Svara
  • 9
  • 10
2022-11-05, 18:57
Medlem
anomaligns avatar
I kvll r det exakt tre r sedan. S tnker jag innan jag inser att det snarare r tre r och fyra dagar sedan. Det var ocks Alla helgons dag.

Jag tnkte att jag ocks skulle g och tnda ett ljus. Gra ett offer av kemiskt bunden energi fr att manifestera saknaden. Tnda en paraffin-stearin-blandning, lta det brinna och lysa i mrkret i hennes stlle.

Men jag r inte religis. Jag uppskattar estetiken av det hela, det r fint. Det r ett harmlst offer. Men sen tnker jag, vad r det fr ett offer? Hur mnga fotoner nr egentligen utanfr atmosfren, och frsvinner p riktigt frn oss? Det mesta blir kvar i form av vrme.

Jag lockas av tanken att istllet g dit och tnda en stark grn laser och rikta den rakt upp. Lta en liten, men definitiv, mngd energi i form av hgfrekvent ljus, som ltt tar sig genom moln och atmosfr, ocks frsvinna bort frn oss, fr att aldrig ngonsin tervnda.
Senast redigerad av anomalign 2022-11-05 kl. 19:35.
Citera
2023-03-10, 06:50
Medlem
anomaligns avatar
1.

Det hnder nu, kommer du? ropade Jane.
Kommer, sade John medan han trdde sin fuskslips ver huvudet och stngde hyttdrren med armbgen.

Har jag berttat hur dumt jag tycker det r med inbromsningsbankett?
Nej, bertta, sade Jane sarkastiskt.
S dumt att fira nu fast tv veckor frd terstr, och framfr allt de moment som r mest farliga vid interplanetra rymdfrder med fartyg av kryssarklass.

Sluta gnll. Det r inte fr oss, sade Jane nr John steg in i hissen. Det r fr passagerarna. t god mat, drick vin och se glad ut. Det r inte s farligt.

Banketthallens vggar, tak och golv var upplysta av 360 graders bild av fartygets utsida, och skapade illusionen av att det hade fnster och inte tjocka barrirer mot strlning, partiklar och skrot. I taket ovan lngborden var fren. Lngt dr borta, fortfarande bara en liten prick var destinationen, Jorden. Den skulle vara omjlig att se om det inte vore fr grafiken som illustrerade dess krkta bana runt solen och skrningspunkten med skeppets bana. nden mot skeppets baksida visade bild frn kameror som satt en bit bak p fartyget, ver de gigantiska jonmotorerna och deras spklika bl eld.

Sorlet lade sig och Kaptenen reste sig. Hon lyfte sitt champagneglas och sg upp mot den bl sfren.

Vi r tillbaka.
De frsamlade applderade och ngra hurrade. Jane och John applderade pliktskyldigt.
Det r nstan fem r sen vi lmnade Jordstationens omloppsbana. r det inte otroligt? Fem r. Vi r inte de frsta att gra den hr resan, men det gr den inte mindre speciell. Vi r alla pionjrer fr den mnskliga rasen.

Skjut mig, viskade John .
Schh, sade Jane.

Vrdar gick runt och kontrollerade att passagerarna runt borden hade satt p sig skerhetsblte, vilket var en enkel rem fr att hindra att passagerarna flt ivg nr skeppet blev tyngdlst.
Det blev nedrkning, som vid tolvslaget p nyrsafton.
Fyra, tre, tv, ett...
Allas blickar var mot motorerna.
Kaptenen gjorde en gest.
En vibration gick genom golvet. Sedan en till och en till, och fr ett par gonblick uppstod en stende vg i inte bara golvet, utan sjlva luften. Det hade varit outhrdligt om den hade varat lngre n ett par sekunder. Sedan slocknade motorerna. Bristen p acceleration gav effekten att trycket mot golvet frsvann och alla blev funktionellt viktlsa. John andades djupt genom nsan. Inne i den slutna plastmuggen svvade champagnen fritt. Nya vibrationer vittnade om att styrmotorerna p skeppets sidor tndes, och pbrjade processen att vnda skeppet hundrattio grader.

Kaptenen harklade sig och sade: nej, vad sger ni, ska vi inte vnda och ka tillbaka till Mars? Sedan frtydligade hon fr den som inte visste att vndningen var fr att kunna anvnda motorerna till att bromsa in fartyget, s att nr det inte skulle ha fr hg hastighet nr det var i kapp jorden.

Vndningen skulle ta omkring fyrtio minuter, och vara klar ungefr till att middag och efterrtt var avklarad, och kaffe och drinkar hade serverats.

Tills vi har vnt r det lock som gller, sade Kaptenen och hjde sitt lockfrsedda champagneglas.

Nr skeppet hade vnt tjt ett alarm och golvet ruskade och skallrade, och dr nere syntes motorerna vakna till liv igen. Inne i muggen rrde sig champagnen mot botten igen. Det tog mnga timmar fr dem att n full effekt, s n lnge var gravitationen lg.

John sg ner mot Jorden, som nu istllet illustrerades i frstoring p det upplysta golvet.

S hur knns det?
Pfyllning?
Ja.

John tog emot vinglaset och tog en klunk och sg p Jane.
Nej, jag vet inte. Konstigt. Som att resa tillbaka i tiden om du fattar.
Ja, jo, sade han.
Men jag tnker inte stanna. Frsta chans jag fr hoppar jag p ett nytt skepp.
John nickade och sg ner p sitt vinglas.

Deras hnder snuddade varandra p vgen tillbaka och Jane tog Johns hand istllet fr att mta hans blick. Hon slppte inte taget nr de ndde hennes hytt utan drog med honom in.

Det var den vanliga distansen, mer kollegialt n intimt. Eftert lg de intill varandra och sg upp p den eviga natthimlen p den lilla bildskrmen i taket.

Du d?
Vad?
Hur knns det?
Nu?
Att snart vara tillbaka.
Blandat. Jag lngtar efter riktig skog, att slippa motormullret, det artificiella ljuset, den hr skeppslukten, och alla passagerare. Framfr allt dem.
Men samtidigt knns det konstigt, lite skamfullt p ngot vis, att ha varit miljontals mil bort nr allting hnde, och nu komma tillbaka nr det vrsta r ver. Jag r nog lite rdd att se hur frndrat allting r.
Jane sade inget och John sneglade t sidan fr att se om hon sov. Hennes gon var ppna och sg ut i mrkret.
Jag ska nog g tillbaka.
Nej, stanna, sade Jane och tog Johns hand.

John sov djupt nr det small. Vibrationen var s kraftig att han flg upp och slog pannan i det lga taket. Gravitationen frsvann vilket var ett tydligt tecken p att motorerna var av.
Jane och John skyndade att kl p sig, hon kvar i sngen och han svvande ovan den halva kvadratmeter golvyta som fanns utver sngen. Bda hade blicken mot signallampan i taket som nnu lyste svagt grnt. Ett avlgset metalliskt plingande, som fick hela golvet att skallra.
Explosion, sade Jane och sg p John.
Signallampan skiftade till rtt och kod rd-alarmet brjade tjuta.

Utanfr kommandocentralen var det intensiv aktivitet. Nyvakna brandmn och sjukvrdare drog sig fram, viktlsa, i ledstnger med sin utrustning mot sina designerade hissar. Inne i centralen tillkom fler och fler administratrer, vissa satt och koordinerade ikldda pyjamas och headset. Jane och John drog sig upp fr trappan upp till sitt plan. Det syntes p blickarna hos nattkommandot att det var illa.

Intercomen frn Kaptenen larmade. Nattkommandoansvarig sg frgande p Jane och hon indikerade att han skulle svara.

Aktiv brand plan ttafemtio till niohundra, sade han.
Explosion, orsak oklar.
Servicerobotar r p vg utifrn. Vi har snart gon p vad som har hnt. Men det ser inte bra ut.
Nattkommandoansvarig gned gonen med ena handen.
Vi har ingen kontakt med motorerna, varken signal eller okulr.
Nej, kapten, jag menar alla motorer. ven styrmotorerna.

En administratr drog sig upp fr trappen med vild blick och vinkade med ena armen fr att f uppmrksamhet.
Hon startade en skrm och tog upp ett diagram av skeppet och ringade olika platser lite varstans p skeppet.
Brnder, fullstndig atmosfrisk kollaps, sade hon.
Sedan drog hon en linje som anslt alla ringar.
Vi har blivit trffade av ngot som gtt genom hela skeppet. Kraftverk ett och tv r borta
Citera
2023-03-10, 06:52
Medlem
anomaligns avatar
2.

Jane, John och resten av kommandoteamet fokuserade p de akuta problemen som rdde, att omse evakuering, ttning och brandslckning. Men sakta lade sig implikationerna av det hela som en dimma ver dem. Utan motorer skulle resan frsenas kraftigt. De skulle behva plotta en ny kurs, kanske inte kunna vara reparerade med rtt kurs och n Jorden p flera r. Det var i bsta fall.

I absolut vrsta fall skulle de inte kunna korrigera kurs eller bromsa utan fortstta mot jorden som en projektil. I ett snt lge skulle Jordstationen tvingas skicka krnvapenmissiler fr att knuffa skeppet ur sin bana, helt enkelt fr att rdda livet p planeten, d direktkollision med ett kilometerlngt skepp av den hr klassen och hastigheten vore frdande. Med nuvarande delta i frhllande till Jorden skulle de kollidera med en relativ hastighet p runt tta kilometer per sekund. Ett skepp med denna massa i den hastigheten skulle utlsa en explosion motsvarande tiotusentals atombomber. Det skulle utplna allt liv i en stor radie runt kollisionspunkten, orsaka stora, globala tsunamis om det trffade vatten, ett stort askmoln som skulle tcka hela jorden och orsaka missvxt under mnga r framver. Det skulle vara en katastrof som potentiellt ddade miljarder mnniskor ver ett antal r.

John vinklade skrmen fr att se bttre och vred fram tidslinjen fr att se var p Jorden skeppet skulle trffa om det vrsta intrffade. Banan brt Jordytan ver Atlanten och fortsatte in ver Europa ver en lng strcka. John kunde inte frestlla sig en mer destruktiv kollisionskurs. Tsunamis skulle sklja lngt in ver den amerikanska stkusten och stora delar av Europa. Miljonstder och till och med hela lnder skulle raderas ut.

En ur nattkommandot kurade ihop sig till fosterstllning och en annan drog sig fram och kramade honom. John fokuserade p arbetet till hands, men i tankarna frskte han frestlla sig ngon sorts lsning. Att p ngot magiskt vis lyckas utnyttja befintlig infrastruktur fr att omdirigera strm frn Kraftverk 3 till ngon av rodermotorerna, att rigga improviserat sprngmne p utsidan av skeppet fr att styra om dess riktning, och nnu ljligare, att knuffa skeppet med servicerobotarna.

P kvllen var alla brnder slckta, och de mest akuta lckorna ttade, och skadornas omfattning hade kunnat bekrftas.

Kaptenen kallade upp Jane och John. De kom in i hennes rum och fann henne i ena av takets hrn. I luften runt hennes ansikte hngde trar.

Jag har pratat med London, sade hon.
Och de har inte ftt igng planetfrsvaret nnu och

John ryckte till av Janes skrik. Det var en helt ren ngest som fldade ur henne. Hon stampade och slog runt sig, svvande viktls, och bara skrek. Den kraftiga utsttningen av luft fick henne att driva baklnges.

John sg mot Kaptenen med en hjrna som nnu kndes bedvad.

De kommer inte hinna n oss med ngon missil i tid, sade Kaptenen.
Vi ligger i kollisionskurs.
Ja, sade Kaptenen.
Men vi ligger ju i kollisionskurs, sade han igen, och s kom illamendet.

Han skyndade han sig att dra upp dragkedjan p benfickan fr att f upp en spypse. Han satte den mjuka plastringen runt munnen och knde hur verkroppen krampade.

*

Det var trettio timmar senare och John och Jane lg bredvid varande i hennes hytt. Ingen av dem hade sovit. De hade organiserat underrttandet av situationen fr passagerarna. Vad spelar det ens fr roll om det blir upplopp och kaos, hade John sagt vilket hade ftt Jane att ilsket svara: Vad spelar ens ngot fr roll? Det visade sig att det jobbiga med att underrtta tusentals passagerare att de var dmda att d inom en knapp vecka inte var av praktisk ordningskaraktr, utan det var det mentala. Att se knslan som John sjlv hade knt mindre n ett dygn tidigare spelas upp i deras ansikten. Att hra Janes skrik i deras skrik.
Vi kommer inte knna ngonting, sade John.
Jane sade ingenting.
P den tid som det tar fr vra hjrnor att bli medvetna om smrtimpulser eller synintryck kommer vi ha omvandlats till gldande plasma och spridits ut minst tre mil ver Atlanten.
John knde att Jane spnde sig.
Frlt, sade han.

*

P skrmarna i hallen och korridorerna var Kaptenens ansikte. Hon berttade att arbetet fortgick intensivt med att improvisera ngon form motor fr att justera skeppets kurs, men hon understrk att chanserna var nrap obefintliga att ngon form av improviserad motor skulle kunna flytta kursen tillrckligt fr att rdda dem, och att alla p skeppet behvde vara beredda p att de sannolikt skulle d vid kollisionen. Kaptenen sade att om ngon av passagerarna var ingenjrer, fysiker eller kemister s skulle de ta sig till kommandocentralen.

Jane och John hjlpte till med omlokalisering av passagerare under dagen, och installationen av den nybildade ingenjrsgruppen i bostadscellerna nra kommandocentralen. Brandstationsverkstaden och laboratoriet bredvid blev ingenjrsgruppens arbetsplats. John organiserade installationen av lngdistanskommunikation till labbet, s de kunde ha direktkontakt med experter p Jorden. En grupp administratrer fick i uppgift att inventera och en ingenjrsgrupp hade som uppgift att hmta demontera och hmta saker som kabel, kontrollenheter och kemikalier frn olika platser i skeppet.

*

Stmningen blev bttre ver de fljande dagarna. Alla p skeppet jobbade fr samma ml. Det utbrt intensiva applder nr ingenjrsgruppen presenterade sin frsta prototyp av en motor de skulle kunna montera med hjlp av ett par servicerobotar som hade modifierats. Mnniskor runt omkring skrattade och grt och sg upp p skrmen som visade hur motorn var tnkt att ndra skeppets bana. Janes gon glittrade av trar, men i ansiktet fanns bara sorg.

Lite hopp skadar inte, hade John sagt nr han och Jane hade gtt ver simulationerna.
Det r ett falskt hopp. Vi ndrar som bst vektorn med ngra grader och kanske missar vi Jorden men d slungas vi istllet rakt in i Solen.
Det ger oss mer tid.
Inte att gra ngot mer n vndas, den kursen kommer vi aldrig ur.

*

Den sista dagen hade allt hopp frsvunnit och en bedvad resignation lagt sig ver hela skeppet. De improviserade motorerna hade alla misslyckats. Kaptenens tal till skeppet avbrts flera gnger av grt. John och Jane var i ett av banketthallens hrn. Fler mnniskor kom in allt eftersom och satte sig antingen i ngon stol med blte eller hll sig helt enkelt i ngot vggrcke. Videosignalen frn en servicerobot p utsidan projicerades upp p en av vggarna, s den blev som ett fnster. Jorden syntes nu klart och tydligt utan frstoring. Jane klmde p vinfrpackningen medan hon drack, och hon rckte sedan ver den till John.
r det inte otroligt hur lngsamt det ser ut, som att vi str stilla?
Vi skulle ha behvt ngra mer jordnra referenspunkter n himlakroppar, som trd utanfr skeppet.
Heh, jordnra, sade Jane.
Theres your problem maam, your ship is too jordnra, sade John och gav tillbaka vinpaketet till Jane.
Sista gngen jag anlitar den dr ingenjrsgruppen fr att fixa skeppet, sade Jane.
Jkla samling klpare, sade John.
Jag vet, hur svrt ska det vara?
De drack i tystnad en stund medan Jorden blev strre p vggen. Snart upptog den hela ytan, frn tak till golv.
Jag visste att jag borde ha stannat p Mars, mitt tervndande till Jorden r en jkla katastrof, sade John, men nu skrattade inte Jane. Hon kramade hans hand s hrt att det gjorde ont.
Schh, det hnder nu.
Citera
2023-04-28, 14:52
Medlem
anomaligns avatar
Svampmytologi

Fljande brev skrev Ren Descartes 1749 frn sjuksng i Stockholm till sin vn Yves de Lauzon som bodde kvar i Nederlnderna. Descartes var mycket sjuk och skulle snart d i lunginflammation, en dd som mnga tror pskyndades av den svenska hovlkarens behandling. I sitt febriga tillstnd en r vintermorgon, som skulle bli hans nst sista, frfattade han detta brev som under det kommande rhundradet skulle f stor betydelse inom Svampreligionsfilosofin.

Hej, min vn. Den vedervrdiga nordiska luften har satt mina vtskor s ur balans att jag fruktar att det hr blir mitt sista brev. Jag har varit sngliggande sedan jag frst andades in den skmda, djvulska luften i Sverige. Frst trodde jag att de drev gck p min bekostnad, men jag frstod snart att nej, luften ska vara sn hr. Hovet har tagit emot mig med ppna armar, och varit mycket hvliga, men det r ett armt och sjukligt rike. Svampguden tittar bort frn den hr kontinenten. Som jag saknar Europa. Och vrmen.

Jag har inte mycket tid d hovlkaren kommer snart fr derltning, och jag alltid blir s trtt efter det, s jag fattar mig kort. Du vet hur alla har kallat min cogito ergo sum fr hjdpunkten jag aldrig kommer vertrffa, och att jag sedan dess befunnit mig i nerfrsbacke. Vissa var s frcka att de kallade mig fr one hit wonder, de satans bastarderna. Kom tillbaka nr ni har gjort lika mycket som jag, era sjllsa automatoner!
Frlt, jag kom av mig dr. Just ja, deduktion i klass med cogito var det.
Jag har gjort det min vn! I gr nr febern drog mig under sg jag argumentet i klara gldande bokstver. Som frfattat av sjlvaste Svampguden himself. Det r ett bevis fr att substansdualismen r sann. Jag vgar nog pst att det kommer bli en strre hit n cogito, men det r inte upp till mig att bedma. S utan vidare drjsml fljer hr en deduktiv ontologi fr substansdualismen.

1. Det som r omjligt i vrlden r omjligt att frestlla sig, och vice versa: det man kan frestlla sig i sin fantasi mste ocks vara mjligt i vrlden.
2. Jag kan frestlla mig att substanserna som utgr min kropp och min sjl r tskilda.

a. Om jag kan 2. givet 1. fljer att det mste vara mjligt att skilja kropp och sjl, och att det r olika sorters substanser.

Allts, om jag kan tnka mig min sjl och kropp separerad s mste det vara ett faktum

Boom! Mutha fuckaz!

Vad sger du om det Yvve? Pven kommer skita p sig, jag svr man1.

Nu mste jag sluta fr nu kommer hovlkaren med kniven. Jag hr av mig igen s snart jag kan. Hlsa alla, utom du vet vem.

Varma hlsningar, Ren. xoxo
Senast redigerad av anomalign 2023-04-28 kl. 15:38.
Citera
2023-04-28, 14:58
Medlem
anomaligns avatar
Lsryckta rubriker och citat:

I en skyttegrav betvivlar ingen Svampgudens existens.

Svampguden r den strsta Svampen.

r syntetiska Tvttsvampar av polypropylen oskyldig profanitet eller ofrltlig hdelse? Svampteologerna oeniga.

Expert kritisk mot Svartmgelvape. Mjliga risker fr hlsan.

Problemet med Lavar. Frgan som har orsakat brk inom Svampteologin i hundratals r.
Citera
2023-04-30, 10:43
Medlem
anomaligns avatar
Svampmytologi

Enligt de officiella Svampbibeltexterna ingr inte det Romerska riket annat n i parenteser, trots att det i hundratals r var vrldens frmsta kulturella, militra och ekonomiska stormakt. De flesta brev, dokument och andra typer av Romerska urkunder, gllande den hr regionen och tiden, saknas mrkvrdigt nog. I den mn de frekommer betraktas de som apokryfiska, det vill sga samtida med Svampbibeln, men stmplade som icke-kanon, inkompatibla med Svampbibelns historia, och av Svampkyrkan betraktas de inte som tillfrlitliga. Till denna sorts texter hr fljande brev. Det r frfattat omkring 34 e.S. av den Romerska kejsaren Tiberius och r adresserat till hans dda exfru Vipsania. Av politiska skl hade de av den frra kejsaren August tvingats till skilsmssa vilket de bda betraktade som sina livs stora tragedi.
Vipsy, min dyrt saknade vn. Vrlden r fortfarande gr sedan du lmnade den. Frlt att jag bara skriver till dig nr Bachus har slpat mig ut i melankolins dimmiga trsk, och det knns som allt str mig upp till halsen.

S ven nu. Det magnifika rike vars tyglar lades i mina ofrivilliga hnder, det har brjat vittra snder, angripas av ohyra och parasiter. Frutom all annan skit som pgr fick jag i veckan veta att nere i Africa Terras forum sger retoriker ppet att jag r oduglig och min brutalitet endast matchas av min inkompetens. Det vrsta r inte att de vgar, utan att jag hller med, men utan att se andra mjligheter att agera.

(Sjlvklart lter jag mina spioner lnnmrda alla som uttalar sig krnkande om Kejsardmets legitimitet, snt r ofrltligt. Men att de kritiserar mig som person kan jag ta. Det frtjnar jag till och med.)

Jag r inte dum, jag r bara inte en bra ledare. Jag hade aldrig Augustus taktik och klarsyn, eller din far Agrippas vertygelse om frnuftet och framtiden. Varje beslut r fr mig en chansning, ett famlande i mrkret.

Jag srjer fortfarande alla katastrofer. Dagar som denna srjer jag nr jag frlorade dig och nr universum frlorade dig, din far och vad som hnde med Augustus. Han var en sann ledare i brjan, ingen kan sga annat. Vrldens naturliga diktator som skdade lngt bortom vad gat sg. Jag andra sidan r fortfarande inte mycket mer n en soldat.
Men Augustus frlorade sig sjlv i idn om sin storhet. Vad som brjade som en noga utrknad strategi fr att skapa sammanhllning i riket slog slint. Han brjade verkligen tro att han var ett slags Svampgud. Det steg honom till huvudet p slutet. Hans blick lurades av hans egna hnders illusion.

Jag nskar att du var hr. Jag skulle bertta fr dig att en brottsling i en by
(Nasaret? Jerusalem? Jag borde kolla papyrusen igen och se efter, men jag har druckit mycket vin och oljan i min lampa brjar ta slut, och det r inte en viktig detalj just nu.)
strax utanfr Roms grns r uppspikad p ett par korslagda stockar, och hlls vid liv r efter r och behandlas som ett slags Svampheligt orakel. Det r ett stort spektakel, och har brjat utveckla sig till ett problem. Jag vet att du skulle se allvarlig och orolig ut, sedan skulle du dra p mungipan och hitta ngot briljant vis att se humorn i det hela och sklja bort min ngest, utan att frringa allvaret i att vra spioner i byn rapporterar att Rom-fientliga sentenser yttras ppet och allianser sluts mellan vra fiender.

Tydligen har det ocks uppsttt en religis sekt kring den uppspikade mannen. Det r sjlvklart inte ngot som bara har hnt spontant, utan det finns som vanligt ekonomiska intressen bakom, dels frn byns kung, d spektaklet r gynnsamt fr byns turism, och dels fr olika individer som slr mynt p tillfllet. Frmst tnker jag p tv mn som verkar ligga bakom ansatsen att skapa ngon sorts sammanhngande historia och mytologi runt mannen. De kallas Gamaliel och Paulus och enligt mina kllor kan de beskrivas som professionella profet-agenter, allts de skapar sig sitt levebrd p olika profeter som de lyfter ut i offentligheten fr att sedan kunna sl mynt av med tiggande av allmosor och sljande av papyrus. Enligt mina spioner specialiserar de sig p personer de med lyten, och nr inga sna finnes skapar de lyten. Min spion som knner till dem skrev utfrligt och hrresande om hur de sedan ett halvdussin r tillbaka har levt som kringresande, och alltid med ngon lytt slavpojke som de dresserat att upprepa myter frn Hebrernas irrlror. Ibland saknade slavpojken tunga och gon, och skrev tecken p en sandtavla medan Gamaliel och Paulus samlade in allmosor i en hatt, ibland saknade pojken armar och ben och drogs runt p en liten vagn medan han rabblade ramsor. Kort sagt r de ganska typiska torgskojare, frutom att de verkar ovanligt usla. Dessa tv mn r visst knda ute i barbarernas riken fr hur hnsynslst de stympar och utnyttjar hjlplsa slavbarn fr sin egen vinning. Jag tnker p dessa tv som den vrsta sortens mnniskor, skrivkunniga och tillrckligt skolade fr att kunna anvnda sitt sprk som en drkt fr att smlta in bland anstndigt och rttrdigt folk, fast de r helt moraliskt frtappade.

Det r visst dessa tv som nedtecknar vad den uppspikade analfabeten sger, vilket ger dem friheten att vlja sina ord noga. Hur dessa tv knda bedragare har lyckats axla rollerna av den uppspikade mannens talespersoner, det kan jag inte ens gissa, men det r oroande. Fr den hr gngen fr de ett mer storskaligt gensvar de inte ftt tidigare. Allmnhetens morbida nyfikenhet r visst strre av en uppspikad man n en stympad slavgosse. De frsrjer sig p att skriva papyrus med vad de kallar Svampgudens ord, frmedlade av Messias Svampjesus. Det verkar vara ett slumpmssigt hopkok av berttelser frn hebreisk mytologi och det senaste inom Romersk kultur. De hller sig uppdaterade om vad fr dramer och komedier som gr p Romerska teatrar, och plagierar ofta berttelser rakt av.

Trots att listan ver brott som den uppspikade mannen sgs ligga bakom ska vara diger

(Hr finns skl att tvivla.)

och det sgs att han r dmd fr att ha mrdat dussintals, eller enligt vissa kanske till och med hundratals pojkbarn, fastighetsstld, rekrnkning, sedeslst upptrdande trots allt detta har folket kommit att frlta honom. Han dmdes till dden, men kungen

(David? Herodes? Du fr frlta mig att jag inte har s bra koll p alla hundratals Israeliska kungar som finns. Dr ute i barbarernas land rcker det vl att vara byldste och ga ett halvdussin fr fr att rknas som kung, lol.)

fick ngon vision och bestmde att denna man tydligen var helig. Istllet fr att snda tillbaka honom till gudarna snabbt och humant skulle processen gras lng, fr att den Fariseiska Svampguden skulle ges tid att rdda honom.
Frestller sig dessa mnniskor att deras Svampgud r s handlingsoduglig och lngsam att den behver betnketid? Ja, kra Vipsy, det verkar inte bttre. Uppgifterna gr isr, men utifrn mina trovrdigaste kllor har han tminstone varit uppspikat p detta trkors i tta r, men han har brjat representeras av de tv skojarna alldeles nyligen.

Varfr jag ser skl att tvivla p den populra historien r att enligt mina spioner har Gamaliel och Paulus arbetat hrt fr att med frvnansvrt stor framgng skifta narrativet gllande den uppspikade mannens brott. De har begrt att f de officiella dokumenten frn nr han frst greps att frstras, vilket Kungen nnu inte har godknt. De menar att de officiella dokumenten framstller deras profet p ett ofrdelaktigt vis, vilket r lite tvrtom mot vad man kan vnta sig. Min spion intervjuade en skerhetsvakt i byn som tjnstgjorde vid tiden fr den uppspikade mannens brott. Han berttade att den uppspikade mannen hade slngt ner ruttna djurkadaver i ngra av byns brunnar. Han hade drefter vandrat Jerusalems forum naken och innan han greps msom urinerat p handelsmn och barn, msom tillmpat sjlvtillfredsstllelse, och nr slottsvakterna skulle gripa honom skulle han ha kastat en sten som trffade s olyckligt att en av vakterna miste synen p ena gat.

Vad den fre detta vakten knner till dog ingen av de frgiftade brunnarna, utan det var p det hela taget mer en olgenhet av en dre, n ngon massaker av ett rasande monster. Ngra ddade barn knde inte skerhetsvakten till. Historierna om alla de drpta barnen r ngot som Gamaliel och Paulus verkar ha hittat p sjlva som den officiella sanningen. De vill frndra historien om denna frvirrade dre till att bli en om historia om ett Svampgudomligt, hnsynslst raseri med stora offer, ett ofrltligt brott och frsoning.
Senast redigerad av anomalign 2023-04-30 kl. 10:52.
Citera
2023-04-30, 10:44
Medlem
anomaligns avatar
Vad sger du Vipsy? Har du ngonsin hrt ngot ljligare?

Jag vet vad du tnker: Vad r det fr speciellt med det hr? Visst, att en Israelisk kung som avrttningsmetod valt att spika upp ngon, och att denna hlls levande som orakel och turistattraktion, det r ju konstigt, men kanske inte konstigare n vad som kan frvntas ute i babblarnas riken. Men sna hr drar eller torgskojare r inte ovanliga. Frvirrade personer som pstr sig vara profeter frn antingen de riktiga Svampgudarna eller den falska farisiska Svampguden avrttas stup i kvarten i riket, och utanfr. Det knns ibland som att det gr tretton p dussinet av sna dr ute.

Jag vet, men lyssna p detta:
Minns du den dr gngen vi trodde att Augustus faktiskt skulle bra hand p Julia? Nr han slngde ivg soffan mellan dem och stormade mot henne, och hon stod kvar med armarna i kors, och vi bda trodde att det var slutet fr henne, men han hejdade sig till sist och gav henne tre dagars rumsarrest istllet?
Historien gav henne rtt.
Gamaliel och Paulus har dresserat den uppspikade mannen att pst att han r Svampgudens son och att han kommer bli en Svampgud igen nr han dr. Det r knappt femton r sedan Augustus dog. Hela Rom knner till hans resa frn Svampgudarnas son till Svampgud sjlv. Det gr att lsa p varenda tempel i riket. Det r sjlvklart knt ven lngt utanfr Roms grnser.

Du minns vl vad Julia sade, att om en man pltsligt kunde bestmmas vara en Svampgud helt hux flux s skulle den idn planteras som ett fr i huvudet p varenda dre i riket, och snart skulle det krylla av nya Svampgudar. (Hade jag inte varit fremlet fr hennes vassa tunga s ofta hade jag tyckt om henne. Hon var den enda i hela Rom som kunde rikta den sortens hnfull kritik mot Augustus utan att frstta sig i direkt livsfara.)

Men, jag vet, inte heller detta r srskilt anmrkningsvrt. Sna hr drar finns verallt, speciellt ute i den barbariska vildmarken dr vartannat barn r vanstllt av inavel. Det som gr det hr s synnerligt oroande r att istllet fr att barmhrtigt gra slut p den olyckliga drens lidande hller ledarna i den hr byn honom fastnaglad som en levande attraktion och underblser hans popularitet som nt sorts orakel, och att dessa skrupellsa skriftstllare kan slja sina subversiva utsagor p forum, som det vore frukt. Jag ser det som bara en tidsfrga innan dessa kommer lsas som underhllning fr retorikerna p forumen i Rom. Kanske ger det redan rum.

lskade Vipsy, jag bara fucking orkar inte.

Jag vet inte hur jag ska gra. Invadera resten av Israel och jmna det marken och avrtta varenda sjl som finns p platsen? Jag vet vad du skulle sga om det frslaget: Det r precis vad mina fiender frvntar sig av mig, det bekrftar att jag r den brutala buse de sger att jag r. Min fiender har egentligen inte fel. Det var faktiskt min frsta tanke, men s hade jag druckit mnga krus vin vid det laget.
De enda tgrder jag har bestmt r att tminstone frska hindra spridningen av dessa texter. Jag har utkat nrvaron av spioner i byn och beordrat dem att med alla medel rent allmnt sabotera verksamheten och om mjligt lnnmrda den falska profeten och de tv skojarna. Jag snde ven bud till Alexandria att den som kommer med inlmningar av detta slags skrifter ska gripas och avrttas.
Min kra vn, jag har p knn att det hr kan komma att utveckla sig till ett allvarligt problem fr lng tid framver.

Din Tiberius
Citera
2023-07-31, 15:18
Medlem
anomaligns avatar
(Sista delen av Skobi och fyrvaktarmysteriet, i vanlig textform och utan interaktivitet. Jag gjorde den frsta versionen av den sista delen i choose your own adventure-stuk, med sm variationer i lsarval och utgng. Jag har tnkt gra en normal linjr version ett tag, men inte pallat reda ut det snriga textdokumentet. Men nu har jag gjort det.)

Skobi do och fyrvaktarmysteriet - Sista delen

Daffne stod p sidan av drren till fyrtornet. Hon knde sig som en bomb som kunde brisera nr som helst. Frustrationen ver att vara strandad p den hr idiotiska n, att ha missat rejvet, och att den dr idioten Tjgy hade gjort en redan pissig situation s mycket vrre.
Och kokainet hon hade snortat frn Selmas kniv gjorde det vrre.
Fr trots att det fysiskt kndes bra vilade allting p ett oroligt och explosivt fundament. Tankarna flg runt som snflingor i storm. Ena sekunden svepte en varm harmoni ver henne, och hon andades djupt och lngsamt med blicken ut mot den ljusnande himlen, och nsta var det som att hon krde en formel 1-bil i en rondell, utan att kunna ta sig ur.
Ngra meter ner fr gngen satt fyrvaktaren p en liten parkbnk av gjutjrn och stoppade sin pipa. Han sneglade upp p Daffne. Inifrn hrdes Tjgys glla rst.

Jag sger bara att Skobi inte tycker att det r ckligt som vi gr, och han r duktig p att
Vi lter inte Skobi ta upp dina spyor. Slut p diskussionen.

Daffne rs och skakade p huvudet.

Vad gr ni hr ute p sjn egentligen? sade fyrvaktaren.
Ja, du. Vi skulle till ett rejv, men vi kom fel, sade Daffne.
Var finns det rejv i de hr trakterna?
En . Vi rknade bara inte med att det fanns s mnga.

Fyrvaktaren skrockade och puffade p sin pipa.

Det finns hundratals ar inom en radie av ngra sjmil. Det gr inte att bara ka till n, hr ute. Man mste ha GPS eller veta vad man gr fr att hitta.
Daffne mindes frgan som hade stllts i bten tidigare.

Hur lngt r egentligen en sjmil? sade hon.
Nej, lt han inte ta det. Hll i din hund, hrdes Freddy sga inifrn.

Fyrvaktaren log.

En sjmil r en gammal enhet, och frr i tiden kunde betydelsen variera en hel del, men numera menar man nr man sger sjmil en nautisk mil.
Nvl, det lste det, sade Selma.

Daffne brjade vervga att frga vad en sdan nautisk mil vad fr ngot nr gubben ntligen tog till orda igen.

Och en sdan r artonhundra meter lng.
Okej, s en sjmil r typ tv kilometer?
Nej, artonhundra meter.

Inifrn fyrtornet hrdes ett distinkt hulkande. Freddy kom utspringande med handen ver munnen. Han lutade sig mot vggen med en hand och stod s en liten stund. Han spottade ngra gnger, och rtade p sig och torkade sig om munnen. Han sg p Daffne med trade gon och skakade p huvudet.

Jvla Tjgy, sade han.
Ja, jvla Tjgy, sade Daffne.

Fyrvaktaren harklade sig.

De r som oljespill.
Vad? sade Freddy.
Missbrukarna. Som er vn. Jag har haft missbrukare i bde slkten och vnkretsen, och jag r mer bekant n jag skulle vilja vara med deras destruktiva kraft. De r som skogsbrnder, eller som oljespill. De frstr allting runt sig.
Daffne tyckte att det lt som en bra beskrivning p Tjgy. Allt han rrde blev skit. Hon suckade.

Det knner jag igen.

Fyrvaktaren puffade p sin pipa.

Per-Orvar, bror min, var nere i trsket. Han var vrre n er vn nr det var som vrst. En demon. Men han redde upp sig. Nu har han fast tjnst inom kustbevakningen, fru, tv barn och fin villa vid kusten. Han kommer flera gnger i veckan med varor frn fastlandet.

Tjgy snubblade ut p gruset och sg sig omkring.

Hon vill att du kommer in och hjlper, sade han och nickade mot Freddy.
Yes, men du fljer med in igen, sade Freddy.
Jag var ju nyss inne, sade Tjgy.
Ja, och du kommer med in igen.
Men hall, jag hller redan p och frsker minnas var jag hittade paketet, s jag kan lgga det p rtt stlle, sade Tjgy.

Fyrvaktaren tog pipan ur munnen och sg upp p Tjgy.

Eh, hehe, vad fr paket menar du Tjgy, ditt cigarettpaket? sade Freddy och nickade diskret i riktning mot fyrvaktaren som Tjgy uppenbarligen hade missat.
Va? Nej, paketet jag stal hr inne fattar du vl, sade Tjgy med eftertryck.
Vad har du stulit fr paket? sade fyrvaktaren.

Tjgy studsade till i frvning.

Zoinks! Varfr sade du inte att han var dr?
Var skulle han annars vara ditt frbannade spn? sade Freddy.
Vad r det fr paket han pratar om, sade fyrvaktaren.
Nej, nu rcker det!
Du, sade Daffne och pekade p Tjgy.
Frsvinn, och du, sade hon och pekade p fyrvaktaren som hade rest sig.
Stt dig ner igen. Jag sa stt dig ner.

Fyrvaktaren satte sig p bnken igen.
Tjgy gick inte in. Istllet kom han tassande med sm steg, oroligt gnidande sina hnder.

Jaha paketet, allts cigarettpaketet.
Du hller kft och gr hrifrn, annars svarar jag inte fr mina handlingar, sade Daffne.
Och lmna paketet.
Nu? Nr kapten Ruskprick sitter och glor?
Lite fr sent nu vl? Hr, sade Freddy och strckte ut handen.

Tjgy rckte ver det och stannade sedan och stirrade.

Vad r du kvar fr? sade Daffne.
G in och hjlp Selma, sade Freddy.
Ja, ja, sade Tjgy och gick med skrapande steg tillbaka mot fyrtornet.

Fyrvaktaren brjade tnda om sin pipa.

Den dr jubelidioten rotade i ditt fyrtorn och tog med sig ngot han inte skulle ta med sig. Men nu fr du tillbaka det, och vi kommer inte prata om det till ngon, okej? Vi vill bara ta oss i land igen, och glmma det hr, sade Daffne.

Freddy gick fram till fyrvaktaren och gav honom paketet.

Vad r det fr ngot? sade han och vnde paketet.

Fyrvaktaren tog upp en ficklampa ur brstfickan och lyste p paketet.

Jag har aldrig sett det hr. Vad r det fr ngot? sade han.

Daffne knde en ospecifik impuls av ilska mot Tjgy Hon tog ett djupt andetag.

Jvla Tjgy.
Han hittade det ngonstans i fyren, tror jag. Det finns vl inga andra hus hr
Men vad r det fr ngot? sade fyrvaktaren.

Daffne knde att ngonstans i bakuvudet gnagde ngot. Det var ngot som Tjgy hade sagt.

Vad heter du? sade hon till fyrvaktaren.
Leif, sade han.
Hur s?
Inte Per-Orvar?
Nej, det r bror min.
Vnta, sade Freddy.
Sade inte Tjgy att knarksmugglaren hette Per-Orvar?
Va, varfr sade han det? sade fyrvaktaren.
Han hade rotat bland dina grejer.

Fyrvaktaren drog en djup suck och gned sin panna. Sedan reste han sig och gick mot fyrtornet. Daffne och Freddy fljde med. En trappa upp var en till vning.

Det hr r P.O.s vning. Det hnder att han vernattar hr nr han hlsar p, fr han inte vill kra bten nr han har tagit ngra glas.

Det fanns en liten, hopfllbar sng i bortre nden av rummet, ett litet skrivbord och stol, och en byr. Fyrvaktaren steg fram till en byr och drog ut en lda. Den innehll fotoalblum, ngot gammalt pass, en ipod med sm, vita hrlurar med sladd, en liten platt whiskeyflaska.
Nsta byrlda innehll bara vita paket, av samma sort som Tjgy hade tagit.

D var det mysteriet lst, sade Freddy.
Men vad r de fr paket? sade Fyrvaktaren igen.
Jag r ledsen att sga det, sade Daffne.
Men din bror r kokainsmugglare. Paketen innehller kokain.
Jag nskar jag kunde sga att jag r frvnad, sade fyrvaktaren och suckade.

Jag kr er i land. Jag har en bt p vstsidan, och jag behver nd prata med polisen p fastlandet.

Det brjade bli morgon. Vatten stnkte upp i Daffnes ansikte. Skobi hade kurat ihop sig i fren. Tjgy lg bredvid. Bda snarkade. Freddy, Selma och Daffne satt bredvid varandra och sg mot land.
Fyrvaktaren var sammanbiten och bister bakom ratten.

Vad sgs om att vi tar ett rejv p fastlandet nsta gng? sade Freddy.

Daffne sg inom sig alla mjliga stt som Tjgy skulle kunna fucka upp ven resan till ett fastlandsrejv, och hon brjade gapskratta. Selma log, men verkade inte frst det roliga. Freddy skrattade s hans gon trades.

Fyrvaktaren sneglade p dem och till och med han drog p munnen.

Tjgy vaknade med ett ryck och sg sig omkring. Han torkade dreggel frn munnen, och brjade ven han att skratta frsiktigt. Skobi lyfte p huvudet.

Hruh?

Sen brjade ven hen att skratta.
Senast redigerad av anomalign 2023-07-31 kl. 15:25.
Citera
2024-04-09, 06:04
Medlem
anomaligns avatar
Ska du vnta p inspiration s fr du vnta tills mnen kraschar ner i havet fan.
Nej, den ker vl bortver?
Men skit i mnen din konk-kubin, jag pratar om inspiration, mnen r bara en symbol. Du stter dig framfr den frbannade datajveln och skriver bara. Inte konstigare n s.
Du fr det att lta enklare n det r. Varje gng jag frsker blir det bara patetisk skit. Jag tror jag r deprimerad fan. Allt blir bara uppgivet och melon-koliskt. Knns som jag inte bryr mig om nt lngre.
Ja, men skriv patetisk skit d, men skriv. Det viktiga r inte att det bli bra utan att du skriver. Fr vem fan bryr sig om det blir bra.
Jag bryr mig.
Gr du? Du var ju deprimerad, brydde dig inte om nt lngre.
Jo, men jag menar lngt borta nnstans om du fattar, inte direkt hr och nu, men ngonstans bryr jag mig.
Nej, jag vill fan inte hra ett ord till av det dr skitsnacket. Det r bara undanflykter. Tror du att de dr bgarna som skrev Bertbckerna satt och funderade ver vad de knde eller saknade, eller var oroade ver? Nej, just det. Dom satte sig vid datorn, eller skrivmaskinen kanske det var p den tiden, och sen ba brja dom i en nde sen skrev dom mot den andra nden. Bom pang boom och sen var dom vrldsbermda miljardrer.
Fast jag har s jla mnga grejer jag vill lyckas f till, men vet inte
Du ska inte veta, du ska bara skriva. Sen blir det kanske skit, antagligen blir det skit, men det gr inget, fr vem fan bryr sig.
Jag bryr mig sa jag ju.
Ja men skriv d.
Citera
2024-09-24, 02:36
Medlem
anomaligns avatar
Personlig logg, stjrndatum 44 269.129, Alphakvadranten, Epsilon Ceti B-systemet, Servicestation Risa Orbit 68b

Kaptinin skellde po mej ijen, so ja kennir mej liti lessin ida. Fenrik Hermoine, ja ok Fenrik Nogg hittide po bus kan man vel sja, hehe.

Ejentligen va de vel Fenrik Hermoine som va jernan i opratjonen, ok ja ok Fenrik Nogg som va opratrnerna, efter-som hon er mycki slugare en os. Fenrik Hermoine sa att La Forge hadi en spesjell mestar-nykel till hollosviten som jorde at hen kunde bestma alt som hende der. Me nykeln kunde man sja ungefer datoren gr en tiger av godis ok so blev de en tiger av godis ok so kunde man eta up tigern av godis ok bli helt met utan att ejentligen fo i sej en massa socker, om du fatar. Fenrik Hermoine frklarade det betre, ok ja e inti so bra med ord ok sont.
Ja va liti sjeptisk mot Fenrik Nogg till en brjan, liti rasistisk till ok me, fr hen e en Ferengi ok inti meniska som ja ok Fenrik Hermoine, men ja ha frstott att hen e snel endo, ok hen er ju trtts alt Fenrik i Sjernflottan, som ja, ok den gradern delas inti ut hur som helst.

So planen va at Fenrik Hermoine skuli skapa en avladningsman-ver, ok so skuli ja ok Fenrik Nogg bryti os in La Forges arbets rum, ok sjla hens nykil. So longt gick alt vel, men problimin brjadi ner vi var inni ok de fans en hel loda me nykler ok vi visti inte viken som va mestar-nykeln ok vika som va andra inte-mestar-nykler. De va bara plata plastskiver i olika ferjer med siffrer po som inti sa os nt. So vi tog allisammens fast-en La Forge skulli sakna dom om vi tog allisammens. Vi villi ju eta tigrar av godis, hehe. Nu msti ja till brygan ok joba. Just ja ja glmde ju skriva de at skepet nstin er helt kaput sen de hende en masa sakir. Skrivir mer sen.

Ron Weasley Crusher, Fnrik - frsta grad, Stjrnflottan, USS Enterprise D
Senast redigerad av anomalign 2024-09-24 kl. 02:56.
Citera
2024-12-07, 00:48
Medlem
anomaligns avatar
Ron Weasley Crusher slank ut ur turbohissen och skyndade sig frbi de andra officerarna p bryggan till ftljen vid hans kontrollterminal. Han sg ver axeln och mtte Jan-Luke Piqueards missnjda blick.

Vad bra att du ntligen kunde gra oss sllskap Herr Crusher. Nr det passar dig kan du vl lgga in en kurs till Ceti-B, Servicestation Risa Orbit 68b. Jag berttade nyss att vi har ftt ett prioriterat diplomatiskt uppdrag av Federationen. En frsta kontakt, i nrheten av Bajor, om fjorton dagar.

Ron Weasly Crusher hajade till. Han visste att att stormen hade slagit ut skeppets warpmotor, s bara impulsmotorn fungerade. Bajor lg nstan hundra ljusr bort. Det skulle inte g att ka med bara impuls.

Som du nog frstr betyder det att vi mste reparera motorerna fr att minst n Warp 9. Drfr gr vi bara de allra ndvndigaste reparationerna vid Risa, och drefter reser vi till Bajor. Nr uppdraget r frdigt kan vi ta en lngre omfattande reparation.

Uppfattat kapten, sade Ron Weasley Crusher och gjorde salut.

Worf grimaserade ogillande frn sin plats bakom Jan-Luke Piqueard.

Jag vill pminna dig, sade Jan-Luke Piqueard, att jag frvntar mig av alla mina officerare att de adresserar mig med korrekt militrgrad. William Ryder r din kommendrkapten, jag r din kommendr. Och vill du vara s vnlig, herr Crusher, att i fortsttningen inte heller salutera mig.

Uppfattat kapten, jag menar kommendrkapten?
Kommendr.
Uppfattat herr Kommendr.
Bra att vi nu har detta avklarat. Som jag sade vill jag att du lgger in en impulskurs till servicestationen 68b, Risa Orbit.
Uppfattat herr Kommendr.
Tack herr Crusher.

Kommendr Jan-Luke Piqueard strckte p sig och gick mot sitt privata rum.

Ni vet vad ni ska gra. Jag behver en kopp te. Du har bryggan, Nummer Ett.

William Ryder log brett, flyttade sig till kommendrsftljen och knppte upp versta knappen i byxorna.

Dator, snk belysningen med femtio procent.

Uppfattat herr Ryder, svarade skeppsdatorn och det blev halvmrkt p bryggan.

Kom ihg att kompensera fr effekten av inertia-dmparen p impulsgradienten, sade Willian Ryder. Vi flyger med bara en trekvarts motor som hnger ihop med ett tuggummi och nskningar.

Sjlvklart herr kommendr, sade Ron Weasly Crusher.

Kommendrkapten.

Ja, sjlvklart herr kommendrkapten.

Bakom sig hrde Ron Weasley Crusher klackskor nrma sig, p ett argt vis.

Ron Weasley.

Ja.

Hon kom ver axeln och viskade argt.

Vad r det med dig? Du glmmer titlar, kommer fr sent, ser ut som du r helt borta. Har du och den dr Nogg tillverkat droger i replikatorn?

Ron Weasly Crusher suckade.

Men nej.

Beverly Crusher hakade loss sin Tricoder frn bltet och skannade Ron Weasley Crusher.

Jaha, du r ren frn droger. Nvl fortstt s. Och framfr allt, se till att lra dig komma i tid och adressera herr Piqueard ordentligt. Du vet att det finns folk som sger att du fick det hr jobbet bara fr att du r min son, och varje gng du gr ngot snt hr ger du dem vatten p sin kvarn, frstr du det?

Ron Weasley nickande.

Frstr du det?

Ja, mamma.

Ja, Doktor Crusher.

Ja, Doktor Crusher.
Senast redigerad av anomalign 2024-12-07 kl. 00:55.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in