Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-10, 09:41
  #1
Medlem
Anchis avatar
Som rubriken lyder.

För ett tag sedan var det en kompis som berättade för mig att hennes lillasyster skulle börja studera vid ett "amerikanskt universitet" i Bulgarien. Vad jag vet så är detta universitet till stor del finansierat av Soros Foundation. (http://www.soros.org/)

Denne Soros medfinansierar många olika institutioner världen runt vad jag har förstått. Soros Foundations finns representarat i Albanien, Moldavien, Bulgarien, Bosnien, Ungern, Serbien mfl. I Serbien har b l a radiostationen b92 blivit finansierat av Soros. Det var för övrigt det största oppositionella mediet under Milosevic-tiden (http://www.b92.net/english/).

Som det verkar som är Soros en mångsysslare. Han är en av världens 400 rikaste män, han spekulerar i valutor, skriver böcker och finansierar olika universitet i före detta Östeuropa.

Soros utger sig själv för att vara finansman och filantrop.

Vad jag vet har Soros också haft ett finger med i spelet om den svenska kronan och devalveringen på 90-talet. Stämmer detta eller är det bara skrönor?

Han har också spekulerat i den engelska punden? Vad fick det för konsekvenser?

Hur stort är Soros politiska inflytande? (både i USA och Europa)

Eller snarare:

Hur stor makt kan Soros anses ha?
Citera
2006-05-10, 11:38
  #2
Medlem
hdavidssons avatar
Du har ju precis svarat själv.
Citera
2006-05-10, 12:56
  #3
Avstängd
Hayes avatar
Mindre känt är att Soros är drogliberal och det bukar heller inte vara något som hans supportar brukar framhålla.
Citera
2006-05-10, 13:04
  #4
Medlem
Faktum är att George Soros inte har någon makt alls, inga pengar och inget inflytande över någonting. Att påstå att sådana som George Soros har makt och pengar är bara fördomar och antisemitism. Du är obildad och hatisk jag får rekommendera att du uppsöker Forum för Levande Historia snarast för upplysning.
Citera
2006-05-10, 13:11
  #5
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Det mest besvärande är väl egentligen att det finns folk som beundrar Soros och anser att han gör gott. Men med tanke på att det är blodspengar han sprider omkring sig så försvinner omedelbart allt förtroende för honom. Och de som nu protesterar mot detta kan fråga sig om de hade accepterat att gå i ett universitet som en knarkbaron hade finansierat? Det är ju samma sak i princip.
Citera
2006-05-10, 16:38
  #6
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Faktum är att George Soros inte har någon makt alls, inga pengar och inget inflytande över någonting. Att påstå att sådana som George Soros har makt och pengar är bara fördomar och antisemitism. Du är obildad och hatisk jag får rekommendera att du uppsöker Forum för Levande Historia snarast för upplysning.

Patetiskt inlägg...Hade du svårt att konfrontera - svälja - följande....."Denne Soros medfinansierar många olika institutioner världen runt vad jag har förstått. Soros Foundations finns representarat i Albanien, Moldavien, Bulgarien, Bosnien, Ungern, Serbien mfl. I Serbien har b l a radiostationen b92 blivit finansierat av Soros. Det var för övrigt det största oppositionella mediet under Milosevic-tiden (http://www.b92.net/english/). .."

Jag hoppas att du är medveten att sannolikheten att antalet enskilda, muslimska studenter i varje enskilt land, av följande länder; Albanien, Moldavien, Bulgarien, Bosnien, ....är högre än i Sverige!!
Citera
2006-05-10, 16:43
  #7
Medlem
nymans avatar
belzebubb förklara gärna hur du menar då du säger att George Soros inte har någon makt eller inflytande?
Sedan så kan du förklara varför man måste uppsöka Forum för Levande Historia bara för att man påstår att han har makt?
Du låter som dessa sionister som skriker om judehat mm så fort någon vågar kritisera Israel mm.
Citera
2006-05-10, 16:48
  #8
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det mest besvärande är väl egentligen att det finns folk som beundrar Soros och anser att han gör gott. Men med tanke på att det är blodspengar han sprider omkring sig så försvinner omedelbart allt förtroende för honom. Och de som nu protesterar mot detta kan fråga sig om de hade accepterat att gå i ett universitet som en knarkbaron hade finansierat? Det är ju samma sak i princip.

Anledningen till att jag startade den här tråden är för att jag inte är speciellt insatt i Soros mellanhavanden.

I min umgängeskrets har nyligen Soros diskuterats och det är två ståndpunkter som gör sig tydliga:

- Soros är en kämpe för demokrati och mänskliga rättigheter (som han själv gärna utmålar sig som)

- Soros tvättar sina skumt förtjänade pengar genom att finansiera olika institutioner och ge dem illusionen om att det är för en god sak

Är båda påståenden sanningar med modifikation?
Citera
2006-05-10, 17:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
belzebubb förklara gärna hur du menar då du säger att George Soros inte har någon makt eller inflytande?
Sedan så kan du förklara varför man måste uppsöka Forum för Levande Historia bara för att man påstår att han har makt?
Du låter som dessa sionister som skriker om judehat mm så fort någon vågar kritisera Israel mm.

Det var just det som var min avsikt, att parodiera en sådan
Citera
2006-05-10, 17:42
  #10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anchi
Anledningen till att jag startade den här tråden är för att jag inte är speciellt insatt i Soros mellanhavanden.

I min umgängeskrets har nyligen Soros diskuterats och det är två ståndpunkter som gör sig tydliga:

- Soros är en kämpe för demokrati och mänskliga rättigheter (som han själv gärna utmålar sig som)

- Soros tvättar sina skumt förtjänade pengar genom att finansiera olika institutioner och ge dem illusionen om att det är för en god sak

Är båda påståenden sanningar med modifikation?
Att han tvättar sina pengar är nog inte helt sant. Däremot så tror han själv att han kan tväta sitt skitiga samvete rent genom att sponsra olika behjärtansvärda projekt i världen. Men blodspengar är alltid blodspengar.
Citera
2006-05-10, 21:40
  #11
Medlem
Leopolds avatar
Jag tror inte heller att det handlar om penningtvätt, inte ens samvetstvätt, snarare en vilja att göra sig ännu mäktigare och skapa sig efterföljare. Man tar först pengar och sen skänker man tillbaka en del till sådant man själv anser vara viktigt. Kul att leka Gud med andra ord. Man styr utvecklingen, skapar nya eliter, ödelägger sådant som inte passar ens egna önskemål...

Här får du läsa vad Slavoj Zizek har att säga i ämnet, även om det handlar mer om företeelsen än om själva Soros: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur...811006,00.html
Citera
2006-05-10, 22:20
  #12
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Att han tvättar sina pengar är nog inte helt sant. Däremot så tror han själv att han kan tväta sitt skitiga samvete rent genom att sponsra olika behjärtansvärda projekt i världen. Men blodspengar är alltid blodspengar.

Suck... "skitiga samvete", "blodspengar", "tvättar sina pengar"... Lägg av. Han är en finansman precis som miljontals andra här i världen. Kom gärna med några bevis för att han tjänat sina pengar på ett olagligt sätt!

...men inte förrän du har tänkt över situationen: De flesta av oss, inklusive dig antar jag, har pengar sparade i fonder, åtminstone PPM-pengar. Så fort man väljer vilken fond eller aktie man vill placera sina pengar i, har man gjort ett ställningstagande. De flesta väljer väl utifrån vad de tror kommer att löna sig bäst, dvs försöker hitta placeringar som kommer att öka i värde jämfört med nu. Placeringar som inte värderas helt korrekt, alltså.

Vad Soros och många andra gjorde med den svenska valutan 1992 var precis detta. Vi hade en totalt utflippad ekonomi, men tack vare den fasta växelkursen försökte regeringen (först S, senare borgerlig) hålla illusionen uppe av att allt var som det skulle. Nu råkar det vara så att civilekonomer kan räkna, även de som arbetar på finansbolag. Om de ser att den svenska kronan, Ericssonaktien eller köpoptioner på Frozen and Concentrated Orange Juice är övervärderade så är det faktiskt deras arbete att se till att kamma hem en vinst på den insikten.

Det var inte Soros som orsakade kraschen i svensk ekonomi, han (eller snarare hans anställda) bara förutsåg den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback