flera kvinnor. Anledningen var självklart att öka indiangruppens storlek och bygga militär styrka (gossebarnen skulle växa upp till krigare och kvinnorna skulle användas till att avla fram nya krigare)
Citera
2021-01-26, 13:36
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
Her er en kort liten snutt om barn som er blitt kidnapped av indianere. Indianerne må kanskje ha hatt gode kunnskaper om hjernevasking, for etter at barna var hentet hjem var det veldig mange barn som rømte tilbake til indianerne som stjal dem i første omgang.
https://www.youtube.com/watch?v=AzHK...annel=OMGFacts

Hallå.
tack för den länken,
intressant att titta på denna videon.
bara gravstenen till Adolf Korn är inte rätt, den rätta finns i den länken här :
https://www.findagrave.com/memorial/...90/adolph-korn

Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag vill minnas de överlag gillade att kidnappa barn och i vissa fall också kvinnor. Ovan nämnda Cynthia Ann kidnappades som barn tillsammans med sin bror och en eller flera kvinnor. Anledningen var självklart att öka indiangruppens storlek och bygga militär styrka (gossebarnen skulle växa upp till krigare och kvinnorna skulle användas till att avla fram nya krigare)

och till båda :
väldigt speciella berättelser här och inte något jag tror är möjligt idag, men oavsett om det är psykologi, tiden det hände eller vad som verkligen gjorde det vet jag inte, lite av allt kanske, men ingen tvekan om att flera av dem som kidnappades av Indianerna som barn blev indianen också mentalt..
ja att indianerna tyckte om att kidnappa särskilt barn hade nog mycket att göra med att ju yngre de var desto lättare var det att forma ...
och vuxna kvinnor är bra på att föda krigare och byta i varor...
Senast redigerad av Notteliten 2021-01-26 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in