2020-09-07, 04:22
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag har Tele2 Obegränsat och har extra datakort för 99:-/mån. Då är det verkligen obegränsat. Måste dock svara på ett SMS efter att jag förbrukar 50 GB på en dag för att få 5 nya GB. Sen återställs det vid varje midnatt.
Precis lika för mig, fast 19:- kostar det.
Citera
2020-09-07, 04:54
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag har Tele2 Obegränsat och har extra datakort för 99:-/mån. Då är det verkligen obegränsat. Måste dock svara på ett SMS efter att jag förbrukar 50 GB på en dag för att få 5 nya GB. Sen återställs det vid varje midnatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Precis lika för mig, fast 19:- kostar det.

Ni båda måste ha ett ring/sms abonnemang som ni kopplat datakort inte ett mobilt bredband

Från Tele2 hemsida

Hur fungerar obegränsad surf?
Mobilabonnemang
Med vårt mobilabonnemang Obegränsad surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en dag fyller du enkelt på med 5 GB i taget via sms. Du kan fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra.

Mobilt bredband
Mobilt bredband fungerar på samma sätt som wifi hemma. De största fördelarna med mobilt bredband är att du inte är beroende av din fastighets nätverksanslutning och är lätt att ta med sig.

Du får ett SIM-kort som du kan sätta i en surfplatta, router eller modem och surfa som vanligt hemma eller när du är iväg. Obegränsad mobildata gäller endast inom Sverige.
Citera
2020-09-07, 05:03
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Går det att installera t.ex personligt mobilt bank-id om det är samma nummer och kan alla se vad som finns i mejl mm på abonnemanget. Eller tänker jag fel?

De är rena datakort bara för att koppla upp mot internet. Tror det har ett random telefonnummer men det är bara för att systemet ska ha något att koppla till inget som ska/kan användas till t.ex. bank-id. Mailen är väll låst med loggin/lösen
Citera
2020-09-07, 05:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Vet inte om någon tänkt eller redan gör de. Funkar det att t.ex. skaffa Tele2:s/Telenors obegränsade Mobila bredband sedan skaffa extra Datakort(Tele2 99:-/mån) och sedan har 2 eller mer abonnemang med obegränsad surf?

Detta upplägg funkar bra för mig med Tele 2. Ett chip i telefonen och det andra i Ipaden. Har aldrig förekommit några störningar.
Citera
2020-09-07, 05:28
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta upplägg funkar bra för mig med Tele 2. Ett chip i telefonen och det andra i Ipaden. Har aldrig förekommit några störningar.

Så inget Mobilt bredband i botten utan ett ring/sms abonnemang.

Intresset var mer för de som har ett Mobilt bredband i botten, detta för att undvika SMSet vid 50GB som de med mobilabonnemang får. Finns även risk att surf kan gå över 5000GB-1TB om de är många datakort
Citera
2020-09-07, 06:16
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:

Intresset var mer för de som har ett Mobilt bredband i botten, detta för att undvika SMSet vid 50GB som de med mobilabonnemang får. Finns även risk att surf kan gå över 5000GB-1TB om de är många datakort
Finns inget sådant, även med det mobila bredbandet så måste du ta emot ett SMS efter 50GB. Hur många gånger ska jag behöva tala om för dig?

Citat:
Ni båda måste ha ett ring/sms abonnemang som ni kopplat datakort inte ett mobilt bredband
Mobilt bredband
Mobilt bredband fungerar på samma sätt som wifi hemma. De största fördelarna med mobilt bredband är att du inte är beroende av din fastighets nätverksanslutning och är lätt att ta med sig.

Du får ett SIM-kort som du kan sätta i en surfplatta, router eller modem och surfa som vanligt hemma eller när du är iväg. Obegränsad mobildata gäller endast inom Sverige. [/i]
Ja, vet du ens vad ett mobilt bredband är?
Citera
2020-09-07, 07:01
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Finns inget sådant, även med det mobila bredbandet så måste du ta emot ett SMS efter 50GB. Hur många gånger ska jag behöva tala om för dig?

Ja, vet du ens vad ett mobilt bredband är?

Du menar mobilt bredband där man i de flesta fallen har SIM i en egen inköpt router och varken kan skicka eller ta emot SMS om man inte går in i routern gränssnitt? Jo, jag vet vad det är

Du ser att faller på de där med SMS och router?
Citera
2020-09-07, 07:14
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Du menar mobilt bredband där man i de flesta fallen har SIM i en egen inköpt router och varken kan skicka eller ta emot SMS om man inte går in i routern gränssnitt? Jo, jag vet vad det är

Du ser att faller på de där med SMS och router?
Du måste ju ha en router som har stöd för SIM-kort. 4G-routrar har inbyggd hantering för att skicka och ta emot SMS.
Citera
2020-09-07, 07:25
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så din kompis behöver alltså inte ha ett eget abonnemang med ett eget nummer för att kunna ringa? Men han ska vara med och betala för ditt?

Om man har en tvåsimkortstelefon kan man skaffa ett kontantkort för att få ett nummer. Sedan kan man ställa in att datasimkortet sköter all internettrafik. Dvs man kan köra på med WhatsApp osv obehindrat.
Citera
2020-09-07, 08:02
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jaha, behöver förklara detta också, hur klarar du dig i världen

Före:
Jag betalar 499:- för mitt abonnemang
Kompis betalar 499:- för sitt abonnemang

Kompis avslutar sitt abonnemang och tar ett av mina extra kort som kostar 99:-

Efter:
Jag betalar (499+99)/2=299
Kompis betalar (499+99)/2=299

Vi har då båda tjänat på det.

Skall ni dela telefonnummer menar du ? så SMSar någon till dig kan din kompis läsa det och vice versa ?

Inget bolag lär dela ut fler kort med olika telefonnummer på ett enda abonnemang så korkade är inga bolag. Ringer din kompis och gör något olagligt i ditt namn så är det du som åker dit förstås.

Jag har 2 abb ett för obegränsad surf i stationär dator och ett med obegränsad i telefonen. Jag får 100:- i rabatt på det ena kan lägga till ett extra kort men då är det samma nummer som ett av de andra abben jag har. INTE ett nytt telefonnummer och dessutom är internet abonnemanget försett med ett väldigt långt telefonnummer som det inte går att telefonera till..Försöker man ringa till numret så händer inget.. SMS och data fungerar dock i båda riktningarna.
Citera
2020-09-07, 16:37
Medlem
HGs avatar
Citat:

Fast mitt mobilabonnemang har fri surf och fria samtal med SMS och två chip. Finns ingen begränsning.
Inte svårt att hitta detta idag på marknaden till ett bra pris.
Citera
2020-09-07, 16:46
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Du måste ju ha en router som har stöd för SIM-kort. 4G-routrar har inbyggd hantering för att skicka och ta emot SMS.

Måste vara jobbigt att ta hem spel/program då de kan ligga på runt 100GB. Först SMS vid 50GB sedan var 5eGB, de blir 7-13 SMS. Helt klart småtrist om de stämt

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Skall ni dela telefonnummer menar du ? så SMSar någon till dig kan din kompis läsa det och vice versa ?

Inget bolag lär dela ut fler kort med olika telefonnummer på ett enda abonnemang så korkade är inga bolag. Ringer din kompis och gör något olagligt i ditt namn så är det du som åker dit förstås.

Mobilt bredband + extra data kort inte mobilabonnemang + extra data kort. Spärrat för allt utom data så inte mycket man kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in