• 3
  • 4
2022-02-20, 14:51
Medlem
Fanns det inte en teori om att många svarta i mellan/nordamerika härstammar från slavarna på 1800-talet, där de starkaste överlevde överlag?
Citera
2022-04-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Fanns det inte en teori om att många svarta i mellan/nordamerika härstammar från slavarna på 1800-talet, där de starkaste överlevde överlag?

Har hört från fler olika håll att Kenyaner har speciell anatomi, framförallt hälsenan samt från bekanta som varit nere i Kenya har spätt på den tesen/myten och fått förklarat för sig där nere att det gäller inte gemene Kenyan utan typ en liten enskild som dessutom ligger någorlunda högt över havet som producerat största fördelarna.
Skall dock finnas flera olika genetiska variationer gentemot oss som ger fördelar i långdistanslöpning, vissa som de flesta Kenyaner besitter och vissa som bara ges till vissa små samhällen.
Googlade i.a.f. och rätt tidigt kom dram lite vetenskapliga artiklar som åtminstone tyder på att det finns många gemensamma positiva avvikelser som Kenyanska löpare besitter.

Känner också igen beskrivningen av det du nämnde och en förklaringsmodell jag hört var att fastlandet samt stora antillerna tillhörde var sista hamnarna och just dessa länders hamnar fick dem starkaste/uthålligaste slavarna; antar att det fortfarande bara är teser och inget bekräftat men kan ligga nånting i det.
Citera
2022-04-09, 22:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Smalare bäcken.
Citera
2022-05-20, 21:07
Medlem
Först. Skillnaden i prestation eller fart på olika distanser mellan svarta och vita är små. Någon eller några procent.

Sen är det socioekonomiska och ibland kulturella förhållanden och ett bra klimat som gör att många fler springer och även tävlar inom löpning.

Sen jag har haft fotproblem har jag förstått, vad det är viktigt för löpning. Många barn i Afrika springer fortfarande barfota. Du får rörligare och samtidigt hårdare, spänstigare fötter om du springer barfota. Det ger en grym kick och sparar energi. Mer studs så att säga.

Egentligen räcker det som sagts ovan, men för att i varje fall beröra betydelsen av arv.

Min egen teori är att spridningen mellan icke Afrikaner, speciellt européer är större. Inte genitisk, för där är spridningen större bland Afrikaner. Men när det gäller längd, bredd, proportioner alltså kroppens fysik. Tack vare att vi på vår kontinent har flyttat runt mer, sen mycket lång tid tillbaka. Du kan alltså hitta vita eller kanske Asiatiska supertalanger, men inte lika många. Men det är gissar jag den minst viktiga skillnaden. Kan Gunder Hägg ha varit en talang väl så bra, som någon Kenyan?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in