2020-09-06, 20:00
Medlem
Jag är lite nojjig nu, har tidigare tagit emot summor som 1500$,2400$,800$,1000$ under en fem års period

Efter att ha läst att Swedbank är mer strikt undrar jag om jag ens vågar ta risken att ta emot 600$ till veckan. Brukar sälja saker inom spel som cs go med mera.

Enda alternativet blir ju Western union som jag sist använde december 2018

Det jag undrar över är om all historik skrivs av allt eftersom. Tyckte jag läste 25 månader man kan se transaktioner på Swedbank, vilket innebär att alla pengar jag har fått från 2014-2018 finns inte sparat hos dem

Enda uppfattningen jag har är att banken frågar endast en om man får pengar rätt ofta, kan röra sig om tex 800 sek per vecka från utlandet. Handlar inte om beloppet utan hur ofta man får det.

Andra är väl om det rör sig om över 50 000 sek, alltså en stor summa.

Vad har ni fått för uppfattning under det senaste 12 månaderna av Swedbank gällande överföring? Brukar skicka pengar till mina föräldrar på över 10 000 sek som jag har lånat av dem tex och banken har aldrig frågat dem tex.
Citera
2020-09-06, 20:04
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Vad har ni fått för uppfattning under det senaste 12 månaderna av Swedbank gällande överföring? Brukar skicka pengar till mina föräldrar på över 10 000 sek som jag har lånat av dem tex och banken har aldrig frågat dem tex.

Frågan är varför du nojjar? Är det ärligt förtjänade pengar och du inte går på soc samt betalar skatt så har du inget att oroa dig över.

Banken kan gå tillbaka hur långt dom vill om det skulle va nödvändigt.
Citera
2020-09-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Frågan är varför du nojjar? Är det ärligt förtjänade pengar och du inte går på soc samt betalar skatt så har du inget att oroa dig över.

Banken kan gå tillbaka hur långt dom vill om det skulle va nödvändigt.

Jag har ett vanligt jobb.

Om det skulle vara nödvändigt ja men finns säkert 100 000 svenskar därute som har tagit emot över 15 000 sek under det senaste 12 månaderna utomlands så krävs mycket arbete från handläggarna att kolla det isåfall.

Får bli Western union i detta fall
Citera
2020-09-06, 20:26
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag har ett vanligt jobb.

Om det skulle vara nödvändigt ja men finns säkert 100 000 svenskar därute som har tagit emot över 15 000 sek under det senaste 12 månaderna utomlands så krävs mycket arbete från handläggarna att kolla det isåfall.

Får bli Western union i detta fall

Vad har du gjort för att få över 15000 sek?
Citera
2020-09-06, 20:33
Medlem
150k/år från utländska banker = går till Skatteverket

N summa inom Sverige = nobody cares. Dock kan belopp på flera miljoner behöva clearas manuellt mellan banker (iaf. för privatpersoner)
Citera
2020-09-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad har du gjort för att få över 15000 sek?

Sålt virtuella vapen om vi säger så
Citera
2020-09-06, 22:28
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Inga transaktioner "skrivs av" från alla bankens databaser.Om varken du eller din banktjänsteman kan se dina transaktioner längre bak än 25 månader betyder det antingen att transaktionerna har arkiverats eller migrerat i ett front-office system men dom finns fortfarande tillgängliga i ett backoffice system. Backoffice och Compliance behöver ha tillgång till data längre bak i tiden för att identifiera skattesmitare ,pengatvättare och terroristsympatisörer. Hurvida dina transaktioner fastnar i nätet beror på faktorer som storleken på transaktionerna ,motparten och vad som skrivits i fritextfälten.

Hur mycket pengar handlar det om totalt? Under 10k dollar lär ingen bry sig om. Banken är i dagsläget nog mera intresserade av att hjälpa myndigheter och stater med betydligt större fiskar.
Citera
2020-09-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Inga transaktioner "skrivs av" från alla bankens databaser.Om varken du eller din banktjänsteman kan se dina transaktioner längre bak än 25 månader betyder det antingen att transaktionerna har arkiverats eller migrerat i ett front-office system men dom finns fortfarande tillgängliga i ett backoffice system. Backoffice och Compliance behöver ha tillgång till data längre bak i tiden för att identifiera skattesmitare ,pengatvättare och terroristsympatisörer. Hurvida dina transaktioner fastnar i nätet beror på faktorer som storleken på transaktionerna ,motparten och vad som skrivits i fritextfälten.

Hur mycket pengar handlar det om totalt? Under 10k dollar lär ingen bry sig om. Banken är i dagsläget nog mera intresserade av att hjälpa myndigheter och stater med betydligt större fiskar.

700$ totalt, tänkt jag har aldrig hört banken ringa någon för att någon för över tex 12 000 sek via blocket eller tradera. Den som skall skicka pengarna kommer från Nederländerna och har ett nederländsk för och efternamn, helt enkelt en nörd.
Citera
2020-09-12, 10:58
Medlem
Jag pratade fysiskt med Swedbank på deras kontor och berättade som det var att jag inväntar en transaktion på 700$ och det rör sig om en raritet i spel.

De svarade att så länge det inte rör sig om 100 000 sek är finns det ingen anledning att oroa sig om att jag inte får pengar kontinuerligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in