• 1
  • 2
2020-09-10, 01:10
Medlem
Lite bakgrundsinformation om mig:

24 år gammal kille, nyligen arbetslös efter några år på arbetsmarknaden. Motionerar ytterst lite, i snitt någon dag i veckan där jag tar en promenad på ca 3 km. Tränar inte på gym och har inte gjort förut heller. Sover generellt för lite(under tiden jag arbetade) i relation till vad min kropp behöver(sover ca 5-6 timmar om dygnet när jag egentligen behöver ungefär 7-8 timmar). Som ett resultat behövde jag alltid tvinga mig själv upp när väckarklockan tjöt på morgonen. Är varken under- eller överviktig. Ca 180 lång och pendlar mellan 80 - 83 kg. Prenumererar i princip på denna ganska stillasittande livsstil även under rådande arbetslöshet, enda skillnaden är att jag rör mig ännu mindre nu men med mer liberala sovrutiner och med ett större kaloriintag som möjliggörs via mer fritid. Äter inte nyttigt, jag tycker om så kallad "skitmat", gärna sent på nätterna innan läggdags. Många timmar framför datorskärmen varje dag också. Såhär har det väl sett ut så länge jag minns. Förbrukar ingen narkotika men konsumerar alkohol i snitt någon dag i månaden när det vankas utekväll med grabbarna.
Är oroväckande flummig på senare år, jag kan ge lite exempel. Häromdagen var jag hemma och talade med en polare på telefon, jag skulle komma över direkt till honom på förfest kom vi överens om och jag skulle i samband med det även ta med mig hans jacka som han hade glömt hos mig vid ett tidigare skede. 30 sekunder efter telefonsamtalet tar jag mig ut ur lägenheten och efter 10 minuters promenad är jag hos polaren. När han får syn på mig undrar han vart hans jacka är. Jag står där och ser dum ut...jag hade glömt den. Det är inte första gången.

Ett annat exempel är att jag är ute och promenerar och då ringer min bror mig och ber mig köpa en chipspåse på Willys på vägen hem. Jag kommer hem utan chipspåse. Jag har glömt!
Jag är alltså väldigt glömsk har jag märkt. Jag kan tänka på att ta med mig en sak men så fort jag fokuserar på något annat har jag liksom glömt den tidigare saken. Oroväckande glömsk för en person med så låg ålder.

Sedan har jag generellt svårt för problemlösning. Jag är undermålig på att hitta den enklaste lösningen på ett problem, det kan vara att något inte fungerar som det ska hemma och jag behöver åtgärda det. Ibland är lösningen jätteuppenbar, men ändå ser jag inte det direkt förrän någon påtalar det. Jag är väldigt okreativ också och saknar fantasi, har svårt att tänka utanför boxen och saknar originella idéer.

Folk kan fråga mig om jag dagdrömmer mycket men det gör jag inte. Skulle snarare säga att det bara är ett vakuum där uppe. Jag tänker inte för mycket, jag tänker ingenting. Det är något som förhindrar hjärnaktivitet. Folk i min närhet har påtalat att jag är väldigt flummig av mig.

Har jag lågt IQ helt enkelt? Är jag kognitivt begränsad mer än genomsnittspersonen? För så känns det absolut i min vardag. I skolan från första klass till gymnasiet hade jag aldrig problem rent prestationsmässigt. Jag var inte bäst, men jag var en VG-student genom alla år. Har till och med en kandidatexamen från högskola jag tog ut för 3 år sedan inom IT.

Jag vill veta varför jag är så flummig. Folk i min närhet kan som sagt säga att jag kan uppfattas som rätt flummig, men jag tror faktiskt inte att någon skulle beskriva mig som rentav korkad även om jag ibland gör saker som kan uppfattas som korkade.
Citera
2020-09-10, 01:28
Medlem
Jag tror att du är duktig på mindfulness eller att du helt enkelt som person har frid i sinnet. Ditt resonemang är inte korkat och du skriver på ett intelligent vis.

Du ska veta att de flesta genier är väldigt tankspridda.

Rekommenderar dig att läsa boken Thinking, Fast and Slow (Tänka, snabbt och långsamt) av Daniel Kahneman.

Det låter som att du är i ett konstant "think slow"-mode, vilket i sig inte är negativt. Det handlar bara om att du måste lära dig att ha en on/off-switch på titt "think fast"-mode, så att du kan bli alert när du behöver vara det.

Alternativt har du redan ett väldigt väl utvecklat sådant sinne, bara det att inga frågeställningar i vardagen är komplexa nog för dig, så din intuition orkar inte koppla om till "think fast"-mode.

Finns det några frågor som engagerar dig? Världsproblem eller mindre? Teknik? Musik?
Citera
2020-09-10, 01:39
Medlem
Efter att ha läst några av dina tidigare trådar ser jag att du är systemutvecklare. Du borde med detta själv veta att du har ett högt IQ mannen!

Läser även att det hänt lite jobbiga saker senaste åren, som indraget körkort och förlorat arbete med mera och eftersom du själv beskriver att det är något som förändrats senaste åren, skulle jag gissa att du är i en depression tyvärr.

Det är helt normalt och dessutom vanligare bland personer med högt IQ.

Jag vet att det kan vara svårt att söka hjälp, men det är vad du borde göra. Plus att du borde börja motionera, minst 30 min aktivitet varje dag kan ta dig ur en depression också.

Har även en del andra tips och trix som jag kan dela om du är intresserad.
Citera
2020-09-10, 01:40
Medlem
Hegamons avatar
Förslag kan du äta: Gullök innehåller folsyra som är en mycket viktig substans för att din hjärna ska fungera bra. Ät multivitaminpreparat också. Jag tror främst du äter för dåligt. Likaså drick ordentligt med vatten. Stek en lök i stekpanna och knäck ett ägg i, så har du en enkel måltid bra för din hjärna.
Citera
2020-09-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FixaSverige

Rekommenderar dig att läsa boken Thinking, Fast and Slow (Tänka, snabbt och långsamt) av Daniel Kahneman.

Tack, ska kolla upp det.

Citat:
Det låter som att du är i ett konstant "think slow"-mode, vilket i sig inte är negativt. Det handlar bara om att du måste lära dig att ha en on/off-switch på titt "think fast"-mode, så att du kan bli alert när du behöver vara det.

Think-slow mode stämmer definitivt. Problemet är att jag inte verkar kunna stänga av det som du säger..

Citat:
Alternativt har du redan ett väldigt väl utvecklat sådant sinne, bara det att inga frågeställningar i vardagen är komplexa nog för dig, så din intuition orkar inte koppla om till "think fast"-mode.

Finns det några frågor som engagerar dig? Världsproblem eller mindre? Teknik? Musik?

Alltså det är lite här skon klämmer. Folk kan fråga mig vad mina passioner är, eller vad jag har för intressen men jag börjar bara klia mig på skallen. Det finns ärligt talat inget jag verkligen brinner för i livet. Javisst kan det vara intressant att diskutera politik, musik, sport etc. men jag vet inte om jag kan säga att något genuint engagerar mig. Jag känner liksom en likgiltighet till det mesta i denna värld.
Citera
2020-09-10, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Alltså det är lite här skon klämmer. Folk kan fråga mig vad mina passioner är, eller vad jag har för intressen men jag börjar bara klia mig på skallen. Det finns ärligt talat inget jag verkligen brinner för i livet. Javisst kan det vara intressant att diskutera politik, musik, sport etc. men jag vet inte om jag kan säga att något genuint engagerar mig. Jag känner liksom en likgiltighet till det mesta i denna värld.

Fattar. Känner du att ditt intresse för sådant du gillade tidigare också minskat senaste tiden? Som att träffa dina polare, ragga brudar eller andra intressen du haft som nu också blivit mindre roliga?
Citera
2020-09-10, 01:50
Medlem
Citat:
Fattar. Känner du att ditt intresse för sådant du gillade tidigare också minskat senaste tiden? Som att träffa dina polare, ragga brudar eller andra intressen du haft som nu också blivit mindre roliga?

Ja jag skulle nog säga det. Tyckte exempelvis väldigt mycket om fotboll när jag var yngre men det har inte blivit lika viktigt längre även om jag fortfarande följer sporten lite sporadiskt. Var en film-buff förr också men det är heller inte lika viktigt.
Citera
2020-09-10, 01:51
Medlem
Lite snabba råd:

- Skaffa & läs boken Hjärnstark
- Meditation (sök på vetenskapliga bevis för meditation om du är tveksam, du kommer fatta)
- Fasta (https://www.dietdoctor.com/fasting-affect-brain)
- Kolla upp racetamer

Där har du en bra start!
Senast redigerad av Noot 2020-09-10 kl. 01:53.
Citera
2020-09-10, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Ja jag skulle nog säga det. Tyckte exempelvis väldigt mycket om fotboll när jag var yngre men det har inte blivit lika viktigt längre även om jag fortfarande följer sporten lite sporadiskt. Var en film-buff förr också men det är heller inte lika viktigt.

Fattar. Det låter som att du har en depression som lyckligtvis inte är någon big deal idag. Över en miljon Svenskar käkar antidepressiva tabletter varje dag och de som är deprimerade utan att äta tabletter eller söka hjälp är ännu fler. Så du är verkligen inte ensam om det är så!

Jag rekommenderar dig att ladda hem någon av vård-apparna, typ KRY eller Doktor24 och skapa ett ärende direkt. Du kommer få professionell och snabb vägledning av deras psykologer.

Jag talar endast av egen erfarenhet, så du kanske inte alls är deprimerad, men jag som lekman får det till att låta så.
Citera
2020-09-10, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Lite snabba råd:

- Skaffa & läs boken Hjärnstark
- Meditation (sök på vetenskapliga bevis för meditation om du är tveksam, du kommer fatta)
- Fasta (https://www.dietdoctor.com/fasting-affect-brain)
- Kolla upp racetamer

Där har du en bra start!

Det där med Racetam lät intressant, använder du själv? På recept eller beställer via utlandet? Kan du isåfall tipsa om var?
Citera
2020-09-10, 02:06
Medlem
Finns mycket du kan göra låter det som. Börja äta nyttigare och motionera lite lagom. Gå ut i naturen. Försök sova mer. Sedan kan väl tankspriddheten bero på att du har mycket annat som du går omkring och tänker på. Men 24 år är väl lite väl låg ålder för att känna av det du beskriver. Så sätt igång och sköt om dig.
Citera
2020-09-10, 02:19
Medlem
Citat:
Det där med Racetam lät intressant, använder du själv? På recept eller beställer via utlandet? Kan du isåfall tipsa om var?
Nej, vet bara om vad det är (en sk nootropic) för att förbättra kognitiva förmågor. Har vart i tankarna själv att testa därför kom jag att tänka på det. Sök här på forumet, borde hitta lite folk som provat det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in