• 1
  • 2
2020-09-11, 10:40
Medlem
Big Bosss avatar
För närvarande sitter jag och funderar över huruvida det är en idé att samla det jag betalar varje månad till ett ställe, och hur man då går tillväga. Man har ju sett reklamerna om "samla dina lån o skulder hos oss", så undrar om det är värt det?

Har för närvarande 3 st skulder som "ligger o tickar", som jag betalar varje månad, Klarna konto, Qliro samt kreditkort. Helst hade jag samlat alla dessa hos en o samma samt fått ner den månatliga kostnaden/avbetalningen.

Ansöker man t.ex då hos t.ex Advisa o får lån av de, betalar av hela skulden hos alla de 3 o sen amorterar lånet? Samt är det "värt" de o blir de man betalar av månadvis lägre? De är var för sig ingen stor kostnad men lägger man ihop de så kostar de lite mer än de smakar varje månad så hade gärna fått väck de o sänkt kostnaden som sagt.
Citera
2020-09-11, 10:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
För närvarande sitter jag och funderar över huruvida det är en idé att samla det jag betalar varje månad till ett ställe, och hur man då går tillväga. Man har ju sett reklamerna om "samla dina lån o skulder hos oss", så undrar om det är värt det?

Har för närvarande 3 st skulder som "ligger o tickar", som jag betalar varje månad, Klarna konto, Qliro samt kreditkort. Helst hade jag samlat alla dessa hos en o samma samt fått ner den månatliga kostnaden/avbetalningen.

Ansöker man t.ex då hos t.ex Advisa o får lån av de, betalar av hela skulden hos alla de 3 o sen amorterar lånet? Samt är det "värt" de o blir de man betalar av månadvis lägre? De är var för sig ingen stor kostnad men lägger man ihop de så kostar de lite mer än de smakar varje månad så hade gärna fått väck de o sänkt kostnaden som sagt.

Advisa, lendo och zmartas affärside är att samla ihop lån, lägg upp det på längre tid med ungefär samma ränta. Vid första ögonkastet ser det bra ut, tänker du efter och börjar räkna på hur mycket mer du tvingas betala i räntor pga längre löptid så inser du att du blir lurad.

Kämpa på och betala av extra på den kredit som har högst ränta, gissningsvis kreditkortet?

När du kört ner saldot där till noll så gör du om samma sak med lånet som har näst högst ränta. Det är bättre än att blanda in dessa bolag.
Citera
2020-09-11, 11:14
Medlem
som ovan skrev.

det brukar vara bajs med "samlingslånen" via kreditinstituten.

Alternativ två är att vända dig till din bank, de har ibland "kompislån/kundlån" för mindre blankolån med ca 5% ränta. vilket är ett utmärkt sätt att banta ner dyra blankokrediter i ett paket.

Googla din bank+ privatlån.

såhär ser swedbanks ut.
https://www.swedbank.se/privat/priva...-krediter.html
Citera
2020-09-11, 13:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja kör på det som ovan. Din privata bank alltså Nordea, Swedbank eller vad det kan vara. Brukar vara bäst villkor.

En nackdel med att samla ihop det kommer förhoppningsvis inte men om du får de kämpigt ekonomiskt så har du flera att komma till en kompromiss med än en enda. Bättre chans hos någon/några att lyckas om det är flera och därmed få lite andrum att komma på fötter igen.
Citera
2020-09-11, 15:10
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja kör på det som ovan. Din privata bank alltså Nordea, Swedbank eller vad det kan vara. Brukar vara bäst villkor.

En nackdel med att samla ihop det kommer förhoppningsvis inte men om du får de kämpigt ekonomiskt så har du flera att komma till en kompromiss med än en enda. Bättre chans hos någon/några att lyckas om det är flera och därmed få lite andrum att komma på fötter igen.

Inte så kämpigt ekonomiskt just nu men hade varit skönt att kunna sänka sin månadskostnad med någon - några tusenlappar.
Citera
2020-09-11, 15:27
Medlem
Bästa idén är att samla lånen och välja så lång återbetalningstid som möjligt och sedan fortsätta betala samma belopp som du gör idag.
Citera
2020-09-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Advisa, lendo och zmartas affärside är att samla ihop lån, lägg upp det på längre tid med ungefär samma ränta. Vid första ögonkastet ser det bra ut, tänker du efter och börjar räkna på hur mycket mer du tvingas betala i räntor pga längre löptid så inser du att du blir lurad.

Kämpa på och betala av extra på den kredit som har högst ränta, gissningsvis kreditkortet?

När du kört ner saldot där till noll så gör du om samma sak med lånet som har näst högst ränta. Det är bättre än att blanda in dessa bolag.

Fast det är ju inte låneförmedlarna på advisa, lendo eller zmarta som bestämmer hur man ska göra? De tar bara fram buden. Man får väl använda hjärnan och räkna lite själv. Jag har använt lendo och advisa flertal gånger och alla gånger har det blivit bättre. Självklart är det bättre att ha allting samlat istället för flera olika lån och krediter eftersom det sistnämnda försämrar din kreditvärdighet. TS du betalar garanterat ockerräntor på dina krediter så jag rekommenderar absolut att samla allt under ett och samma tak. Så länge du är någorlunda kreditvärdig så får du ok räntor. Däremot så ger banker volymbaserade räntor vilket betyder att ju högre lånesumman är desto lägre ränta kan du få, så beroende på hur liten din totala skuld är så får du inte räntor på 3,4,5% iaf. Men hos klarna och kreditkortet har du iaf inte under 12%, det kan jag lova. Sen bestämmer du givetvis själv hur snabbt du vill betala av lånet. Genom att amortera mer varje månad så klart.
Citera
2020-09-12, 07:10
Medlem
Citat:

Det är värt det om du får en bättre ränta än du har i dagsläget, svårare än så är det inte.

Är du med i något fackförbund bör du kolla om dom har några medlemslån via någon bank, brukar i regel vara väldigt förmånlig ränta.

Eller utöka ditt bolån om du nu har möjlighet.

Du låter även som en person som inte bör ha kreditkort, så klipp det redan nu! Om du lyckas samla allt på ett ställe kommer snart kreditkortet att vara maxat igen annars...
Citera
2020-09-12, 07:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Fast det är ju inte låneförmedlarna på advisa, lendo eller zmarta som bestämmer hur man ska göra? De tar bara fram buden. Man får väl använda hjärnan och räkna lite själv. Jag har använt lendo och advisa flertal gånger och alla gånger har det blivit bättre. Självklart är det bättre att ha allting samlat istället för flera olika lån och krediter eftersom det sistnämnda försämrar din kreditvärdighet. TS du betalar garanterat ockerräntor på dina krediter så jag rekommenderar absolut att samla allt under ett och samma tak. Så länge du är någorlunda kreditvärdig så får du ok räntor. Däremot så ger banker volymbaserade räntor vilket betyder att ju högre lånesumman är desto lägre ränta kan du få, så beroende på hur liten din totala skuld är så får du inte räntor på 3,4,5% iaf. Men hos klarna och kreditkortet har du iaf inte under 12%, det kan jag lova. Sen bestämmer du givetvis själv hur snabbt du vill betala av lånet. Genom att amortera mer varje månad så klart.

De som vänder sig till sådana "tjänster" lär inte utmärka sig som några matematiska genier. Visst, kan du både sänka räntan och samla så kan det vara fördelaktigt men kan du göra det så har du utrymme att istället ta ett privatlån hos din vanliga bank - tjänsterna är alltså egentligen bara bluff, there is no free lunch.
Citera
2020-09-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Man får väl använda hjärnan och räkna lite själv. Jag har använt lendo och advisa flertal gånger och alla gånger har det blivit bättre. Självklart är det bättre att ha allting samlat istället för flera olika lån och krediter eftersom det sistnämnda försämrar din kreditvärdighet.

Om det är så bra med Lendo etc, varför har du använt deras tjänster flera gånger?
Är du verkligen säker på att flera olika krediter försämrar kreditvärdigheten? Jag har riktigt många olika krediter (10-15 st) men jag utnyttjar väldigt få. Har kreditbetyg på 0,1 vilket skall vara det bästa man kan ha. Jag har nästan ingen lön alls så mina krediter överstiger vida det beloppet jag tjänar varje år.
Citera
2020-09-12, 11:46
Medlem
Citat:
Inte så kämpigt ekonomiskt just nu men hade varit skönt att kunna sänka sin månadskostnad med någon - några tusenlappar.

Du lär aldrig kunna banta med några tusenlappar så länge du har kvar ditt kreditkort, har du gjort dig bekväm på att köpa på faktura är det svår vana att vrida på de hela, börja med att klippa ditt kreditkort, så har du redan där bantat av lite utgifter. Sen som övriga har sagt, det är betydligt bättre att söka hos din egen bank, alternativt hos din fack förbund, då fackförbunden brukar ha avtal med vissa banker, så kan du få bättre ränta.
Citera
2020-09-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De som vänder sig till sådana "tjänster" lär inte utmärka sig som några matematiska genier. Visst, kan du både sänka räntan och samla så kan det vara fördelaktigt men kan du göra det så har du utrymme att istället ta ett privatlån hos din vanliga bank - tjänsterna är alltså egentligen bara bluff, there is no free lunch.

Fast varför tror du att du får lägsta räntan hos din egen bank? Det är tvärtom så att nischbankerna har de allra lägsta lägstaräntorna på privatlån. Många förmedlare jobbar med nästan samtliga storbanker som Nordea, Swedbank, SEB osv. Tycker du på allvar inte att det är bättre att ställa ett 30tal banker emot varandra och låta de konkurrera om vem som kan ge dig den lägsta räntan än att vända sig till en enda bank? Trots att det i båda alternativen enbart registreras 1 kreditupplysning. Du är nog inget geni du heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in