Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Hej
Jag är gammal crossförare och där är ju hastigheterna inte lika höga. Sen har vi ju hopp och liknande.
Sugen på att köpa en gammal räcer och bara ha på bana, alltså börja med roadracing , bli bättre och sen kan race: a på amatörnivå om det nu finns
Eller åtminstone köra träningar på bana.
Om man trillar i en kurva och blir överkörd av en annan sporthoj i låt säga 70-110 beroende på kurvhastighet, hur farligt är det?
Är det också den största faran med roadracing att trilla i ett pack och bli påkörd medans man glider på banan?
Kommentarer som "om du tänker på sådant här ska du inte köra osv" undanbedes
Jag är matematiskt lagd och vill alltid veta alla odds och logiska utgångar såklart.
I MotoGP skedde en överkörning som tog livet av den drabbade för ett gäng år sedan. Han blev överkörd över huvudet/halsen har jag för mig.
Men påkörningar/överkörningar är ovanliga. Man skadar sig normalt av highsiders och av att smälla in i hårda föremål. Men jag har faktiskt blivit påkörd en gång, av en som låg och nosade i mitt bakhjul varv efter varv. Hände inte något med mig, men han som körde in i mig vurpade och bröt några revben.
Edit; Nu pratade jag om vanliga banor med sandfållor och andra säkerhetsåtgärder. Inte Real Roadracing som Isle Of Man