2022-12-14, 08:51
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Jag har själv jobbat på en personalavdelning och det var ingen som hade någon större respekt för sökande som inte uppfyllde flera av de uttryckliga skall- och börkraven. Det kändes snarast lite desperat eller åtminstone korkat att skicka ansökningar där man borde ha begripit bättre. Därmed inte sagt att det alltid måste överensstämma till 100 % men i LS var det flera, viktiga punkter som hon saknade.

Men visst, sök du bara jobb till höger och vänster, meriterad eller ej spelar ingen roll. Vem vet, du kanske också får napp och landar ett kvalificerat jobb med 70 papp i månaden?

Om hon blivit anställd på felaktiga grunder - vilket vi inte vet - och det åtminstone delvis kan hänföras till att hon har ljugit om sina meriter, då - vilket vi inte heller vet, skulle det då göra någon skillnad?

Jag har hittills inte sett några bevis som indikerar att hon faktiskt ljugit om sina meriter. Uppfyllde hon inte i alla fall två av börkraven? Det skulle jag kalla att det finns en chans att få jobbet om ingen annan söker.

Jag vet inte vilken bransch du är i på din personalavdelning, kanske har ni tusen sökanden per tjänst som alla är överkvalificerade. Men hade du, som rekryterare, sållat bort människor på det där sättet i MIN bransch utan att ge mig (om jag varit rekryterande chef) en chans att titta på de sökandens cv:n, så hade jag först pratat med dig om en ändrad attityd och om inte det hjälpte, din chef. 22 CV:n måste betraktas som en överkomlig mängd CV:n att läsa igenom i sammanhanget.
Citera
2022-12-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Hon har fortfarande helt rätt i att hon inte har anställt sig själv.

Där är det största problemet enligt mig och därför hamnar majoriteten av detta debaclet på snorregubben som skrev under hennes anställning, tvingade fram vapenbärandet med mera.
Det är där hela felet inom polisen sitter. Att det sen kommer in lycksökare med mer eller mindre bra meriter är inte lycksökarnas fel, det är snorregubbarnas fel och inkompetens.

Så fokusera på rätt idiot i denna soppa. Staaf är inte problemet, bara symptomet.

Håller med om detta.

Dock så ska hon inte sitta i TV och skylla på att hon haft det ”svårt” som kvinna hos Polisen. Och dra det kortet.
Hon har haft det hur enkelt som helst. Och samtidigt njutit hela vägen till ledande roller.

Hon ska inte få gå i bräschen för alla andra hårt arbetande kvinnor som kämpar för jämställdhet och att kvinnor ska bli bedömda efter erfarenhet och lämplighet.
Hon har förstört för alla dem.
Citera
2022-12-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Hon tar alla rekord i pinsamhet, förutom alla turer för att klättra uppåt / slampande så är väl det faktum att hon minsann läst juridik i amerika något som hon gärna tar upp.

Det är ju nästan noll applicerbart i Sverige, det är bara pinsamt att höra. Hon tror att amerika har någon som helst status i Sverige när det kommer till juridik. Man baxnar av bimbon.

Dom krypterade chattarna kom som en stekt sparv rakt in i hennes mun, sluta genaste ge henne kred för den delen. Det var FBI och Fransk polis som knäckte kryptochattarna och svensk polis stod med mössan i hand för att få ut dom svenska loggarna från utlandet.

Lägg av genast!!!

Du har rätt. Det Linda lyckats med är att underrättelsetjänsten under hennes befäl inte klarade sitt arbete alls under påskkravallerna där många poliser skadades svårt och några kunde ha dött. Så går det när man sätter Golddiggers att leda viktiga samhällsfunktioner. Polisen är en skräpmyndighet överhuvudtaget. Vi kan fortsätta ösa in miljarder och få bajs tillbaka eller riva ned från toppen och bygga om.
Citera
2022-12-14, 08:58
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Tror du har en poäng här. Jag minns faktiskt inte hur det begav sig på "min" tid.

Men tittar man på portalens hemsida verkar det onekligen vara så att studenten själv lägger in den. I så fall kan det förklara varför hennes inte finns publicerad. Men, precis som du skriver ska den finnas registrerad som godkänd i Ladok.

Det var därför jag undrade om någon verkligen begärt ut utrag ur Ladok som allmän handling, eller ifall de bara ringt SU och frågat per telefon? Om någon begär ut hennes uppgifter i Ladok, då slipper vi sitta och spekulera kring hennes utbildning vid SU. Då blir det klart svart på vitt.

Ladok är inte ett offentligt register. Man kan få ut uppgifter om sig själv i Ladok. Även forskare kan få ut uppgifter. Privatpersoner, journalister och andra måste vända sig till universitetet/högskolan, i Linda Hansson Staafs fall Stockholms universitet (juridik), Mittuniversitetet (ekonomi) samt University of Washington (några poäng juridik).

Man gör detta enklast genom att maila registrator, helst med Linda Hansson Staafs personnummer. Gör man det kommer man få ut resultatintyg samt registreringsintyg från Stockholms universitet som visar att Linda Hansson Staaf har kandidatexamen i juridik samt ekonomi.
Citera
2022-12-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Hör man på hennes sätt att uttrycka sig låter det märkligt ifall hon valt att inte stoltsera med sina uppsatser via Diva. Hon verkar vara så oerhört stolt över sin bakgrund och allt hon åstadkommit. Varför då inte publicera sina uppsatser? Visst hon kan ha förändrats genom åren.

Men då är det bara att begära ut hennes uppgifter i Ladok avseende påbörjade utbildningar/kurser, godkända kurser och examensintyg. Då får vi veta hur det ligger till och slipper killgissningar.

EDIT: När man ändå håller på, det går även att begära ut de båda examensarbetena.

Konstigt att inte journalisterna har gjort det, de som får betalt för att gräva och en extra fjäder i hatten om de hittar något, eller rentav kan bevisa att hon har ljugit.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Med tanke på hur mycket arbete och vilken kompetens de besitter är det nog en dålig idè.
Det är ont om bra poliser och troligen är det vanligt på alla typer av större företag, nästan standard.
Skulle dom skickas till arkivet, ja då vore det lika med rena döden.
Vi är så Lutherska i det här landet, sexualitet är rätt friskt och bra motvikt emot allt skit som händer i världen.
Borde införa ett gruppsex rum på de flesta arbetsplatser så vi blir fler, sex är bra terapi mot mycket sveda och verk, det är nog bara fråga de inblandade.

Men snälla, när det gäller polischefstjänster, som här, så handlar det ju om jurister. Har du inte ens fattat det?

Det där med ”gruppsex rum” på de flesta arbetsrum får du drömma vidare om.

Kudos dock för att du lyckades klämma in så mycket dynga i ett enda litet inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Vissa uni lägger ut uppsatserna öppet. Hon är 76a. Säkerligen färdig omkring 2000 talet.

Länk till DN, titta under sektionen utbildning. Nu heter hennes examen ekonomie kandidat. Fattar inte varför olika namn förekommer.
https://archive.ph/mfwE2#selection-1119.0-1121.98

Inlägg skoputs

Tack för intressant artikel!

Det stämmer tydligen att hon gör yttre tjänst, som hon sa i TV-intervjun. Trots att hon inte är utbildad polis. (Liten och tunn är hon, så frågan är hur stor respekt hon ger. Ska hon agera dialogpolis?)

Men var jobbar hon egentligen? Trodde att kontoret låg i Norrköping men nu tycks hon patrullera på gator i Stockholm.

Har hon inga viktiga löpande arbetsuppgifter i sin chefsbefattning?

Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Det lutar inte åt att han kommer att avsättas.

Kanske regeringen vill att det hela ska blåsa över snart.

Men vilken Q4 rysare.

UK har säkert en tjock mapp lite överallt.

Vi får vänta och se om han kommer att avsättas. Vad som händer bakom kulisserna kan ingen veta.

Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
En intressant notering, tydligen får man sitta högst 8 år på chefsposter? inom hösta polisledning? eller kanske bara inom NOA? någon som har koll? Men Lindas chefspost skulle då naturligt avslutats 2015-2023, därför sökte hon ett antal nya tjänster inom polisen, förmodar, nya chefstjänster.

Här kommer det intressanta, varför fick hon ingen av dessa tjänster som borde vara det självklara efter väl utfört arbete inom NOA, utan blev tilldelad? en perifer tjänst hos JD: polisenhet i stället.

Här kommer nuvarande Rikspolischef in i ekvationen, men han duckar nu alla frågor och tillsätter en extern utredning som ska lägga allt tillrätta i efterhand.

Det kanske har varit typ 21 kvalificerade även till samtliga dessa tjänster?
Citera
2022-12-14, 09:03
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Detta kommer grävas mer i. Det har redan hintats en del om detta i olika intervjuer. Där det uttryckligen funnits ett missnöje internt varför Staaf fått fördelar i tjänstetillsättning pga relationen med Löfving.
Det märkliga är att enligt (WhistleBlower1) så gillar inte Thornberg Löfving. Och vill ha bort vederbörande.
Kan det vara så att Thornberg med hjälp av sin ”oberoende” utredning får bort alla förutom sig själv?
Ska bli spännande det här.
Men Thornberg var väl högst involverad i rokaden av Löfving från NOA till polischef stockholm, ter sig märkligt så här i efterhand om han hade något emot Löfving? Jaja, en jävla soppa, måste skakas på huvudet bland poliser runt fikaborden landet runt.
Citera
2022-12-14, 09:05
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Jag har hittills inte sett några bevis som indikerar att hon faktiskt ljugit om sina meriter. Uppfyllde hon inte i alla fall två av börkraven? Det skulle jag kalla att det finns en chans att få jobbet om ingen annan söker.

Jag vet inte vilken bransch du är i på din personalavdelning, kanske har ni tusen sökanden per tjänst som alla är överkvalificerade. Men hade du, som rekryterare, sållat bort människor på det där sättet i MIN bransch utan att ge mig (om jag varit rekryterande chef) en chans att titta på de sökandens cv:n, så hade jag först pratat med dig om en ändrad attityd och om inte det hjälpte, din chef. 22 CV:n måste betraktas som en överkomlig mängd CV:n att läsa igenom i sammanhanget.
Som enligt GW i nyhetsmorgon innehöll flertalet sökande som var väl meriterade för tjänsten, utmärkta kandidater.
Citera
2022-12-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Men Thornberg var väl högst involverad i rokaden av Löfving från NOA till polischef stockholm, ter sig märkligt så här i efterhand om han hade något emot Löfving? Jaja, en jävla soppa, måste skakas på huvudet bland poliser runt fikaborden landet runt.

Vi får ju lite hintar av bla GW hela tiden.
”Detta har varit en snackis i fikarummet i flera år”
Citera
2022-12-14, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Efter vad hon har uppgett i intervjuer lär hon ha varit färdig med universitetstudierna i 2003.

Hon gillade inte skolan, så hon lär ju ha fått gå Komvux eller liknade innan hon började läsa svenska/nordiska språk på högskolan. Och innan hon började plugga på högskolan jobbade hon som lastbilschaufför.

"När hon fyllde 19 år (mars 1995) och fortfarande gick i gymnasiet tog hon lastbilskort och började direkt efter studenten att köra långtradare runt hela Sverige."

Hon är född 1976 och sannolikt börjat plugga vid universitetet tidigast 1997. Sedan 6 år på universitetet...då ska hon ha tagit examen 2003 med toppbetyg och omedelbart fått en mycket eftertraktad praktik som notarie vid Norrköpings tingsrätt.

2004 började hennes karriär inom polisen.
När hann hon med att driva en egen juristbyrå i Östersund dom hon tröttnade på? (Källa:Tidningen Chef): https://chef.se/linda-h-staaf-det-ga...-inte-ge-efter

Utdrag från ett intervju i Tidningen Polis:
https://tidningensvenskpolis.se/arki...-ar-offensiva/

Skolåren
”Under gymnasiet tyckte jag det var roligare att jobba i en pizzeria och vid ett åkeri än att plugga. Jag lyckades för övrigt få religion och psykologi utbytta på schemat till styrketräning så att jag kunde bli distriktsmästare och sätta distriktsrekord i bänkpress."

Vidareutbildningen
”Jag ville inte plugga efter gymnasiet utan körde lastbil och taxi istället. Det var kul, men efter ett tag steg intresset för att skaffa en utbildning. Först blev det svenska/nordiska språk för att högskolan hade en ledig plats, men sedan fortsatte universitetsstudierna
i ytterligare sex år
. Jag har aldrig haft någon långsiktig plan eller siktat högt – snarare har jag tagit de chanser som dykt upp.”

Tack för den översikten. Jag har tidigare anmärkt på att hon verkar vara en opportunist enbart sett utifrån hennes val av utbildning. Men då fick lite kritik för att hon har det och annat. Stark Qvinna.

Sen ser jag en svag koppling mellan hennes val av internatskola (Frankrike) sedan direkt som lastbilschaufför. Hallå???
Vad hände i Frankrike? Var den satsningen bortkastad?

Hon lär behöva sträcka ut sig mycket och öppet dessutom för att come clean. Tainted!
Citera
2022-12-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Är mycket besviken på SD, de har ju framställt sig som sanningssägarna som ska rensa upp träsket men så är det istället V och MP som vill agera!

Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Det spelar ingen roll vilken ålder kvinnan skulle vara i. Klädseln LHS valde, till just den intervjun, var märklig. Det var inte fel på kläderna i sig - hon bar upp dem fint - men, som sagt, illa valt tillfälle.

Det är ingen idé att förklar för den som int begrip …

Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Efter vad hon har uppgett i intervjuer lär hon ha varit färdig med universitetstudierna i 2003.

Hon gillade inte skolan, så hon lär ju ha fått gå Komvux eller liknade innan hon började läsa svenska/nordiska språk på högskolan. Och innan hon började plugga på högskolan jobbade hon som lastbilschaufför.

"När hon fyllde 19 år (mars 1995) och fortfarande gick i gymnasiet tog hon lastbilskort och började direkt efter studenten att köra långtradare runt hela Sverige."

Hon är född 1976 och sannolikt börjat plugga vid universitetet tidigast 1997. Sedan 6 år på universitetet...då ska hon ha tagit examen 2003 med toppbetyg och omedelbart fått en mycket eftertraktad praktik som notarie vid Norrköpings tingsrätt.

2004 började hennes karriär inom polisen.
När hann hon med att driva en egen juristbyrå i Östersund dom hon tröttnade på? (Källa:Tidningen Chef): https://chef.se/linda-h-staaf-det-ga...-inte-ge-efter

Utdrag från ett intervju i Tidningen Polis:
https://tidningensvenskpolis.se/arki...-ar-offensiva/

Skolåren
”Under gymnasiet tyckte jag det var roligare att jobba i en pizzeria och vid ett åkeri än att plugga. Jag lyckades för övrigt få religion och psykologi utbytta på schemat till styrketräning så att jag kunde bli distriktsmästare och sätta distriktsrekord i bänkpress."

Vidareutbildningen
”Jag ville inte plugga efter gymnasiet utan körde lastbil och taxi istället. Det var kul, men efter ett tag steg intresset för att skaffa en utbildning. Först blev det svenska/nordiska språk för att högskolan hade en ledig plats, men sedan fortsatte universitetsstudierna
i ytterligare sex år
. Jag har aldrig haft någon långsiktig plan eller siktat högt – snarare har jag tagit de chanser som dykt upp.”

Måste krävas toppbetyg från gymnasiet för att bli antagen till juristutbildningen i Stockholm. Så hon lyckades tydligen få sådana trots att hon hellre jobbade på pizzeria än pluggade. Vilken stjärna hon ändå är

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Skulle tro att USA och CIA har tröttnat på Sveriges läckande hål. Gissar att NATO-ansökan gjort att de tipsat oss om de värsta säkerhetsriskerna och spionerna. Att Säpo och Thornbergs handgångna skulle hittat detta inser de flesta är otroligt. Iranska spionbröder och ett ryskt spionkarriären på samma år, tacka CIA!

Säkerhetsrisken Linda Staaf åker med i bara farten. Alla som doppat i hennes syltburk är säkerhetsrisker och måste ränsas ut, även Thornberg som verkar vilja sopa allt under mattan.

Mycket intressant teori. Det där med NATO-ansökan har kanske satt Sverige i det internationella blickfånget på olika sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Håller med om detta.

Dock så ska hon inte sitta i TV och skylla på att hon haft det ”svårt” som kvinna hos Polisen. Och dra det kortet.
Hon har haft det hur enkelt som helst. Och samtidigt njutit hela vägen till ledande roller.

Hon ska inte få gå i bräschen för alla andra hårt arbetande kvinnor som kämpar för jämställdhet och att kvinnor ska bli bedömda efter erfarenhet och lämplighet.
Hon har förstört för alla dem.

Precis så.
Citera
2022-12-14, 09:12
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Det stämmer tydligen att hon gör yttre tjänst, som hon sa i TV-intervjun. Trots att hon inte är utbildad polis. (Liten och tunn är hon, så frågan är hur stor respekt hon ger. Ska hon agera dialogpolis?)

Men var jobbar hon egentligen? Trodde att kontoret låg i Norrköping men nu tycks hon patrullera på gator i Stockholm.
Skulle jag gissa handlar yttre tjänst i hennes fall om att följa med spaningspatruller ut i deras jobb att kartlägga gängkriminella. Nog mycket sittande i bil där Linda ställer många frågor och någon svarar.
Citat:
Det kanske har varit typ 21 kvalificerade även till samtliga dessa tjänster?
Du har en poäng
Citera
2022-12-14, 09:13
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Hon har fortfarande helt rätt i att hon inte har anställt sig själv.

Där är det största problemet enligt mig och därför hamnar majoriteten av detta debaclet på snorregubben som skrev under hennes anställning, tvingade fram vapenbärandet med mera.
Det är där hela felet inom polisen sitter. Att det sen kommer in lycksökare med mer eller mindre bra meriter är inte lycksökarnas fel, det är snorregubbarnas fel och inkompetens.

Så fokusera på rätt idiot i denna soppa. Staaf är inte problemet, bara symptomet.
Instämmer.
Tråkigt dock att både högsta polis- och militärledning tänker med kuken.
Hade förväntat mig mer av personer i de samhällspositionerna.
Det kan mycket väl vara så att "klättermusen" i grund och botten inte tycker att hon har gjort något fel. Vilket hon kanske inte heller har rent juridiskt, möjligen moraliskt.
Att putsa på fasaden och försöka ge sken av att man har meriter utöver de bokförda, det finns det massor av exempel på om man slösar bort en stund på LinkedIn. Så om det ska ligga henne till last då bör rätt många åka med på den resan.
Det stora felet ligger hos polisorganisationen. Stor del av HR bör få sparken. Detta när man låter en enda polischef kringå de regler för tjänstetillsättningar som man har att följa, utan att agera.
Vad ska de med rekryteringskonsulter och drös av HR-människor till om det räcker med att polischefen anställer?
Sedan är det väl inte helt okänt att kvinnor använder sex för att skaffa sig fördelar?
Så medan Löfving trodde att han skulle få ensamrätt på fröken Staaf så såg hon det som och också säger, enbart en ytlig relation. Hon har troligen inte lovat Löfving något och haft ett eget sexliv med flera män. Ett liv där Löfving varit en av många. När den poletten trillade ner hos Löfving då blev han sur.
Varför ÖB stoppar huvudet i getingboet är för mig obegripligt. Han om någon borde väl ha högsta betyg i att värdera konsekvens och risk? Han om någon borde väl ha haft koll på både gökar och gökande inom polisorganisationen och att det knappast i längden skulle förbli en polisiär hemlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in