2026-06-29, 17:32
Moderator
Falukropps avatar
Är bekant med/känner till några som hållit på med RR på hyfsat hög nivå i yngre år för flera decennier sedan. Kanske lite klent som statistiskt underlag, men samtliga har slagit sig riktigt illa åtminstone någon gång, det värsta är vad jag vet en bruten ryggrad. Ingen har dött eller fått några bestående funktionsnedsättningar bortsett från mer eller mindre kroniska rygg/ledproblem, som förvisso inte hindrat dem att leva helt normala liv med jobb, fritidsaktiviteter, osv.

Internationellt har det hänt väldigt mycket med säkerheten på banorna sedan dess. Förr om åren var dödsfall relativt vanliga, nu händer det ytterst sällan. Oklart dock hur det ser ut i Sverige där RR bara kan kallas marginalsport.

Det är lite vanskligt att försöka jämföra det som kan vara aktuellt för TS med världsmästerskapen typ MotoGP, 2, 3. De kör i direkt vansinniga hastigheter, med minimala marginaler. I de lägre klasserna är det dessutom odödliga och oerhört hungriga tonåringar med förhoppningar om att bli nästa stjärna/multimiljonär som kör.

Å andra sidan har de utrustning som den som privatfinansierar det inte ens har råd att drömma om, och skulle det värsta hända finns det medicinsk backning som är av en helt annan magnitud även under träning. De som kör direkt besinningslöst utan hänsyn till andra brukar rätt snabbt plockas bort, misstänker att gallringen på sådant inte är lika hård på amatörscenen eller vad man ska kalla det.

Instämmer dock fullständigt med @killawife om att det hur man än vrider och vänder på det lär vara betydligt farligare att svinköra på allmän väg.
Senast redigerad av Falukropp 2026-06-29 kl. 17:40.
Citera
2026-07-03, 13:47
Medlem
blowns avatar
Jag bor nära en motorbana och har bekanta som engagerar sig.

Det dör tyvärr folk ibland. Senast i våras på Falkenberg dog en och en rejält skadad i samma start. Deras motorer visade sig vara av när ljuset blev grönt och istället för att sätta upp händerna och bli synlig som man ska så hukar de sig såklart för att höra om motorn startar och blev då påkörda.

Folk slår sig jävligt rejält också. Tyvärr finns det inte några riktiga krav för startande utöver licens, och för att få licenser behöver du bara kunna regler, inte någon viss nivå teknik. Såg senast för ett par månader sedan en kille i 20-årsåldern hoppa upp på en motorcykel för första gången – en race-preppad CBR1000RR(!!!). Planen var visst att börja köra med en mer erfaren kompis på lite kvällsträningar och ev. någon serie. Jag vill knappt tänka på hur det ska gå för den där killen.

Men visst dör det folk. Jag skulle gissa NÄSTAN varje år. Allvarliga skador är betydligt oftare. Det händer i princip alltid något, men oftast är det väl ben, axlar eller nyckelben. För några få veckor sedan fick de hämta en motorcykel med hjullastare på banan vid mig, och den var väl i tre vagt sammanhängande delar. Föraren var illa däran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in