2020-09-12, 00:48
Medlem
Jag är arbetslös för tillfället tyvärr men försöker ändå hålla humöret uppe, hitta på olika saker, uträtta ärenden och prominera flera timmar om dagen samt äta bra mat. Trots det känner jag ofta rastlöshet i skallen och sömnen är usel nu, även när benso används. Måste starta dagen med 2-3 koppar kaffe då jag behöver vakna till men till natten är man desto piggare trots benso-intag ibland för att försöka varva ner som sagt.

Vad bör jag göra för att få bort denna förbannade rastlöshet och även kunna få somna gott om natten?
Citera
2020-09-12, 01:00
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AspLundgren
Jag är arbetslös för tillfället tyvärr men försöker ändå hålla humöret uppe, hitta på olika saker, uträtta ärenden och prominera flera timmar om dagen samt äta bra mat. Trots det känner jag ofta rastlöshet i skallen och sömnen är usel nu, även när benso används. Måste starta dagen med 2-3 koppar kaffe då jag behöver vakna till men till natten är man desto piggare trots benso-intag ibland för att försöka varva ner som sagt.

Vad bör jag göra för att få bort denna förbannade rastlöshet och även kunna få somna gott om natten?
Trappa ut benzo? Det är ett jävla rävgift.
Prova sedan med att anstränga dig rejält fysiskt. Byt prommenaden mot ett löppass och stimulera dig själv intellektuellt.

Lycka till
Citera
2020-09-12, 01:03
Medlem
Hegamons avatar
När du gör saker dagtid är det serotonin (?) som frisätts. Utan serotonin blir du deppad. Ända riktiga är att inse det funkar inte vara passiv och inaktiv på dagen. Du måste tvinga dig göra saker. Som enkla saker som att, städa upp på vinden, plocka ordning på skrivbordet, lägga tvättkläder i tvätten, laga ordentlig mat. Då kommer din hjärna frisätta serotonin och sedan kommer du funka normalt.

Vi människor är inte gjorda för att vara inaktiva.
Citera
2020-09-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Trappa ut benzo? Det är ett jävla rävgift.
Prova sedan med att anstränga dig rejält fysiskt. Byt prommenaden mot ett löppass och stimulera dig själv intellektuellt.

Lycka till
Har inget beroende utan använder det bara någon/några gånger i veckan för tillfället. Vill inte använda benso egentligen.

Funderar på att börja styrketräna och ha det som "livsprojekt" nu under arbetslösheten. Hade det gett märkbar effekt mot raslöshet och mina sömnproblem?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
När du gör saker dagtid är det serotonin (?) som frisätts. Utan serotonin blir du deppad. Ända riktiga är att inse det funkar inte vara passiv och inaktiv på dagen. Du måste tvinga dig göra saker. Som enkla saker som att, städa upp på vinden, plocka ordning på skrivbordet, lägga tvättkläder i tvätten, laga ordentlig mat. Då kommer din hjärna frisätta serotonin och sedan kommer du funka normalt.

Vi människor är inte gjorda för att vara inaktiva.
Jag lagar mat, städar, tvättar och donar dagtid så inaktiv kan man väl inte påstå att jag är? Sitter inte och degar i soffan med en chipspåse och netflix precis, är för rastlös för att kunna se på dumburken under längre stunder faktiskt. Håller även på att möblera om mitt hem och säljer av skit nu.
Citera
2020-09-12, 08:53
Bannlyst
Hur är det med ditt sociala umgänge? Ofrivillig ensamhet kan vara förödande.
Citera
2020-09-12, 11:20
Medlem
Jag känner igen detta och lider själv av det. Får du också så att du vaknar väldigt tidigt på morgonen? Och även en känsla i kroppen av att man aldrig riktigt kan slappna av trots att man vilar?
Citera
2020-09-12, 11:48
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Har inget beroende utan använder det bara någon/några gånger i veckan för tillfället. Vill inte använda benso egentligen.

Funderar på att börja styrketräna och ha det som "livsprojekt" nu under arbetslösheten. Hade det gett märkbar effekt mot raslöshet och mina sömnproblem?

Jag lagar mat, städar, tvättar och donar dagtid så inaktiv kan man väl inte påstå att jag är? Sitter inte och degar i soffan med en chipspåse och netflix precis, är för rastlös för att kunna se på dumburken under längre stunder faktiskt. Håller även på att möblera om mitt hem och säljer av skit nu.

Låter klokt att träna. Finns lite uppslag om sömnskolor, finns säker på nätet dör det finns checklistor att prova. Du kanske känner till allt detta me here we go anyway.

Träna t.ex tabata inspirerat (ta ut dig fullständigt på något sätt) på eftermiddagen. Kan göras hemma med typ armhävningar, knäböj, tåhäv, situps etc. Gör många-vila kort- gör fler- vila kor- gör fler- vila -gör så många du klarar av. Typ ish.

Undvika (antingen helt men framför allt på kvällen och sen eftermiddag) tobak och övrigt nikotin, kaffe, the, alkohol och stärkelserik mat.

Anpassa ljus och ljudnivå redan timmarna innan sängående. Undvik taklampor och använd dämpad belysning. Håll ljudnivån låg.
Slopa alla skärma en timma innan sängående (inga mobiltelefoner eller surfplattor i sängen.

Finn en avslappningsövning att följa, försök lära dig dwn på dagtid annsr kan du ställa skärmen på telefonen på nattläge för atr starta ett uppläst program där du fokuserar på andning och olika kroppsdelar.

Ligg inte och vrid och vänd dig för länge. Gå upp en sväng och ha en dämpad lampa tänd och läs en bok eller tidning. Undvik ämnen som väcker starka känslor.

Om du är kvinna är onani att föredra då rapporter pekar på att det har possitiva efekter.

"Taktil" självberöring eller klappa katt/hund hjälper till att frigöra oxytocin ("kroppens lugn och ro") i kroppen vlket kontrar kortisol (kroppens "negativa" stresshormon)
Att klappa sig själv (inte så löst att det kittlas och inte så hårt att det blir tar emot) i 20 minuter över t.ex armar, mage bröst eller knän och lår hjälper kroppen att lagra oxytocinet i kroppen.

Är detta ett relevant svar på din trådstart? Tappar bort mig själv lite, om inte får jag svara på något annat.

Lycka till TS, rastlöshet nattetid kan vara för jävla jobbigt.
Citera
2020-09-12, 23:19
Bannlyst
Du har nog svaret själv.
Flera kilometers promenader om dagen känns som konstgjord andning. Min lite lättsamma gissning är att du behöver en kvinna vid din sida. Ha inga överdrivna krav, allt är kuligare om man är två.
Citera
2020-09-14, 20:19
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:

Hej,

Är det kanske oron nu när du är arbetslös som skapar rastlösheten? Rastlöshet kan ibland vara ett sätt för hjärnan att undvika att känna och tänka vissa obekväma tankar. Om du sätter dig ner när du är rastlös och bara skriver ner allt som kommer fram i huvudet, utan censur, vad får du fram då? Där kommer du också få mer insikt om problemet. Sen så kan du försöka att undvika kaffet helt och hållet och se om sömnen blir bättre.
Senast redigerad av L.Y.S 2020-09-14 kl. 20:21.
Citera
2020-09-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Du har nog svaret själv.
Flera kilometers promenader om dagen känns som konstgjord andning. Min lite lättsamma gissning är att du behöver en kvinna vid din sida. Ha inga överdrivna krav, allt är kuligare om man är två.
Är inget jag tänker på dagarna i ända men visst vore saker trevligare om jag hade en riktig kvinna vid min sida. Många kvinnor i min ålder är dock upptagna med att leka drottning på tinder med allt vad det innebär för obehag som vi inte vill tänka på. Jag gnäller inte men det är fan svårt t.o.m som nästan snygg att finna en fin donna med integritet att stadga sig med.

Har inte många krav egentligen men kukkarusell-åkare, fetton, missbrukare, allvarligt psykiskt sjuka, gold diggers, feminister och "karriärkvinnor" går fetbort.

Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
Hej,

Är det kanske oron nu när du är arbetslös som skapar rastlösheten? Rastlöshet kan ibland vara ett sätt för hjärnan att undvika att känna och tänka vissa obekväma tankar. Om du sätter dig ner när du är rastlös och bara skriver ner allt som kommer fram i huvudet, utan censur, vad får du fram då? Där kommer du också få mer insikt om problemet. Sen så kan du försöka att undvika kaffet helt och hållet och se om sömnen blir bättre.
Har det ganska bra ekonomiskt just nu och oroar mig inte, ser det som lite välbehövlig betald extra semester och en möjlighet att göra annat ett tag. Men rastlösheten kom på köpet tyvärr. Jobbsituationen går att lösa på annat håll så ingen oro där men jag tänkte ta mig en vila nu tills tiden är inne.
Senast redigerad av AspLundgren 2020-09-17 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in