Gnorry och Manne i Fyfla fr en ny granne
Det ett (1)
Det var inte en vanlig morgon, nej, det var den bsta morgonen i veckan. Gnorry var frst upp, morgonpigg och pigg p spriten som han var. Manne vcktes som vanligt med en plaskig fis mot kinden, ett tilltag som alla andra dagar i veckan resulterade i skojbrk, som ofta brukade verg i riktigt brk och ibland att polisen blev inblandad men som denna dag, fredag, fick Manne att bara le och dra ett djupt andetag genom nsan.
Luktar som fredag, Gnorry!
God morgon, Manne, fan, groggen r klar i kket fan!
Gnorry sprang fre till kket, ivrig att se Mannes reaktion p hur spexigt han hade pyntat deras morgongroggar: som improviserade blomvaser fr tv knippen tussilagon, blklockor, ngra av grannens pskliljor, och ett par kvistar vide.
Manne satte sig p sin pall och stirrade med ppen mun p groggarna.
N, jag blir trgd fan. Som ett par jla pfgler, s jla fint fan. Smakar skert extra fint med fan.
De drack upp sina groggar, och brjade knapra i sig av blommorna nr det knackade p drren.
Gnorry sg vettskrmt p Manne med en tussilago hngande ur mungipan.
Har vi nt hemma fan?
Det vet du vi har fan!
Jla snutfittor och komma och stra jmt fan.
Gnorry gick lngsamt mot ytterdrren och Manne tassade bakom honom, som backup. Gnorry tog sin spikklubba, som han hade tillverkat med dyckert och ett baseballtr, och vnde sig om.
Backa om jag behver bonka in huvudet p fanskapet fan.
Gnorry fattade drrhandtaget med ena handen, hll hrt i spikklubban med den andra och drog ett djupt andetag och fick en hostattack och fick huka sig en stund medan han hmtade andan.
Hur gr det fan? sade Manne.
Lugna ner dig fan, backa, sade Gnorry och reste sig igen.
Han ryckte upp drren och fattade spikklubban med bda hnderna.
Va fan vill du snutfitta!
Men det var inte lnsman p andra sidan drren, det var en lng konstig man. Gnorry tyckte att han sg ut som en sn dr bg som inte ligger med killar utan med tjejer. Inte bg-bg, men bg ett vis.
Oj, oj, hej. Menade inte att stra, skulle bara presentera mig.
Va r du fr fan?
Bara nya grannen i kvarteret, nyinflyttad.
Har du kpt Kuk-Gerds kk? sade Gnorry.
Va, haha, eh, det vet jag inte. Jag bor i femman, vid korsningen.
Det r Kuk-Gerds, fan, sade Manne.
Gnorry knde en diffus motvilja ver denna otcka och stiliga stockholmare. Att en sn bara fick fr sig att flytta in i Fyfla, hans och Mannes by, och i Kuk-Gerds hus dessutom.
Blev det fr trngt i fjolltrsk fr dig eller fan?
Nejd, jag har s klart kvar vningen dr, men jag ville ha ngot p landet ocks. Komma bort frn all jkt och bara f andas ut och njuta av ansprkslsheten. Det knns som att tiden str stilla hr.
Manne trngde sig fram genom drrppningen och blngde p den nya grannen.
r du en sorts bg s r vi inte intresserade.
Jag ville bara sga hej, och presentera mig. Jag heter Ernst-Munnar.
Hej, sade Gnorry och smllde igen drren.
d fan.
De snubblade nstan ver varandra nr de sprang in i vardagsrummet fr att genom fnstret stirra p den nya grannen nr han gick tillbaka mot sitt hus.
De var som fan. Kuk-Gerds gamla kk.
Jlar, att en fjolltrskfjolla skulle kpat, de som r ett s fint hus.
Kommer bygga lusthus, kl jlskapet med glitter och hnga drmfngare och vindspel ver hela fan, vnta du bara. De r stockholmare de. Kommer se ut som ett bgpalats nr den fan har ftt hllas ett tag.
Du Gnorry, jag tnkte just en sak. Tnk om han r polis eller nt.
Har du ngonsin sett en sn polis Manne?
Tnk om han r Spo? Tnk om hela bgeriet bara r en charad? Han r ju frn fjolltrsk o vi vet inget om han. Tnk om han r hr fr oss. Fr verksamheten fan?
Gnorry och Manne gjorde sig var sin ny grogg och t upp resterna av blommorna, och lite av videkvistarna. Deras humr gick i vgor. Gnorry blev ibland uppspelt och frskte sl Manne i rumpan med deras stekspade, men Manne kunde bara tycka att det var lite kul. Han kunde inte sluta oroas ver den nya byfjollan, och hans eventuella dunkla agendor.
Det ett (1)
Det var inte en vanlig morgon, nej, det var den bsta morgonen i veckan. Gnorry var frst upp, morgonpigg och pigg p spriten som han var. Manne vcktes som vanligt med en plaskig fis mot kinden, ett tilltag som alla andra dagar i veckan resulterade i skojbrk, som ofta brukade verg i riktigt brk och ibland att polisen blev inblandad men som denna dag, fredag, fick Manne att bara le och dra ett djupt andetag genom nsan.
Luktar som fredag, Gnorry!
God morgon, Manne, fan, groggen r klar i kket fan!
Gnorry sprang fre till kket, ivrig att se Mannes reaktion p hur spexigt han hade pyntat deras morgongroggar: som improviserade blomvaser fr tv knippen tussilagon, blklockor, ngra av grannens pskliljor, och ett par kvistar vide.
Manne satte sig p sin pall och stirrade med ppen mun p groggarna.
N, jag blir trgd fan. Som ett par jla pfgler, s jla fint fan. Smakar skert extra fint med fan.
De drack upp sina groggar, och brjade knapra i sig av blommorna nr det knackade p drren.
Gnorry sg vettskrmt p Manne med en tussilago hngande ur mungipan.
Har vi nt hemma fan?
Det vet du vi har fan!
Jla snutfittor och komma och stra jmt fan.
Gnorry gick lngsamt mot ytterdrren och Manne tassade bakom honom, som backup. Gnorry tog sin spikklubba, som han hade tillverkat med dyckert och ett baseballtr, och vnde sig om.
Backa om jag behver bonka in huvudet p fanskapet fan.
Gnorry fattade drrhandtaget med ena handen, hll hrt i spikklubban med den andra och drog ett djupt andetag och fick en hostattack och fick huka sig en stund medan han hmtade andan.
Hur gr det fan? sade Manne.
Lugna ner dig fan, backa, sade Gnorry och reste sig igen.
Han ryckte upp drren och fattade spikklubban med bda hnderna.
Va fan vill du snutfitta!
Men det var inte lnsman p andra sidan drren, det var en lng konstig man. Gnorry tyckte att han sg ut som en sn dr bg som inte ligger med killar utan med tjejer. Inte bg-bg, men bg ett vis.
Oj, oj, hej. Menade inte att stra, skulle bara presentera mig.
Va r du fr fan?
Bara nya grannen i kvarteret, nyinflyttad.
Har du kpt Kuk-Gerds kk? sade Gnorry.
Va, haha, eh, det vet jag inte. Jag bor i femman, vid korsningen.
Det r Kuk-Gerds, fan, sade Manne.
Gnorry knde en diffus motvilja ver denna otcka och stiliga stockholmare. Att en sn bara fick fr sig att flytta in i Fyfla, hans och Mannes by, och i Kuk-Gerds hus dessutom.
Blev det fr trngt i fjolltrsk fr dig eller fan?
Nejd, jag har s klart kvar vningen dr, men jag ville ha ngot p landet ocks. Komma bort frn all jkt och bara f andas ut och njuta av ansprkslsheten. Det knns som att tiden str stilla hr.
Manne trngde sig fram genom drrppningen och blngde p den nya grannen.
r du en sorts bg s r vi inte intresserade.
Jag ville bara sga hej, och presentera mig. Jag heter Ernst-Munnar.
Hej, sade Gnorry och smllde igen drren.
d fan.
De snubblade nstan ver varandra nr de sprang in i vardagsrummet fr att genom fnstret stirra p den nya grannen nr han gick tillbaka mot sitt hus.
De var som fan. Kuk-Gerds gamla kk.
Jlar, att en fjolltrskfjolla skulle kpat, de som r ett s fint hus.
Kommer bygga lusthus, kl jlskapet med glitter och hnga drmfngare och vindspel ver hela fan, vnta du bara. De r stockholmare de. Kommer se ut som ett bgpalats nr den fan har ftt hllas ett tag.
Du Gnorry, jag tnkte just en sak. Tnk om han r polis eller nt.
Har du ngonsin sett en sn polis Manne?
Tnk om han r Spo? Tnk om hela bgeriet bara r en charad? Han r ju frn fjolltrsk o vi vet inget om han. Tnk om han r hr fr oss. Fr verksamheten fan?
Gnorry och Manne gjorde sig var sin ny grogg och t upp resterna av blommorna, och lite av videkvistarna. Deras humr gick i vgor. Gnorry blev ibland uppspelt och frskte sl Manne i rumpan med deras stekspade, men Manne kunde bara tycka att det var lite kul. Han kunde inte sluta oroas ver den nya byfjollan, och hans eventuella dunkla agendor.
Senast redigerad av anomalign 2022-04-20 kl. 15:10.
Senast redigerad av anomalign 2022-04-20 kl. 15:10.