2020-09-06, 13:52
Medlem
Bara jag som irriterar mig på att när man ska överföra med Norwegian skriver dom ange clearing och kontonummer men inte hur? Clearing först och sedan kontonummer ? Ska det vara ; emellan eller vad? Det skadar inte att vara mer specifik liksom vad fan tänker dem med?
Sker ju en miljon transaktioner varje dag och dom pallar inte vara tydliga? Miffon.

Iallafall.. hört att det skulle vara några andra regler gällande räntan när man gör överföringar, stämmer det?
Citera
2020-09-06, 14:12
Avstängd
Lacerdas avatar
Det skadar ju inte om du är mer specifik i trådstarten heller, haha!
Citera
2020-09-06, 15:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttprutten
Bara jag som irriterar mig på att när man ska överföra med Norwegian skriver dom ange clearing och kontonummer men inte hur? Clearing först och sedan kontonummer ? Ska det vara ; emellan eller vad? Det skadar inte att vara mer specifik liksom vad fan tänker dem med?
Sker ju en miljon transaktioner varje dag och dom pallar inte vara tydliga? Miffon.

Iallafall.. hört att det skulle vara några andra regler gällande räntan när man gör överföringar, stämmer det?

Ja.
Överföringar är inte räntefria.
Å du får ingen bonus på dem.
Citera
2020-09-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det skadar ju inte om du är mer specifik i trådstarten heller, haha!
Vad ska man skriva först vid överföring?

Clearing eller konto nummer?

Såhär ? Clearing-kontonummer

Med eller utan bindestreck?

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja.
Överföringar är inte räntefria.
Å du får ingen bonus på dem.
Say what? Får man inte samma förmån om 45 dagars ränefri kredit vid överföring?
Citera
2020-09-06, 16:41
Medlem
Citat:
Vad ska man skriva först vid överföring?

Clearing eller konto nummer?

Såhär ? Clearing-kontonummer

Med eller utan bindestreck?

Say what? Får man inte samma förmån om 45 dagars ränefri kredit vid överföring?

Clearingnummer först, sen kontonummer, inget bindestreck eller mellanrum mellan clearing- och kontonummer.

Självklart får du ingen räntekredit vid överföringar. Om man kunde föra över pengar till sig själv räntefritt hade kunnat sätta in dessa pengar på ett sparkonto och plocka hem graitspengar.
Citera
2020-09-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Clearingnummer först, sen kontonummer, inget bindestreck eller mellanrum mellan clearing- och kontonummer.

Självklart får du ingen räntekredit vid överföringar. Om man kunde föra över pengar till sig själv räntefritt hade kunnat sätta in dessa pengar på ett sparkonto och plocka hem graitspengar.
Jag kan inte förstå det. Eller missuppfattar du mig?

Jag vill göra en överföring av min totala kredit på 10k.
Jag för över 200kr.
Då förväntar jag mig att det är samma räntefria kredit
(45 dagar räntefritt från det att beloppet dragits) som jag använder som om jag skulle köpt chocklad i turkaffären.

Vad skulle dessa två scenario spela roll för banken?

Tack för förtydligandet av clearingordningen.
Senast redigerad av Muttprutten 2020-09-06 kl. 17:07.
Citera
2020-09-06, 17:22
Medlem
Citat:
Jag kan inte förstå det. Eller missuppfattar du mig?

Jag vill göra en överföring av min totala kredit på 10k.
Jag för över 200kr.
Då förväntar jag mig att det är samma räntefria kredit
(45 dagar räntefritt från det att beloppet dragits) som jag använder som om jag skulle köpt chocklad i turkaffären.

Vad skulle dessa två scenario spela roll för banken?

Tack för förtydligandet av clearingordningen.
Ränta tillkommer från första dag vid fakturabetalning/överföring i internetbanken.

https://www.banknorwegian.se/c/kunds...vaenda-kortet/
Citera
2020-09-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Ränta tillkommer från första dag vid fakturabetalning/överföring i internetbanken.

https://www.banknorwegian.se/c/kunds...vaenda-kortet/
Tack, helt missat.

Undrar hur dom ser ifall det är en fakturabet
Citera
2020-09-06, 17:43
Medlem
Citat:
Tack, helt missat.

Undrar hur dom ser ifall det är en fakturabet
För att du betalar till ett bankgiro- eller plusgironummer gissar jag.

Men det spelar inte så stor roll. Grejen är att pengarna överförs på något sätt till någon mottagare via internetbanken och då blir det ränta från första dagen. Om det sedan är en överföring till ett konto eller en girobetalning kvittar.
Senast redigerad av Kringelikrok 2020-09-06 kl. 17:49.
Citera
2020-09-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
För att du betalar till ett bankgiro- eller plusgironummer gissar jag.

Men det spelar inte så stor roll. Grejen är att pengarna överförs på något sätt till någon mottagare via internetbanken och då blir det ränta från första dagen. Om det sedan är en överföring till ett konto eller en girobetalning kvittar.
Varför exakt är det så?

Kan du förklara varför Norwegian gör skillnad på att köpa för 200kr på ica vs ta ut 200kr i handen. Jag förstår verkligen inte skillnaden.

Förresten, det måste ju finnas något sätt att kringgå detta hursomhelst och ändå stå där med 200kr räntefritt i 45 dagar.
Citera
2020-09-07, 18:36
Medlem
Citat:
Varför exakt är det så?

Kan du förklara varför Norwegian gör skillnad på att köpa för 200kr på ica vs ta ut 200kr i handen. Jag förstår verkligen inte skillnaden.

Förresten, det måste ju finnas något sätt att kringgå detta hursomhelst och ändå stå där med 200kr räntefritt i 45 dagar.

För att ICA får betsla en liten kickback till Norweigian när du betalar med kortet. Den får inte Norwegian om du gör en överföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in