2020-09-06, 16:44
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite frågor angående ångest som jag tror jag har och haft sen jag var liten.

Jag har ett par självmordförsök bakom mig och egentligen så vill jag leva. Så jag förstår inte varför det har lett att jag gjort ett antal försök.

Har varit sjukskriven i 8 månader efter mitt senaste självmordsförsök där jag hängde mig i skogen.
Började jobba 3 aug först på heltid men fick sedan gå ner till 50% då jag har hjärntrötthet.

Men nu denna vecka så plötsligt så orkade jag inte jobba, klockan ringde som vanligt på morgonen men det var som att något bara låste sig i huvudet jag kunde inte åka iväg och jobba så fick sjukanmäla mig och jag försökte varje morgon försöka åka till jobbet men allt låste sig jag kunde bara inte kliva upp ur sängen och ta mig till jobbet. Och det var nu jag började fundera på om det är ångest jag har.
Har försökt och läst på om det men jag har svårt att förklara det mer än att jag känner igen denna känsla sen jag gick i skolan att det bara låser sig i huvudet.
För det är på jobbet jag har alla mina kompisar så jag har inget negativt om folket där eller så utan det blir bara ett stop i huvudet. Jag klarar inte av att gå upp och ut genom dörren. Samt att jag undviker prata med folk.

Jag har svårt att förklara vad det är jag känner men det är som allt i mig bara låser sig. Och det är samma känsla som jag har haft sen jag gick i skolan. Att vissa dagar var jag sjuk men igentligen så var jag helt frisk det var bara att allt i mig låste sig. Det är typ bara så jag kan förklara det.

Jag går på öppen psykiatrin och där jag har en NP-utredning som väntar.
Citera
2020-09-06, 17:22
Moderator
Maviels avatar
Jag har haft den känslan du beskriver i samband med depression. Att liksom vara låst i mig själv och inte kunna bara resa mig upp och göra något. Låst och fast i mina känslor. Fastklistrad liksom. Är det så du menar? För mig har det varit så i samband med depression och depression och självmordsförsök hänger ju ihop. Bra att du har kontakt med öppenvård. Be om hjälp om du känner att du behöver det. Hoppas du ska må bättre snart.
Citera
2020-09-06, 17:28
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riiickyy
Hej!

Jag skulle behöva lite frågor angående ångest som jag tror jag har och haft sen jag var liten.

Jag har ett par självmordförsök bakom mig och egentligen så vill jag leva. Så jag förstår inte varför det har lett att jag gjort ett antal försök.

Har varit sjukskriven i 8 månader efter mitt senaste självmordsförsök där jag hängde mig i skogen.
Började jobba 3 aug först på heltid men fick sedan gå ner till 50% då jag har hjärntrötthet.

Men nu denna vecka så plötsligt så orkade jag inte jobba, klockan ringde som vanligt på morgonen men det var som att något bara låste sig i huvudet jag kunde inte åka iväg och jobba så fick sjukanmäla mig och jag försökte varje morgon försöka åka till jobbet men allt låste sig jag kunde bara inte kliva upp ur sängen och ta mig till jobbet. Och det var nu jag började fundera på om det är ångest jag har.
Har försökt och läst på om det men jag har svårt att förklara det mer än att jag känner igen denna känsla sen jag gick i skolan att det bara låser sig i huvudet.
För det är på jobbet jag har alla mina kompisar så jag har inget negativt om folket där eller så utan det blir bara ett stop i huvudet. Jag klarar inte av att gå upp och ut genom dörren. Samt att jag undviker prata med folk.

Jag har svårt att förklara vad det är jag känner men det är som allt i mig bara låser sig. Och det är samma känsla som jag har haft sen jag gick i skolan. Att vissa dagar var jag sjuk men igentligen så var jag helt frisk det var bara att allt i mig låste sig. Det är typ bara så jag kan förklara det.

Jag går på öppen psykiatrin och där jag har en NP-utredning som väntar.

Det du beskriver kan absolut vara en ångestreaktion. Min första tanke är att du kanske bör kontakta akutpsyk så att du får prata med någon, men har du regelbunden kontakt med någon så kanske du hellre vill invänta besöket där om du har ett sånt inbokad veckan som kommer. Men vänta inte för länge, med den historik du beskriver så är en hastig förändring i sinnelaget en signal på att du bör söka hjälp så snart som möjligt, om inte annat så för att få koll på läget.
Citera
2020-09-06, 17:31
Medlem
Ja det du beskriver är så jag känner faktiskt! Att allt inom mig låser sig, så som att bara kliva upp ur sängen och åka till jobbet är som världens grej och jag orkar inte med det.

Skulle du kunna förklara lite mer? För jag jag har lite svårt med att förstå varför jag skulle vara deprimerad och allt även fast jag har gjort allvarliga självmordsförsök.
Citera
2020-09-06, 18:02
Medlem
FiniteLifes avatar
Det viktiga är att du inte hängt dig, att du har kontakt med psykiatrin och att du sannolikt kommer få hjälp då du knappast är den första människan på jorden som känt på det vis du känner.
Citera
2020-09-06, 19:59
Ja, det låter som ångest.

Jag har själv haft liknande händelser där man ena dagen orkar och nästa är man zombie.
Vet du på ett ungefär vad som kan ha utlöst den? Har du jobbat mer än kroppen egentligen orkar det senaste, eller har det hänt något annat som gör att du mår dåligt?
Citera
2020-09-07, 19:20
Medlem
Nej jag vet inte varför jag får det. Okej man kan ha ångest över att man ska till jobbet och så, men för mig är det inte jobbet en sak jag mår dåligt över, eftersom jag trivs och har bra jobb kamrater.
Det min kurator sa idag när jag var där var att jag skulle försöka åka till jobbet imorgon och se om ångesten skulle släppa när jag väl var där.

Känslan som jag beskriver det är samma känsla jag hade när jag gick i skolan, så där sa jag att jag var "sjuk" fast egentligen så var det inget fel på mig.
Det kändes samma som det känns nu på mig.

Kurator sa att det kanske kunde vara att jag gick tillbaka till jobbet för tidigt. Jag hade varit sjukskriven i 8 månader efter mitt självmordsförsök. Och jag hade mått bra i 2 månader innan jag bestämde mig för att nu ska jag tillbaka till jobbet och försöka få in alla rutiner. Då under min sjukskrivning så gjorde jag inget, satt bara vid datorn. Att det kanske kunde vara en chock för kroppen och sånt.

Men ska prova nu denna vecka att försöka åka till jobbet, men ska börja ta promenader varje dag så får jag se fall det hjälper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in