2020-09-16, 22:52
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
För närvarande sitter jag och funderar över huruvida det är en idé att samla det jag betalar varje månad till ett ställe, och hur man då går tillväga. Man har ju sett reklamerna om "samla dina lån o skulder hos oss", så undrar om det är värt det?

Har för närvarande 3 st skulder som "ligger o tickar", som jag betalar varje månad, Klarna konto, Qliro samt kreditkort. Helst hade jag samlat alla dessa hos en o samma samt fått ner den månatliga kostnaden/avbetalningen.

Ansöker man t.ex då hos t.ex Advisa o får lån av de, betalar av hela skulden hos alla de 3 o sen amorterar lånet? Samt är det "värt" de o blir de man betalar av månadvis lägre? De är var för sig ingen stor kostnad men lägger man ihop de så kostar de lite mer än de smakar varje månad så hade gärna fått väck de o sänkt kostnaden som sagt.

Har du bostadsrätt eller villa/hus kan du kolla möjligheten att låna på den (förmånligast ränta).
Går ej det, men du är fackligt ansluten så ansök om ett Medlemslån (5-6% i ränta).
Sista utvägen tycker jag är aktörer som Lendo o dyl, men gissar det ändå de är bättre än kreditkortsräntan, Klarna mm.
Citera
2020-09-17, 09:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Det är fjärde gången du skriver det nu, det där om bostad och studier. Vem är du att säga vad man bör ta lån till och inte?
Haha, absolut. Jag kan inte hålla i pengar så jag har tagit blancolån. Och? Det du skriver har liksom ingen poäng.

Hur hög ränta betalar du på det lånet?

Du är så blåst att trots att man upprepar enkla sanningar så trillar inte poletten ner. Skit samma, du får sabba din egen framtid hur mycket du vill men kom inte och påstå att du är smart när du gör det.
Citera
2020-09-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur hög ränta betalar du på det lånet?

Du är så blåst att trots att man upprepar enkla sanningar så trillar inte poletten ner. Skit samma, du får sabba din egen framtid hur mycket du vill men kom inte och påstå att du är smart när du gör det.

Du är ju efterbliven grabben. Det här handlar om låneförmedlare kontra huvudbank. Du behöver liksom inte oroa dig för min framtid.
Citera
2020-09-17, 09:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du är ju efterbliven grabben. Det här handlar om låneförmedlare kontra huvudbank. Du behöver liksom inte oroa dig för min framtid.

Nej "grabben" (jag är troligen dubbelt så gammal som du..). Problemet med att bedöma sin egen intelligens är att det är omöjligt. Det är din omgivning som kan ge dig den informationen.

Vad har du för ränta på ditt blancolån? Troligen inte under 5% vilket innebär att det är allt annat än smart att ta ett sådant så på dig själv.

Undvik blanco så kanske du slipper bli del av denna statistik: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...-skuldsanering
Senast redigerad av sucuk 2020-09-17 kl. 09:55.
Citera
2020-09-17, 10:00
Medlem
Citat:
Fast varför tror du att du får lägsta räntan hos din egen bank? Det är tvärtom så att nischbankerna har de allra lägsta lägstaräntorna på privatlån. Många förmedlare jobbar med nästan samtliga storbanker som Nordea, Swedbank, SEB osv. Tycker du på allvar inte att det är bättre att ställa ett 30tal banker emot varandra och låta de konkurrera om vem som kan ge dig den lägsta räntan än att vända sig till en enda bank? Trots att det i båda alternativen enbart registreras 1 kreditupplysning. Du är nog inget geni du heller

För det första så är lendo o andra långivare inte direkt den bästa lösningen, jag tog ett blancolån förut som jag är klar med, pratade med dem i lendo o dem fick ett "erbjudande" över 8% i ränta, sen så sökte jag själv hos en vanlig nischbank, och fick ett erbjudande på 5%, lendo snubben ringde mig någon dag senare, då ifrågasatte jag snubben, har ni inte avtal med denna bank? Då va svaret jo de har vi, men varför gav ni inte mig de erbjudandet från första början då är frågan? Lendo o advisa o sånt skit är ENDAST bra vid kreditupplysning, enligt min erfarenhet.

Citat:
Tyvärr låter du "ung och dum", det ENDA du behöver kolla upp är hur mycket lånet kostar totalt, inklusive ränta under löptiden. Allt annat är totalt ointressant. Det är mycket möjligt att du är mer välbetald än mig, då betalar du statsskatt och BORDE inte ha behov av blancolån överhuvudtaget

Håller med sucuk, det viktiga är att man kollar upp totala kostnaden på lånet!
Citera
2020-09-17, 10:52
Medlem
Citat:
Nej "grabben" (jag är troligen dubbelt så gammal som du..). Problemet med att bedöma sin egen intelligens är att det är omöjligt. Det är din omgivning som kan ge dig den informationen.

Vad har du för ränta på ditt blancolån? Troligen inte under 5% vilket innebär att det är allt annat än smart att ta ett sådant så på dig själv.

Undvik blanco så kanske du slipper bli del av denna statistik: https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...-skuldsanering

Återigen, diskussionen från början är huruvida det är bättre att vända sig till låneförmedlare än sin egen bank. Vad du har för åsikter om blancolån skiter jag som sagt i.
Som svar på din fråga har jag två blancolån numera. Ett med ränta på 3.54% och det andra på 3,36%.
Citera
2020-09-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
För det första så är lendo o andra långivare inte direkt den bästa lösningen, jag tog ett blancolån förut som jag är klar med, pratade med dem i lendo o dem fick ett "erbjudande" över 8% i ränta, sen så sökte jag själv hos en vanlig nischbank, och fick ett erbjudande på 5%, lendo snubben ringde mig någon dag senare, då ifrågasatte jag snubben, har ni inte avtal med denna bank? Då va svaret jo de har vi, men varför gav ni inte mig de erbjudandet från första början då är frågan? Lendo o advisa o sånt skit är ENDAST bra vid kreditupplysning, enligt min erfarenhet.

Håller med sucuk, det viktiga är att man kollar upp totala kostnaden på lånet!

Fick du bara ett enda erbjudande av typ 40 så är det din kreditvärdighet det är fel på, inte låneförmedlarna.
Citera
2020-09-17, 11:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fick du bara ett enda erbjudande av typ 40 så är det din kreditvärdighet det är fel på, inte låneförmedlarna.

Fel, du måste ta höjd för provisionen som skall utbetalas till förmedlaren också. Därmed kan du sällan klå räntan du kan få på ditt lokala bankkontor, att däremot låta dem komma med erbjudanden för jämförelse är en smart taktik.

Smartast är dock att inte låna blanco överhuvudtaget utan bygga eget kapital så att du aldrig tvingas in i den fällan.
Citera
2020-09-17, 12:17
Medlem
Citat:
Fel, du måste ta höjd för provisionen som skall utbetalas till förmedlaren också. Därmed kan du sällan klå räntan du kan få på ditt lokala bankkontor, att däremot låta dem komma med erbjudanden för jämförelse är en smart taktik.

Smartast är dock att inte låna blanco överhuvudtaget utan bygga eget kapital så att du aldrig tvingas in i den fällan.

Du fortsätter prata om saker du inte har någon aning om. Tror du att förmedlaren får provision på kundens ränta? Alla banker vill ha kunder, om man förmedlar en kund till banken så får man ersättning. Detta är ingenting som kunden får lida för eller som överhuvudtaget påverkar den ränta kunden får. Hos min huvudbank fick jag låna till en ränta på 4.95% och jämförde sedan hos en förmedlare för att säkerställa att det var det bästa jag kunde få. Hör och häpna! Jag fick lägre hos nischbankerna.
Hur vet jag detta? Jo, för jag har pratat med både förmedlare och banken som jag fått förmedlat till mig och givetvis måste de tala sanningsenligt enligt ersättningen och ifall det påverkar mig som kund negativt.

Också 10e gången du skriver att man inte ska ta blanco. Jag tror vi fattat din ståndpunkt. Däremot skiter jag fullständigt i vad du tycker man ska och inte ska göra och hur du väljer att leva ditt liv.
Citera
2020-09-17, 12:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du fortsätter prata om saker du inte har någon aning om. Tror du att förmedlaren får provision på kundens ränta? Alla banker vill ha kunder, om man förmedlar en kund till banken så får man ersättning. Detta är ingenting som kunden får lida för eller som överhuvudtaget påverkar den ränta kunden får. Hos min huvudbank fick jag låna till en ränta på 4.95% och jämförde sedan hos en förmedlare för att säkerställa att det var det bästa jag kunde få. Hör och häpna! Jag fick lägre hos nischbankerna.
Hur vet jag detta? Jo, för jag har pratat med både förmedlare och banken som jag fått förmedlat till mig och givetvis måste de tala sanningsenligt enligt ersättningen och ifall det påverkar mig som kund negativt.

Också 10e gången du skriver att man inte ska ta blanco. Jag tror vi fattat din ståndpunkt. Däremot skiter jag fullständigt i vad du tycker man ska och inte ska göra och hur du väljer att leva ditt liv.

Tänk till nu, vem tror du det är som får betala provisionen till förmedlaren vilken banken betalar ut? Inte är det banken kan jag säga..

Du kan använda dessa tjänster för jämförelse, sedan går du till ditt lokala bankkontor och kommer högst troligt få ett bättre erbjudande. Att tro att du får en bra deal utan att göra den jämförelsen är inte smart och smart hävdar du ju gång på gång att du är...
Citera
2020-09-17, 14:09
Medlem
Citat:

Hade flera erbjudanden runtomkring 7 st, men den bästa av alla var 8% ungefär, vilket va skit ränta, o så som sucuk säger så måste någon betala lendo advisa anställdas löner, sen så hade jag 0.3 i kreditvärdighet när jag sökte blancolånet, så de har inget med de o göra, dem ger dig ränta va dem känner för.
Citera
2020-09-17, 15:28
Medlem
Citat:
Tänk till nu, vem tror du det är som får betala provisionen till förmedlaren vilken banken betalar ut? Inte är det banken kan jag säga..

Du kan använda dessa tjänster för jämförelse, sedan går du till ditt lokala bankkontor och kommer högst troligt få ett bättre erbjudande. Att tro att du får en bra deal utan att göra den jämförelsen är inte smart och smart hävdar du ju gång på gång att du är...

Läste du inte det jag skrev eller vill du bara inte erkänna att du inte kan säga något emot det? Min huvudbank erbjöd 4.95% som lägst och jag fick lägre hos nischbankerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in