2020-09-09, 20:10
Medlem
Har tänkte göra en mindre renovering och behöver få loss 30 000 kr för det (pengar som jag just nu inte har över pga en annan renovering som blev dyrare än beräknat...).

Jag har ett kreditkort med mer än så tillgängligt, men jag kan inte på något enkelt sätt betala en faktura med det. Det går ju via nån tredjepart men då får man ju betala nån procent extra som det verkar.

Alternativen är då att ansöka om kontokredit eller ett litet privatlån. Jag gillar inte att ha smålån/krediter, så kanske kan jag säga upp kreditkortet och ersätta det med en kontokredit.

Vad finns det för för- och nackdelar med de olika lösningarna?
Citera
2020-09-09, 20:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
30000 är ett smålån.
Vänta med renoveringen tills du har dom i handen.
Citera
2020-09-09, 20:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vänta med renoveringen tills du har dom i handen.
Precis min tanke.

TS ska sluta att leva "ur hand i mun", om hen vill ha ett vettigt ekonomiskt liv.
Citera
2020-09-09, 20:56
Medlem
Jag behöver inte få ”råd” om att spara ihop pengarna i stället. Frågan gäller olika former av lån/kredit. Allt annat är OT.
Citera
2020-09-09, 20:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag behöver inte få ”råd” om att spara ihop pengarna i stället. Frågan gäller olika former av lån/kredit. Allt annat är OT.
Då ska du ta ett lån på din bank, den du har din lön till. Där lär du få förmånligast ränta. Om du inte typ har något du kan belåna, som aktier.
Citera
2020-09-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då ska du ta ett lån på din bank, den du har din lön till. Där lär du få förmånligast ränta. Om du inte typ har något du kan belåna, som aktier.

Okej, det låter logiskt. Brukar man enkelt kunna betala av sådana lite snabbare än avtalat? Eller vill de att man ska hålla sig till en viss avbetalningstid så de får in den ränta de räknat med?
Citera
2020-09-09, 22:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Okej, det låter logiskt. Brukar man enkelt kunna betala av sådana lite snabbare än avtalat? Eller vill de att man ska hålla sig till en viss avbetalningstid så de får in den ränta de räknat med?
Om du tar ett vanligt lån kan du betala av snabbare, men det fungerar på lite annat sätt med annuitetslån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in