• 1
  • 2
2006-05-10, 12:53
Medlem
-=JM=-s avatar
Halloj,

Kommer ta sista delen av jägarexamen (Högvilts provet) här om några dagar och har börjat fundera på det där med material och det jag kan absolut minst om är radio.

Jag är inte med i ett jaktlag och kommer troligen inte gå med i ett det närmaste året då jag har småbarn och en ilsk fru så jag hoppas på att få följa med kompisar ut på deras jaktmarker. Men vad ska jag välja för radio? Finns det någon radio som klarar både 31 och 155 bandet?
Citera
2006-05-10, 16:17
Medlem
Imsdal1s avatar
Jag saknar ilsken fru men jag behöver också en jaktradio med både 31mhz och 155 bandet om det nu finns, känns lite onödigt att köpa 2st när de är så dyra.
Citera
2006-05-15, 14:03
Medlem
capmacs avatar
Det finns inga apparater med både 31 och 155, så ni får välja.

155 är överlägset på i princip allt, så enda anledningen att använda 31r är att resten av jaktlaget har det (och inte vill byta).

/capmac
Citera
2006-11-21, 22:39
Medlem
-=JM=-s avatar
Återupplivar denna tråd igen för nu börjar inköpet av radio bli aktuellt och det känndes onödigt att starta en ny

Så vad ska man köpa för märke? Har bestämmt mig för att köpa en 155:a men det är så långt jag kommit så jag skulle uppsatta lite tips och rekomendationer.
Jag letar efter nått som håller laddning länge, har bra räckvidd och är något jag inte kommer behöva ersätta på många år ..... bonus är om jag sliper sälja en njure för att ha råd med den
Citera
2006-11-21, 23:30
Medlem
Dieselråttans avatar
Jag kör med hunter och har inga direkta klagomål. Den funkar alldeles utmärkt
Citera
2006-11-22, 00:48
Medlem
Jag och resten av laget använder Lafayette och har inge större klagomål, dom har varit med i många år.

En låg i en snödriva under en vinter men fortsatte att fungera när dom hittade den fram på vårkanten.
Citera
2006-11-22, 19:29
Medlem
Fedoras avatar
31 MHZ har de flesta lag jag känner till. 31 MHZ är _något_ sämre ljudkvalitet, men hörs på längre avstånd. Tänk på AM-FM, ju högre hertz, desto bättre ljudkvalitet, men också högre krav på sändaren. För oss hade det nog inte gått med 155 MHZ!
Citera
2006-11-23, 11:08
Medlem
-=JM=-s avatar
Båda jaktlagen jag är aktuell för använder sig av 155or så jag ska nog inte försöka vara annorlunda

Idag ringde jag till min jaktbutik för att kolla om dom sålde Lafayette och det gjorde dom men påtalade samtidigt att dom har haft en hel del problem med dom och dom rekomenderade istället en ICOM Prohunt F34. Nu var jag inne och kolla på produkten på nätet och såg att den hade varit bäst i test 2005 så det kanske inte vore så dumt ändå.

Någon som har erfarenheter av F34:an?
Citera
2009-06-10, 21:10
Medlem
Återupplivar tråden lite

Hallåjsan

Nu är det så att i sommar ska det införskaffas en jaktradio och jag tänkte höra runt lite med vad folk tycker om sina radiosar!

Är Hillman bra? Varför ska man lägga 1500 spänn extra på Lafayette/I-Com? Finns det underskattade märken? Finns det några problem med någon speciell modell?

Sen är en följdfråga ifall någon kunde länka lite internetförsäljare så man kan jämföra lite priser och så.

Tack på förhand!
Citera
2009-06-12, 08:18
Medlem
Shankss avatar
Köpte en Albecom förra sommaren och den funkar då riktigt bra. Vi kör 155 mhz i vårt jaktlag. Gav ca 2000 för den.
Citera
2009-06-25, 22:47
Medlem
Icoms F34 är enligt mig värd sitt pris och outstanding i praktiken. I synnerhet efter ett par års användning. Jag tror inte att det är för utan de lämnar den mest generösa garantin. En handlare berättare dessutom att t.ex. La Fayette luras i sin marknadsföring gällande sändningseffekten. De anger nämligen ett värde som är högre än det reella eftersom de mäter på ett annat ställe än vad som är brukligt. Min rekommendation är därför ICOM Prohunt F34, men det är ju framför allt viktigast att fundera över hur mycket samt hur hårt man ska använda sin radio för kunna motivera kostnaden.
Citera
2009-06-25, 23:52
Medlem
caprice666s avatar
Jag kör med Albecom pro fighter och är grymt nöjd med den.
Ganska enkel och med ett suveränt ljud.
Jag har testat billiga kinaradios och den här slår det mesta på marknaden.
http://www.intropris.se/default.asp?...11&artID=11452
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in