Citat:
Ursprungligen postat av
AspLundgren
Har inget beroende utan använder det bara någon/några gånger i veckan för tillfället. Vill inte använda benso egentligen.
Funderar på att börja styrketräna och ha det som "livsprojekt" nu under arbetslösheten. Hade det gett märkbar effekt mot raslöshet och mina sömnproblem?
Jag lagar mat, städar, tvättar och donar dagtid så inaktiv kan man väl inte påstå att jag är? Sitter inte och degar i soffan med en chipspåse och netflix precis, är för rastlös för att kunna se på dumburken under längre stunder faktiskt. Håller även på att möblera om mitt hem och säljer av skit nu.
Låter klokt att träna. Finns lite uppslag om sömnskolor, finns säker på nätet dör det finns checklistor att prova. Du kanske känner till allt detta me here we go anyway.
Träna t.ex tabata inspirerat (ta ut dig fullständigt på något sätt) på eftermiddagen. Kan göras hemma med typ armhävningar, knäböj, tåhäv, situps etc. Gör många-vila kort- gör fler- vila kor- gör fler- vila -gör så många du klarar av. Typ ish.
Undvika (antingen helt men framför allt på kvällen och sen eftermiddag) tobak och övrigt nikotin, kaffe, the, alkohol och stärkelserik mat.
Anpassa ljus och ljudnivå redan timmarna innan sängående. Undvik taklampor och använd dämpad belysning. Håll ljudnivån låg.
Slopa alla skärma en timma innan sängående (inga mobiltelefoner eller surfplattor i sängen.
Finn en avslappningsövning att följa, försök lära dig dwn på dagtid annsr kan du ställa skärmen på telefonen på nattläge för atr starta ett uppläst program där du fokuserar på andning och olika kroppsdelar.
Ligg inte och vrid och vänd dig för länge. Gå upp en sväng och ha en dämpad lampa tänd och läs en bok eller tidning. Undvik ämnen som väcker starka känslor.
Om du är kvinna är onani att föredra då rapporter pekar på att det har possitiva efekter.
"Taktil" självberöring eller klappa katt/hund hjälper till att frigöra oxytocin ("kroppens lugn och ro") i kroppen vlket kontrar kortisol (kroppens "negativa" stresshormon)
Att klappa sig själv (inte så löst att det kittlas och inte så hårt att det blir tar emot) i 20 minuter över t.ex armar, mage bröst eller knän och lår hjälper kroppen att lagra oxytocinet i kroppen.
Är detta ett relevant svar på din trådstart? Tappar bort mig själv lite, om inte får jag svara på något annat.
Lycka till TS, rastlöshet nattetid kan vara för jävla jobbigt.