2020-09-08, 18:30
Medlem
Hej

Jag är gammal crossförare och där är ju hastigheterna inte lika höga. Sen har vi ju hopp och liknande.
Sugen på att köpa en gammal räcer och bara ha på bana, alltså börja med roadracing , bli bättre och sen kan race: a på amatörnivå om det nu finns

Eller åtminstone köra träningar på bana.

Om man trillar i en kurva och blir överkörd av en annan sporthoj i låt säga 70-110 beroende på kurvhastighet, hur farligt är det?

Är det också den största faran med roadracing att trilla i ett pack och bli påkörd medans man glider på banan?

Kommentarer som "om du tänker på sådant här ska du inte köra osv" undanbedes
Jag är matematiskt lagd och vill alltid veta alla odds och logiska utgångar såklart.
Citera
2020-09-08, 18:42
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Isle of Man TT är ingen lek, men riktiga tävlingsbanor har nog blivit bra mycket säkrare mot för 40-50 år sen.
Citera
2020-09-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Jag är gammal crossförare och där är ju hastigheterna inte lika höga. Sen har vi ju hopp och liknande.
Sugen på att köpa en gammal räcer och bara ha på bana, alltså börja med roadracing , bli bättre och sen kan race: a på amatörnivå om det nu finns

Eller åtminstone köra träningar på bana.

Om man trillar i en kurva och blir överkörd av en annan sporthoj i låt säga 70-110 beroende på kurvhastighet, hur farligt är det?

Är det också den största faran med roadracing att trilla i ett pack och bli påkörd medans man glider på banan?

Kommentarer som "om du tänker på sådant här ska du inte köra osv" undanbedes
Jag är matematiskt lagd och vill alltid veta alla odds och logiska utgångar såklart.

I MotoGP skedde en överkörning som tog livet av den drabbade för ett gäng år sedan. Han blev överkörd över huvudet/halsen har jag för mig.

Men påkörningar/överkörningar är ovanliga. Man skadar sig normalt av highsiders och av att smälla in i hårda föremål. Men jag har faktiskt blivit påkörd en gång, av en som låg och nosade i mitt bakhjul varv efter varv. Hände inte något med mig, men han som körde in i mig vurpade och bröt några revben.

Edit; Nu pratade jag om vanliga banor med sandfållor och andra säkerhetsåtgärder. Inte Real Roadracing som Isle Of Man
Senast redigerad av suppose 2020-09-08 kl. 18:49.
Citera
2020-09-08, 21:27
Medlem
killawifes avatar
Det är betydligt mindre farligt än att köra på gatan. På banan så kör alla åt rätt håll och de flesta som kör är inte idioter som på gatan. Man har även skyddsutrustning på sig som skyddar ganska bra. De allra flesta roadracingförarna kraschar ofta så de lär sig vad man ska göra. Nuförtiden finns det även skinnställ med inbyggd airbag. Dyrt men bra.

Med Mc så är det farligaste som kan hända att man åker fort in i ett hårt objekt. Det är därför man har avkörningszoner och sånt race-banorna. Att bli påkörd av nån annan är ovanligt även om det händer.

Här ser du ungefär hur farligt det är jämfört med en del andra sporter: https://www.tetongravity.com/story/news/your-chances-of-dying-ranked-by-sport-and-activity
Citera
2020-09-19, 10:06
Medlem
Är du gammal crossförare som är sugen på bankörning så är det ju supermoto du ska kolla upp.

Där har du vanligtvis 450cc crosshojar med 17" slicks, stooor broms och stenhårt chassi, finns både banor mer och utan hopp/grus.
Kostar en bråkdel av roadracing med och minst lika kul, åtminsone när jag höll på med det för cirka 7-10 år sedan.
Citera
2020-09-21, 13:51
Medlem
Hivmannnens avatar
Riktiga banor är inte så farligt då dessa är designade för att kunna trilla omkull på, ute på riktiga vägar med trafik etc är i mina ögon en dödslängtan
Citera
2020-09-21, 14:21
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Riktiga banor är inte så farligt då dessa är designade för att kunna trilla omkull på, ute på riktiga vägar med trafik etc är i mina ögon en dödslängtan

Att träna RR är kul. Problemet är att man oftast kör på bilbanor o de där räckena gör ont. Halmbalar m.m. placeras dock ut under tävlingshelger. Tänk även på att åldern gör att man har lättare att bryta armar o ben. I lite högre ålder hade då jag satsat på att köra lite bil på bana (folkrace el likn) för det är i huvudsak bilen som tar smällarna.
Citera
2020-09-24, 23:22
Medlem
jj_6s avatar
Skulle nog klassa cross som mer riskabelt än RR. Höga hopp och mycket stök vid starter verkar risky. Att landa fel och skada nacke och rygg vid höga hopp är mer troligt än vid den låga fallhöjden från en räser.
Har kört RR fler än 10 säsonger utan några större problem med skador. Vid ett av mina första race dog tyvärr en medtävlare så det är inte ofarligt men dödsfall är ändå sällsynt.
Citera
2026-05-10, 19:51
Medlem
Bajjamannen87s avatar
En person dog idag på SM i Falkenberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in