Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-09, 10:05
  #13
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
om du gör det svart kanske det kan bli problem vid en försäljning av huset

jag skulle aldrig kunna tänka mig ett svart badrum
Just sådant som har med vatten, el och avlopp att göra känns det personligen bättre att leja bort till en firma vitt. Dessa har alla möjliga försäkringar som täcker i fall olyckan/oturen skulle vara framme. Men det är klart, verkar snubben inom gebitet i det dagliga förvärvet torde han veta vad som gäller och antas utföra arbetet fackmannamässigt till ett överkomligare pris.
Citera
2020-09-09, 10:27
  #14
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetna
Alright, tacksam för svar! Men hur ska jag som har absolut 0 erfarenhet kunna kontrollera att allt är fackmannamässigt utfört?
Jag personligen skulle nästintill på kränkt om någon stod och flåsade mig i nacken och kontrollerade varenda move man gör. (Men det är ju jag de).

Det vet du ju inte egentligen, men du kan ju läsa på. Det är grejen med svartjobb att garantier försvinner men det blir oftast billigare. Ta någon du litar på eller blir rekommenderad är mitt tips.
Citera
2020-09-15, 20:59
  #15
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetna
Hur som helst så skulle jag vilja höra er åsikt, samt be om tips och trix vad jag har för rättigheter/skyldigheter, för och nackdelar med att utföra detta arbete svart. Samt vilka konsekvenser det kan få vid fel osv.
Rättigheter? Vid svartjobb?

Blir det trubbel med exempelvis en vattenläcka så är det kört. Du har inga rättigheter alls. Hantverkarna kan ju i princip bara undvika dig och där sitter du i skiten för du snålade.

Den dagen du säljer bostadrn kanske det efterfrågas om kvitton och hur det är byggt, vad ni har använt för fuktspärr m.m. och där står du: 1. Kan inte nämna företagets namn 2. Kan inte visa upp kvitton eller byggbeskrivning 3. Kan inte ge nämna ordet garanti då det är svartjobb...
Citera
2020-09-16, 07:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Rättigheter? Vid svartjobb?

Blir det trubbel med exempelvis en vattenläcka så är det kört. Du har inga rättigheter alls. Hantverkarna kan ju i princip bara undvika dig och där sitter du i skiten för du snålade.

Den dagen du säljer bostadrn kanske det efterfrågas om kvitton och hur det är byggt, vad ni har använt för fuktspärr m.m. och där står du: 1. Kan inte nämna företagets namn 2. Kan inte visa upp kvitton eller byggbeskrivning 3. Kan inte ge nämna ordet garanti då det är svartjobb...

Det man gör, om man inte är eftersatt i huvudet, när man gör nått sånt svart, är givetvis att husägaren köper alla grejer själv, så kvitton finns, samt att arbetet dokumenteras noga med text och bild, ser till att alla branschregler följs. Vilket inte är svårt att kontrollera på sakervatten.se
Citera
2020-09-16, 07:29
  #17
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
om du gör det svart kanske det kan bli problem vid en försäljning av huset

jag skulle aldrig kunna tänka mig ett svart badrum

Håller med. Vitt är en säkrare färg i det avseendet. Sedan tycker man ju olika.

Att däremot fixa ett vitt badrum svart är inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback