• 1
  • 2
2020-09-10, 23:30
Medlem
Hej Flashback!

Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det skulle jag verkligen uppskatta.

Lite historia:
Jag är i sena 20-års åldern och har aldrig haft ett fastjobb i hela mitt liv. Det hela började med att sätta in lite pengar på en bettingsida, där lyckades jag vinna rätt så stora summor som jag lyckades leva på då jag på den tiden levde hemma hos föräldrarna, så ingen hyra eller liknande utgifter.

Efter några år gjorde jag en investering, jag hade otrolig tur då jag prickade precis rätt och aktien jag köpte steg rakt upp i pris direkt efter, och har bara fortsatt att stiga i pris. Jag sålde en del av mina innehav och har idag 2.5 miljoner kronor på ett sparkonto på banken, skattade och färdiga. I tillägg har jag en förälder som är förtidspensionerad pga sjukdom, h*n har sparat i 15 år och kan bistå/låna mig en summa på runt 500tkr.

Jag har även två bilar som kostar runt 150tkr om jag skulle sälja dem. I tillägg till allt det skulle jag kunna skrapa ihop runt 250-500tkr i privatlån av vänner och släktingar, en del i form av kontanter tyvärr, men majoriteten sätts rakt in på bankkontot.

Slutsatsen är att jag har runt 2.5 miljoner idag som är skattade och färdiga,
Plus cirka 1.25 miljoner som jag kan skrapa ihop i form av privatlån. Totalt blir det 3.75 miljoner kronor.

Men här ligger problemet:
Jag jobbar inte, trots att jag har dessa summor och lever idag på dom så har jag inget som jag kan redovisa för om jag skulle vilja köpa en bostadsrätt. Jag måste ju visa BRF att jag kan betala månadsavgiften, det är precis som att hyra en lägenhet — inkomst måste finnas, gärna två inkomster, och fast inkomst är ett måste. Är inte detta korrekt?

Varför nu?
Jag bor idag i en etta på 38 kvadratmeter med min fru och min 2 månader unga dotter. Det börjar bli väldigt, väldigt trångt och jag kan inte riktigt se oss bo här länge till. Hon kommer inom kort att börja krypa, gå, leka runt och utrymme finns helt enkelt inte för det.

Min utbildning samt min partner:
Jag gick aldrig ut gymnasiet, så jag har inga slutbetyg, ingen högskolebehörighet.
Jag kan plugga CSN, jag brinner för vissa ämnen, speciellt om det är en yrkesutbildning så jag slipper ämnen som jag ogillar.

Mina enda jobb har varit timlönsjobb via bemanningsfirmor, aldrig haft ett jobb längre än 3 månader, detta är mest då jag tjänade mer på några dagar än vad jag fick i lön på en hel månad. Ansvarslöst, jag vet. Men då tyckte jag att det var onödigt slitsamt då alla mina jobb hade med lagerarbete att göra.

Min partner har slutbetyg och tänker snart börja studera till socionom. Hon är idag mest hemma med vår dotter och kommer vara det i fortsättningen med, även när hon studerar är tanken. Hon har inget emot att jobba — men jag ser hellre till att hon är hemma och är med vår dotter, istället för dagis. Jag har aldrig gillat dagis. Hon har tidigare haft några jobb, som t.ex McDonalds, äldreboende, sådana saker. Inga fasta jobb.

Skulder/Kronofogden:
Jag är 100% skuldfri och har inga lån alls på mitt namn. Min fru är idag 100% skuldfri, men har ungefär ett år kvar tills hon blir ”prickfri” från Kronofogden. Hennes skulder är betalda, men 3 år måste ju passera.

Snälla Flashback, hjälp mig navigera detta. Jag vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Vi tänker oss en lägenhet runt 1.5-2.5milj, men kan gå ner om det krävs.

Jag kan sälja ytterligare av mina innehav för att täcka. Köper jag direkt utan lån så kommer jag att kunna leva på det jag har, helt säkert, utan problem.

Problemet här är alltså inte att ta bostadslån. Det hade varit skönt, men det kommer ta minst 2 år till för att nå deras inkomstkrav: Båda måste hitta ett jobb, få till jobbet att bli fastjobb. Vi kan helt enkelt inte vänta, vi lever i en alldeles för liten lägenhet. Tänk er två personer, framför varandra dag dag ut, plus en bebis på 2månader som har säng, snart leksaker, börjar krypa, gå och leka.

Vad är era tips?
Bör jag ta vilket jobb som helst?
Är bemanningsjobb ”OK”’ för att en BRF skall godkänna en och lita på att man betalar av månadsavgiften?

Eller ska vi istället sikta oss på radhus där man helt slipper månadsavgiften (stämmer det?) men måste fixa allt själv — allt från läckor, skador och likande, som villa-ägare?

Vad hade ni gjort?
Varför godkänner inte BRFingar en trots att man betalar för en bostadsrätt utan lån, och visar att man har pengar kvar på kontot som räcker för att täcka minst, säg 5 år av månadsavgifter? Jag menar, vem som helst kan ju bli uppsagd och bli utan jobb, utan ett fastjobb.

Jag vill att min dotter ska få växa upp i ett rymligt, säkert och roligt hem, inte i ett trångt, ”aj aj, akta där!” typ av hem.

Vem kan jag tala med för att börja denna resa? Mina pengar ligger idag hos Skandiabanken samt SEB.

Tack på förhand
/ En förvirrad far.
Citera
2020-09-10, 23:41
Medlem
Man skulle alltså kunna koka ner hela inlägget till:

Hur får man ”kapitalinkomst” att bli ”inkomst” som ses, och godkänns — erkänns, av banker och/eller bostadsrättföreningar som en inkomst likt vanliga jobbinkomster?

Jag har ju en inkomst, jag säljer innehav varje år.
Jag har betalat många årslöner i skatt och gör det varje år, varje gång jag skattar för mina försäljningar.
Men det är tydligen inget jobb. Hur gör jag detta till ett jobb, utan att behöva starta ett eget företag inom något jag helt saknar kompetens inom, där jag kommer skattas ytterligare ihjäl, kanske förlora hundratusentals kronor i processen, om inte mer?

Jag är en färsking inom allt detta och vågar inte riktigt göra något som kan äventyra det jag har sparat ihop. Innan vi fick vårt barn samt innan jag gifte mig så var jag inte så försiktig. Idag ser jag mina tillgångar som mitt barns framtid och garanti, en försäkring för min dotter. Händer det mig någonting så skall hon få ha det bra.

Jag vet att jag inte kommer bli ekonomiskt oberoende med 5-6 miljoner kronor (om jag säljer alla mina innehav) men jag kommer rätt långt, nämligen det viktigaste av allt: ett tak över vårt huvud som vi kommer leva i, i minst 10-20 år.
Där ingen kan be oss lämna. Något som vi äger, något som förhoppningsvis även ökar i värde med tiden.

Tack.

Mvh
Citera
2020-09-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quessy
Hej Flashback!

Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det skulle jag verkligen uppskatta.

Lite historia:
Jag är i sena 20-års åldern och har aldrig haft ett fastjobb i hela mitt liv. Det hela började med att sätta in lite pengar på en bettingsida, där lyckades jag vinna rätt så stora summor som jag lyckades leva på då jag på den tiden levde hemma hos föräldrarna, så ingen hyra eller liknande utgifter.

Efter några år gjorde jag en investering, jag hade otrolig tur då jag prickade precis rätt och aktien jag köpte steg rakt upp i pris direkt efter, och har bara fortsatt att stiga i pris. Jag sålde en del av mina innehav och har idag 2.5 miljoner kronor på ett sparkonto på banken, skattade och färdiga. I tillägg har jag en förälder som är förtidspensionerad pga sjukdom, h*n har sparat i 15 år och kan bistå/låna mig en summa på runt 500tkr.

Jag har även två bilar som kostar runt 150tkr om jag skulle sälja dem. I tillägg till allt det skulle jag kunna skrapa ihop runt 250-500tkr i privatlån av vänner och släktingar, en del i form av kontanter tyvärr, men majoriteten sätts rakt in på bankkontot.

Slutsatsen är att jag har runt 2.5 miljoner idag som är skattade och färdiga,
Plus cirka 1.25 miljoner som jag kan skrapa ihop i form av privatlån. Totalt blir det 3.75 miljoner kronor.

Men här ligger problemet:
Jag jobbar inte, trots att jag har dessa summor och lever idag på dom så har jag inget som jag kan redovisa för om jag skulle vilja köpa en bostadsrätt. Jag måste ju visa BRF att jag kan betala månadsavgiften, det är precis som att hyra en lägenhet — inkomst måste finnas, gärna två inkomster, och fast inkomst är ett måste. Är inte detta korrekt?

Varför nu?
Jag bor idag i en etta på 38 kvadratmeter med min fru och min 2 månader unga dotter. Det börjar bli väldigt, väldigt trångt och jag kan inte riktigt se oss bo här länge till. Hon kommer inom kort att börja krypa, gå, leka runt och utrymme finns helt enkelt inte för det.

Min utbildning samt min partner:
Jag gick aldrig ut gymnasiet, så jag har inga slutbetyg, ingen högskolebehörighet.
Jag kan plugga CSN, jag brinner för vissa ämnen, speciellt om det är en yrkesutbildning så jag slipper ämnen som jag ogillar.

Mina enda jobb har varit timlönsjobb via bemanningsfirmor, aldrig haft ett jobb längre än 3 månader, detta är mest då jag tjänade mer på några dagar än vad jag fick i lön på en hel månad. Ansvarslöst, jag vet. Men då tyckte jag att det var onödigt slitsamt då alla mina jobb hade med lagerarbete att göra.

Min partner har slutbetyg och tänker snart börja studera till socionom. Hon är idag mest hemma med vår dotter och kommer vara det i fortsättningen med, även när hon studerar är tanken. Hon har inget emot att jobba — men jag ser hellre till att hon är hemma och är med vår dotter, istället för dagis. Jag har aldrig gillat dagis. Hon har tidigare haft några jobb, som t.ex McDonalds, äldreboende, sådana saker. Inga fasta jobb.

Skulder/Kronofogden:
Jag är 100% skuldfri och har inga lån alls på mitt namn. Min fru är idag 100% skuldfri, men har ungefär ett år kvar tills hon blir ”prickfri” från Kronofogden. Hennes skulder är betalda, men 3 år måste ju passera.

Snälla Flashback, hjälp mig navigera detta. Jag vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Vi tänker oss en lägenhet runt 1.5-2.5milj, men kan gå ner om det krävs.

Jag kan sälja ytterligare av mina innehav för att täcka. Köper jag direkt utan lån så kommer jag att kunna leva på det jag har, helt säkert, utan problem.

Problemet här är alltså inte att ta bostadslån. Det hade varit skönt, men det kommer ta minst 2 år till för att nå deras inkomstkrav: Båda måste hitta ett jobb, få till jobbet att bli fastjobb. Vi kan helt enkelt inte vänta, vi lever i en alldeles för liten lägenhet. Tänk er två personer, framför varandra dag dag ut, plus en bebis på 2månader som har säng, snart leksaker, börjar krypa, gå och leka.

Vad är era tips?
Bör jag ta vilket jobb som helst?
Är bemanningsjobb ”OK”’ för att en BRF skall godkänna en och lita på att man betalar av månadsavgiften?

Eller ska vi istället sikta oss på radhus där man helt slipper månadsavgiften (stämmer det?) men måste fixa allt själv — allt från läckor, skador och likande, som villa-ägare?

Vad hade ni gjort?
Varför godkänner inte BRFingar en trots att man betalar för en bostadsrätt utan lån, och visar att man har pengar kvar på kontot som räcker för att täcka minst, säg 5 år av månadsavgifter? Jag menar, vem som helst kan ju bli uppsagd och bli utan jobb, utan ett fastjobb.

Jag vill att min dotter ska få växa upp i ett rymligt, säkert och roligt hem, inte i ett trångt, ”aj aj, akta där!” typ av hem.

Vem kan jag tala med för att börja denna resa? Mina pengar ligger idag hos Skandiabanken samt SEB.

Tack på förhand
/ En förvirrad far.

Bor ni i första hand? Om ja, har ni provat byta den mot större?
I annat fall, kontakta en mäklare och fråga vad föreningar brukar säga om man inte har ett arbete men ändå pengar. När jag köpte min lägenhet och jag väntade på att bli godkänd så var jag nojig inför att inte bli godkänd men mäklaren sa att han aldrig under sina 15 år som mäklare varit med om att föreningen nekat nån. Flera andra mäklare har också sagt att det är ytterst sällsynt.
Citera
2020-09-11, 00:04
Medlem
Kop ett radhus/villa och slipp problemen.
Alternativt lat dina/hennes foraldrar sta som agare for 5% av BRF och anvand deras fasta inkomster som sakerhet for manadsavg.

Men varfor man vill bo i lght om radhus/villa ar alternativ begriper jag inte....
Citera
2020-09-11, 00:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om du går hemma hela dagar, varför ska då din sambo vara hemma med barnet när det har blivit lite äldre för?
Måste då vara bättre att låta henne plugga på heltid och du tar han om allt där hemma.

Om det absolut inte passar dig så är det bara att börja ringa runt till olika företag och se om du kan få napp, har du bara en inkomst så kan ni sen köpa en lägenhet utan större problem eller ta steget till hus direkt.
Citera
2020-09-11, 00:15
Medlem
Många BRF struntar i fast inkomst/kreditkoll öht , de räknar med att banken redan gjort den kollen och
skulle det misskötas med betalningar har de dessutom första tjing att få betalt om lgh skulle tvångsförsäljas
Citera
2020-09-11, 00:42
Medlem
Jag köpte en ny bostadsrätt 2013 och det enda jag behövde göra var att övertyga byggherren om att jag var god för pengarna eftersom jag inte tog något banklån. Visade aldrig vad jag knegade med ö.h.t. Men då var förstås en regelrätt styrelse inte etablerad ännu. Hur det är i en befintlig BRF har jag ingen aning om. Har dock svårt att tro att de skulle vara jätteinblandade i processen mellan dig och säljare.

Men kanske då att en villa vore att föredra i ert fall. Ju längre pendlingsavstånd till stan desto billigare blir det. Kanske vore det bästa tills ni hittar jobb? Där är det ju ändå många "valfria" utgifter som går att negligera i värsta fall.
Citera
2020-09-11, 02:07
Medlem
Babydolls avatar
Sälj den ena bilen. Sett till ert behov så kostar en extrabil för mycket i skatt, försäkringar, däck, drivmedel, värdeminskning, parkeringsplats, besiktning, service och reparationer. Det är pengar rätt ut i sjön som inte kommer familjen till godo.

Radhus kan vara en vanlig fastighet (ingen avgift). Det kan även vara en del i en brf-förening (månadsavgift). Eller så kallad äganderätt (ingen avgift). Du måste läsa närmare i bostadsannonsen för att få en uppfattning om respektive objekt.

Vad gör du på dagarna? Arbeter du heltid som daytrader? Annars borde du se till att fixa gymnasiebetygen och göra högskoleprovet. Din sambo skulle kunna plugga på halvfart/distans om ni delar på barnpassningen mellan er. Många distansutbildningar går att klara på kvällstid. Om ni flyttar till större yta är detta enklare då det finns ett arbetsrum att stänga in sig.

Gällande förskola är det oftast bra för barnets sociala utveckling att gå, åtminstone från två års ålder. Däremot behöver det inte vara heldagar. Säg att barnet går på dagis från morgon och hämtas precis efter hon ätit lunch.
Citera
2020-09-11, 02:36
Medlem
Sitt i er hyreslägenhet tills ni blir vuxna!
Det är även bättre för barnet om ni inte stressar ihjäl er med att försöka verka rikare än ni är!
Bli inte chauvinistsvin för bövelen!

Ni lurar ingen!
Senast redigerad av rantaplan 2020-09-11 kl. 02:45.
Citera
2020-09-11, 03:16
Medlem
Det är bankerna som skulle stoppat lån, men du har ju löst det redan. BRFen skiter i vad du gör så länge du betalat avgift och sköter dig. Om de frågar kan du säga att du studerar alternativt är föräldraledig.
Citera
2020-09-11, 07:14
Medlem
1. Sluta sälja aktier. Lägg kapitalet i fonder eller aktier med hög direktavkastning. Med 6M får du ut 240k per år med 4% avkastning och bevarar hela kapitalet.
2. Bo i hyresrätt så att du kan bevara kapitalet.
3. Läs upp gymnasiet och börja en riktig utbildning.

När ni sen fixar era första jobb kommer ni ligga bra till. Då kan du använda en liten del av ditt kapital till insats och låna resten.
Citera
2020-09-11, 08:59
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quessy
Man skulle alltså kunna koka ner hela inlägget till:

Hur får man ”kapitalinkomst” att bli ”inkomst” som ses, och godkänns — erkänns, av banker och/eller bostadsrättföreningar som en inkomst likt vanliga jobbinkomster?

Jag har ju en inkomst, jag säljer innehav varje år.
Jag har betalat många årslöner i skatt och gör det varje år, varje gång jag skattar för mina försäljningar.
Men det är tydligen inget jobb. Hur gör jag detta till ett jobb, utan att behöva starta ett eget företag inom något jag helt saknar kompetens inom, där jag kommer skattas ytterligare ihjäl, kanske förlora hundratusentals kronor i processen, om inte mer?

Jag är en färsking inom allt detta och vågar inte riktigt göra något som kan äventyra det jag har sparat ihop. Innan vi fick vårt barn samt innan jag gifte mig så var jag inte så försiktig. Idag ser jag mina tillgångar som mitt barns framtid och garanti, en försäkring för min dotter. Händer det mig någonting så skall hon få ha det bra.

Jag vet att jag inte kommer bli ekonomiskt oberoende med 5-6 miljoner kronor (om jag säljer alla mina innehav) men jag kommer rätt långt, nämligen det viktigaste av allt: ett tak över vårt huvud som vi kommer leva i, i minst 10-20 år.
Där ingen kan be oss lämna. Något som vi äger, något som förhoppningsvis även ökar i värde med tiden.

Tack.

Mvh

Du lär ju kunna casha en BRF 3:a i närförort (Sollentuna, Täby) för 2,5 - 3,75 miljoner utan problem. Tveksam till att föreningen inte skulle godkänna dig, men det vet mäklarna bäst. Större föreningar utanför stan tror jag inte är så kinkiga heller.

Går du lite längre utanför stan (tex Vallentuna, Österåker) får du utan problem ett radhus (äganderätt) för ca 3 - 3,5 miljon.

Med tanke på din dotter skulle jag satsa på radhus direkt, utan tvekan. Visst du får fixa allt själv om det är problem men du äger boendet och har ingen granne under dig som klagar när ditt barn leker. Försök hitta ett med källare så får ni det riktigt rymligt.

Radhus ligger oftast i lugna, bilfria områden med parker och grönt så när hon blir större kan ni lätt springa ut och leka samt träffa kompisar.

Utan lån är driftkostnaden av ett radhus mellan 3000 - 5000 kr per månad i snitt. Dyrare på vintern med uppvärmning och billigare på sommaren, men det viktiga är att ni kan påverka kostnaden själva istället för i en BRF då månadsavgiften alltid ska in oavsett om ni åker utomlands i 3 månder eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in