2020-09-11, 11:41
Medlem
LouisCyphres avatar
Jag köpte ett uppladdningsbart 12 V-batteri o tog först en adapter, 12 V o skulle ladda upp det. Men den funkade inte, så jag tänkte ladda batteriet med ett el-aggregat. Kollade så att den var inställd på likström o satte rätt polerna. Men så knastrade det i batteriet o jag hade glömt o ställa om till 12 V...

Så jag körde in 24 V i några sekunder... 😣
Tog batteriet mycket stryk av det tror ni? Det funkar ju nu när jag laddat det på 12 V i några timmar.

Sånt här: https://www.batteriexperten.com/sv/a...x-25-x-62.html
Citera
2020-09-11, 11:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det tar tid att förstöra ett batteri, förmodligen är det ingen fara.
Är din adapter anpassad för att ladda blybatterier?
Det är viktigt!
Citera
2020-09-11, 11:52
Medlem
LouisCyphres avatar
Tack för svar!

Oj det vet jag inte... Hur vet man det? Vet inte om jag har kvar min laddare till bilbatteri, jag tror den åkte med bilen när jag sålde den. Men det jag har ett el-aggregat som jag fick av fysikläraren när jag gick i skolan, en gammal modell som skulle slängas. Men det går att pumpa ut rejält med ström ur den.
Citera
2020-09-11, 12:17
Medlem
Antivalents avatar
Är du säker att du kopplade rätt? Vid felkoppling kan du råkat kortsluta och då sprakar det till.
Citera
2020-09-11, 12:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouisCyphre
Tack för svar!

Oj det vet jag inte... Hur vet man det? Vet inte om jag har kvar min laddare till bilbatteri, jag tror den åkte med bilen när jag sålde den. Men det jag har ett el-aggregat som jag fick av fysikläraren när jag gick i skolan, en gammal modell som skulle slängas. Men det går att pumpa ut rejält med ström ur den.
Det viktigaste med ett blybatteri är rätt laddspänning.
Det står i produktbladet vilken spänning den ska ha.
Det går bra med ett labbaggregat.
Men ditt lilla batteri ska inte laddas med stor ström alls, så ställ in rätt spänning, utan att batteriet är inkopplat, mät helst med en multimeter, en sån kostar en hundring på biltema/clas.
Om labbaggregatet har strömbegränsning, ställ in på typ 300mA.

Batteriet är fulladdat när ström inte längre går.

Med andra typer av laddare, med för hög spänning är det extremt viktigt att avbryta laddningen innan spänningen blir för hög, vilket förstör batteriet.
Återigen, använd multimetern för att avgöra.
Citera
2020-09-11, 12:48
Medlem
LouisCyphres avatar
Tusen tack!

En multimeter har jag o det går att justera strömmen på aggregatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in