• 1
  • 2
2020-09-11, 18:57
Medlem
Om kalkylen inte håller för att skriva bort en person från ett lån, går det och diskutera med banken och förklara situationen för att få det beviljat eller är det kört?

Tex att tre personer står på ett lån och den ena vill skriva bort sig men dem två andra som ska stå kvar inte har tillräckliga inkomster. Går det och prata med banken? Är dem schyssta mot lojala kunder som alltid betalat i tid osv?
Citera
2020-09-11, 19:09
Avstängd
bithaxs avatar
Det är klart att allting är en förhandling.
Ett annat sätt att lösa det på är ju att personen som vill checka ut tar ett lån på sin nya bostad och betalar av sin del av det gemensamma lånet.

På så vis blir ju lånet mindre, och därmed så kan de två personerna som är kvar ha råd med det hela.

Det är ju också mer rättvist.
Citera
2020-09-11, 19:12
Medlem
yz44s avatar
Det är definitivt något som banken med tillgång till alla uppgifter kan svara på.
Beror mycket på hur de bedömer betalningsförmågan.

Ber om ursäkt för självklarheterna men det går inte att svara bättre när förutsättningarna är okända.
Citera
2020-09-11, 19:17
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Är dem schyssta mot lojala kunder som alltid betalat i tid osv?

De skiter fullständigt i detta om du inte är storkund - men det låter det inte som du är.
Allt som räknas är förmågan att betala tillbaka främst baserat på fast lön.
Citera
2020-09-11, 20:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Om kalkylen inte håller för att skriva bort en person från ett lån, går det och diskutera med banken och förklara situationen för att få det beviljat eller är det kört?

Tex att tre personer står på ett lån och den ena vill skriva bort sig men dem två andra som ska stå kvar inte har tillräckliga inkomster. Går det och prata med banken? Är dem schyssta mot lojala kunder som alltid betalat i tid osv?

Vilken kalkyl?
Har ni gjort den själv på din inkomster och utgifter, och sett du går minus varje månad om du ökar lånet.

Eller är det en snabbkalkyl på någons banks sida för att se om du får låna så mycket?

Ligger du tokfel så har du nog inte en chans.
Men Ligger du i närhet så kan du ringa och prata med din bank om det går att lösa.

Vad rör det sig om?
Är det en fastighet som samägs av 3 personer idag eller?
Citera
2020-09-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ett annat sätt att lösa det på är ju att personen som vill checka ut tar ett lån på sin nya bostad och betalar av sin del av det gemensamma lånet.

På så vis blir ju lånet mindre, och därmed så kan de två personerna som är kvar ha råd med det hela.

Intressant det här med att betala sin del men förstår ej hur det ska gå till. Jag får ju inget lån eftersom jag redan har ett befintligt lån. Mitt mål är bara att skrivas bort från lånet. Hur spelar ingen roll för mig.
Citera
2020-09-11, 20:58
Medlem
frdks avatar
Citat:

Ni kan alltid förhandla.. om det inte är helt hopplöst så kan de föreslå blanco till högre avgift som möjlig väg ut, alt ni drar in det själv utanför.
Moralen i det kan man ju diskutera.. risk kostar mer än det smakar.
Citera
2020-09-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vilken kalkyl?
Har ni gjort den själv på din inkomster och utgifter, och sett du går minus varje månad om du ökar lånet.

Eller är det en snabbkalkyl på någons banks sida för att se om du får låna så mycket?

Ligger du tokfel så har du nog inte en chans.
Men Ligger du i närhet så kan du ringa och prata med din bank om det går att lösa.

Vad rör det sig om?
Är det en fastighet som samägs av 3 personer idag eller?

Bankens snabbkalkyl menar jag då. Ja, tre personer som samäger huset tillsamans.

Pratade lite snabbt med banken och då sa dem nej, men hoppas det finns rum för förhandling och möjlighet att se över situation. För annars är jag ju helt låst.
Citera
2020-09-11, 21:19
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Va?
Hur är det rättvist att den som flyttar ska betala en tredjedel av de som bor kvars bostad?

Det normala är att de som bor kvar köper ut den som flyttar.
Citera
2020-09-11, 21:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Bankens snabbkalkyl menar jag då. Ja, tre personer som samäger huset tillsamans.

Pratade lite snabbt med banken och då sa dem nej, men hoppas det finns rum för förhandling och möjlighet att se över situation. För annars är jag ju helt låst.

Nej, du är inte låst.... dina polare är snart utan bostad.
Citera
2020-09-12, 06:59
Medlem
Citat:
Intressant det här med att betala sin del men förstår ej hur det ska gå till. Jag får ju inget lån eftersom jag redan har ett befintligt lån. Mitt mål är bara att skrivas bort från lånet. Hur spelar ingen roll för mig.

Citat:

I detta fallet är det inte du som ska gå till banken, utan dom två andra delägarna, enda sättet att få reda på svaret. Banken kommer inte kunna ge dig något svar om du går dit, annat än ett generellt antagande utefter uppgifterna dom får av dig. Då detta endast rör dom andra kvarvarande ägarna är det dom som får ta tag i detta.

Kan inte någon av dom andra hitta en annan medlåntagare?

Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej, du är inte låst.... dina polare är snart utan bostad.
Jo, personen är låst! Kan inte sälja fastigheten utan dom andra delägarnas medgivande, och kan inte skriva bort sig från lånet utan vidare, mao låst.
Citera
2020-09-12, 10:43
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
I detta fallet är det inte du som ska gå till banken, utan dom två andra delägarna, enda sättet att få reda på svaret. Banken kommer inte kunna ge dig något svar om du går dit, annat än ett generellt antagande utefter uppgifterna dom får av dig. Då detta endast rör dom andra kvarvarande ägarna är det dom som får ta tag i detta.

Kan inte någon av dom andra hitta en annan medlåntagare?

Jo, personen är låst! Kan inte sälja fastigheten utan dom andra delägarnas medgivande, och kan inte skriva bort sig från lånet utan vidare, mao låst.

Slutar han betala så köper de snabbt ut honom på ett eller annat vis.

I övrigt en bra tråd om varför man inte ska köpa bostad med polare.
Senast redigerad av Pungtering 2020-09-12 kl. 10:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in