2006-05-10, 23:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Suck... "skitiga samvete", "blodspengar", "tvättar sina pengar"... Lägg av. Han är en finansman precis som miljontals andra här i världen.
Ja, och precis som alla andra kapitalistsvin är han amoralisk och tjänar pengar på att skinna andra människor. Och sanningen säger att ju rikare finansman, ju olyckliga liv har han på sitt samvete. Det kan inga samvetsuniversitet i gamla östländer ändra på...

Och du suckar och har dig. Men samtidigt förstår du inte att det säger så otroligt mycket om dig. Dvs. att du är beredd att ha överseende med vad som helst så länge de är rika och har framgång. Det är sånt du beundrar. Du låter då precis som en gäst hos Janne Josefsson (i Fittja Paradiso) som menade att det inte gjorde något om Billy Butt faktiskt var skyldig til våldtäkt eftersom han representerade en invandrare som lyckats.

Så nu ska jag säga till dig vad som är rätt och vad som är fel.

Det är fel att beundra onda människor.

Det är rätt att beundra goda människor.

Goda människor ska man försöka efterlikna, och onda människors karaktärsdrag ska man föröska avlägsna från sig själv.
Citera
2006-05-10, 23:32
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du låter då precis som en gäst hos Janne Josefsson (i Fittja Paradiso) som menade att det inte gjorde något om Billy Butt faktiskt var skyldig til våldtäkt eftersom han representerade en invandrare som lyckats.

Så nu ska jag säga till dig vad som är rätt och vad som är fel.

Det är fel att beundra onda människor.

Det är rätt att beundra goda människor.

Goda människor ska man försöka efterlikna, och onda människors karaktärsdrag ska man föröska avlägsna från sig själv.

Nänänä - det är faktiskt du som blandar in moraliska aspekter här, inte jag. Skulle aldrig falla mig in att urskulda Soros från något brott han skulle ha begått, med ursäkten att han kommer från fattiga förhållanden eller något liknande. Men du rackar ned på honom eftersom du anser att han agerar moraliskt förkastligt, trots att det är helt lagligt och faktiskt en verksamhet som bidrar till att få världens ekonomi att fungera.

Du har inte pekat på något brottsligt som Soros skulle ha gjort! Det enda du säger är att du inte tycker om det...
Citera
2006-05-10, 23:40
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Nänänä - det är faktiskt du som blandar in moraliska aspekter här, inte jag. Skulle aldrig falla mig in att urskulda Soros från något brott han skulle ha begått, med ursäkten att han kommer från fattiga förhållanden eller något liknande. Men du rackar ned på honom eftersom du anser att han agerar moraliskt förkastligt, trots att det är helt lagligt och faktiskt en verksamhet som bidrar till att få världens ekonomi att fungera.

Du har inte pekat på något brottsligt som Soros skulle ha gjort! Det enda du säger är att du inte tycker om det...
Jag har heller aldrig sagt något om att han har brutit mot någon världslig lag så varför måste du hela tiden babbla på om sådant. Däremot har hans agerande skapat väldigt många konkurser, självmord, fattigdom, förtvivlan etc. Det är de naturliga konsekvenserna av kapitalism. Resultatet av detta kallas blodspengar.
Citera
2006-05-11, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Soros tvättar sina skumt förtjänade pengar genom att finansiera olika institutioner och ge dem illusionen om att det är för en god sak

Skumt förtjänade pengar? Vad jag vet så ägnar han sig inte åt något kriminellt. Men för vänsternissar som Le Grand Maître är kanske valutahandel en olaglig verksamhet?
Citera
2006-05-11, 09:47
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Skumt förtjänade pengar? Vad jag vet så ägnar han sig inte åt något kriminellt. Men för vänsternissar som Le Grand Maître är kanske valutahandel en olaglig verksamhet?

Soros (Schwartz) är ett lömskt as till parasit som dekorerar sin valutaspekulerande och ockrande kloakverksamhet med flumliberal progressiv utopiretorik. Ända sedan han som tonåring hjälpte sin far i handhavandet av konfiskerad judisk egendom i Budapest har han med "själ och hjärta" (fast han saknar ju bådadera) ägnat sig åt schackrande, snyltande och manipulationer. Han är sannerligen en "vår tids hjälte", ett äckel som går till hävderna.

http://www.oilempire.us/soros.html

Citat:
"---Major power brokers like international financier George Soros are backing moves to remove Bush, and Soros is opening his sizeable checkbook to do it. I was dismayed recently to see that a board member of the ostensibly independent Pacifica radio network advocated direct solicitation of funds from both Soros and the CIA-connected Ford Foundation. Soros, who has or had business ties with Zbigniew Brzezinski, Henry Kissinger, the Carlyle Group, the CIA's Radio Free Europe, Wesley Clark, Richard Allen and George W. Bush (through Harken Energy), is not a friendly, tree-hugging, progressive out to save the world. He is the fist in a velvet glove to the Neocons' baseball bat across the nose.
Soros, a member of both the Council on Foreign Relations and the Bilderberger Group, also sits on the World Economic Forum with many Rockefeller interests.---"

http://globalresearch.ca/articles/TAL307A.html

Citat:
"---But let’s take a closer look to see what is motivating Soros. Neil Clark, writing in an incisive article the New Statesman (June 2, 2003), points out that Soros “made billions out of the Eastern currency crash of 1997,” and that he was fined last year “for insider trading by a court in France.” In fact currency speculation is his modus operandi and if this contradicts his pronouncements against “market fundamentalism” and in favor of “civil society, ” well, so be it. In fact, Clark reported that when queried about the turmoil his speculation caused to Far Eastern economies in 1997, Soros replied: “As a market participant, I don’t need to be concerned with the consequences of my actions.”

But all of this is just the tip of the iceberg. What of the NGOs Soros established and finances? Who are the other leaders of these groups? Clark informs us that at Human Rights Watch, for example, there is Morton Abramowitz, U.S. assistant secretary of state for intelligence and research from 1985-1989` and now a fellow at the Council on Foreign Relations; Warren Zimmerman former ambassador “whose spell in Yugoslavia coincided with the break up of that country”; and Paul Goble, director of communications “at the CIA-created Radio Free Europe/Radio Liberty (which Soros also funds).”---"

http://en.wikipedia.org/wiki/George_Soros
Citera
2006-05-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Soros (Schwartz) är ett lömskt as till parasit som dekorerar sin valutaspekulerande och ockrande kloakverksamhet med flumliberal progressiv utopiretorik. Ända sedan han som tonåring hjälpte sin far i handhavandet av konfiskerad judisk egendom i Budapest har han med "själ och hjärta" (fast han saknar ju bådadera) ägnat sig åt schackrande, snyltande och manipulationer. Han är sannerligen en "vår tids hjälte", ett äckel som går till hävderna.

Hade du varit lika arg på Soros om han hade gett dig en bok, förslagsvis fina utgåvan av Karl Popper´s "Det öppna samhället och dess fiender"?
Citera
2006-05-11, 22:51
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkklll
Hade du varit lika arg på Soros om han hade gett dig en bok, förslagsvis fina utgåvan av Karl Popper´s "Det öppna samhället och dess fiender"?

Poppers oerhört tendentiösa och när allt kommer omkring föga givande studie är mig bekant sedan många år. Soros är en karikatyr av människa enligt mina definitioner: de kriterier jag begagnar mig av är förvisso främmande för honom, och antagligen även för dig.
Citera
2006-05-11, 23:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vad Soros och många andra gjorde med den svenska valutan 1992 var precis detta. Vi hade en totalt utflippad ekonomi, men tack vare den fasta växelkursen försökte regeringen (först S, senare borgerlig) hålla illusionen uppe av att allt var som det skulle. Nu råkar det vara så att civilekonomer kan räkna, även de som arbetar på finansbolag. Om de ser att den svenska kronan, Ericssonaktien eller köpoptioner på Frozen and Concentrated Orange Juice är övervärderade så är det faktiskt deras arbete att se till att kamma hem en vinst på den insikten.

Det var inte Soros som orsakade kraschen i svensk ekonomi, han (eller snarare hans anställda) bara förutsåg den.
Jepp. Det där med unik information är ett intressant ämne. I TNG-avsnittet The Price så förekommer det en empat. Needless to say så ger hans känsloläsande förmågor honom ett stort övertag i förhandlingar. I avsnittet så diskuteras det huruvida han gör fel eller rätt som inte talar om det för de andra delegaterna.

Jag ser det som ett icke-problem. Om empater nu är hyfsat vanliga så är det det andras uppgift att ta reda på om de råkar förhandla med en, alternativt använda sig av någon teknisk skyddslösning.

Ett mer jordnära exempel ger Donald Trump i sin bok om hur man blir rik. (Finns på Pocket Shop.) Han hade i flera år haft ögonen på en fastighet och berättar hur han gick tillväga genom att få det han ville ha. Bl.a. genom att hålla tyst om slutmålet så att han fick bättre förhandlingsposition. Om någon av hans konkurrenter tyckte att Trump "var oschysst" så skötte de inte sina arbeten.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-05-12, 05:29
Medlem
Jag tycker George är ett föredöme. Han har visat att ingen stat eller kommun är fullkomlig.
Den förstnämnda kan man komma åt med lite valutaspekulationer, den sistnämda genom att
flytta på företag.
Detta finner jag hoppingivande när det gäller att få bukt med maktgalna kommunalpamppar
som tramppar på dom svaga och giriga stater som pressar företagen allt för mycket.

Vad det gäller Popper uppfattar jag honom som en vis man, till skillnad från en viss Wittgenstein med försmak för eldgafflar, som skänkte bort sin förmögenhet, inte till de fattiga, åh nej, utan till sin egen familj i sann socialdemokratisk anda med motiveringen att dom fattiga inte kunde hantera pengar.
Citera
2006-05-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkklll
Jag tycker George är ett föredöme. Han har visat att ingen stat eller kommun är fullkomlig.
Den förstnämnda kan man komma åt med lite valutaspekulationer, den sistnämda genom att
flytta på företag.
Detta finner jag hoppingivande när det gäller att få bukt med maktgalna kommunalpamppar
som tramppar på dom svaga och giriga stater som pressar företagen allt för mycket.

Vad det gäller Popper uppfattar jag honom som en vis man, till skillnad från en viss Wittgenstein med försmak för eldgafflar, som skänkte bort sin förmögenhet, inte till de fattiga, åh nej, utan till sin egen familj i sann socialdemokratisk anda med motiveringen att dom fattiga inte kunde hantera pengar.

Maktgalna kommunalpampar?

Soros estimated wealth: 11 miljarder dollar=11 000 miljoner dollar

Jag ser honom som en människa som gjort en helvetes massa pengar och nu skriver böcker för att övertyga alla om att det är rätt att han har 11 miljarder dollar och en annan sitter med 10 000 dollar , och en tredje med 100 dollar och en fjärde bor i ett land där det inte finns nån bank.

Smart är han dock.
Citera
2006-05-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Maktgalna kommunalpampar?

Soros estimated wealth: 11 miljarder dollar=11 000 miljoner dollar

Jag ser honom som en människa som gjort en helvetes massa pengar och nu skriver böcker för att övertyga alla om att det är rätt att han har 11 miljarder dollar och en annan sitter med 10 000 dollar , och en tredje med 100 dollar och en fjärde bor i ett land där det inte finns nån bank.

Smart är han dock.

Jo du förstår om man resonerar från ett perspektiv där man står utanför välfärdssystemet ter sig de kommunala representanterna maktgalna, man uppfattas som en parasit och dom önskar inget annat än att skjuta över kostnaden på staten. Staten däremot ter sig då som en vän.
Men detta är en illusion, vilket vi inser om vänder på kakan. En riktigt rik man är välkommen i alla kommuner - han blir hyllad - han för ju med sig arbetstillfällen och de kommunala pamparna svansar för honom, däremot kräver staten sitt. Dom riktigt rika och dom verkligen fattiga är egentligen i samma sits, dom har samma värderingar: individens rätt till ett självständigt och värdigt liv, fri från förtryck. Jag kan faktiskt tycka synd om en rik man, hur konstigt det än låter.
Soros har det säkert inte så lätt.
Citera
2013-04-18, 10:09
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, Nils Muiznieks, vill att Grekland förbjuder landets tredje största parti, Gyllene gryning. I ett uttalande för Associated Press igår sa Muiznieks att ett förbud mot partiet skulle vara "helt inom ramen för internationell lagstiftning kring mänskliga rättigheter".
http://www.friatider.se/europaradet-forbjud-gyllene-gryning
Kollar man upp denne Nils Muiznieks så hittar man band till Soros.

Citat:
"Prior to his appointment as Commissioner for Human Rights, he held prominent posts such as Programme Direoctor at the Soros Foundation-Latvia,"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nils_Mui%C5%BEnieks

George Soros leder direkt eller indirekt NWO:s plan med att luckra upp nationalstater och införandet av en världsregering.

"Colour revolution" kan man sarkastiskt kalla för den anti-vita revolutionen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_revolution
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in