• 1
  • 2
2020-09-05, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Varför startar du en tråd med en fråga du har svaret på?

Är det månne din oförmåga att tolka och ta in information du egentligen vill diskutera?

-”Nej, ett plus ett är inte två för det kanske var ett komma noll noll noll tjugotre och inte ett.”
Startade tråden därför att det är galet att en jurist och fd justitieminister kan ha sådant dålig koll.
Citera
2020-09-05, 18:58
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
https://www.expressen.se/nyheter/mor...-om-skyldiga-/

Thomas Bodström understryker att det inte finns någon preskriptionstid för mord.

– "Det här är för evigt. De som har gjort det här kommer aldrig att kunna känna sig trygga igen, säger han."

Men om gärningsmannen var under 21 år när mordet inträffade så kommer detta preskriberas om 15 år.

Är det inte allvarligt att vi har en fd. justitieminister och dessutom jurist, som har fel på den punkten?
Bodström uttalar sig naturligtvis svepande när han säger så. Är det verkligen så svårt att förstå? Men visst, jag kan hålla med om att det finns en klar chans att GM är under 21 år.
Å andra sidan: om Bodström hade sagt att det föreligger en preskriptionstid så hade du gnällt på det också.
Citera
2020-09-05, 19:00
Medlem
neutral2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Bodström uttalar sig naturligtvis svepande när han säger så. Är det verkligen så svårt att förstå? Men visst, jag kan hålla med om att det finns en klar chans att GM är under 21 år.
Å andra sidan: om Bodström hade sagt att det föreligger en preskriptionstid så hade du gnällt på det också.

Så är det, man brukar lite halvt svepande uttala sig om en viss sak, även om det såklart finns undantag
Citera
2020-09-05, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Vad betyder "svepande"? Det ordet låter så diffust.
Citera
2020-09-05, 19:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Startade tråden därför att det är galet att en jurist och fd justitieminister kan ha sådant dålig koll.

Han har inte dålig koll, han känner självklart till reglerna.

Hade du brytt dig om detta uttalande om det kommit från någon annan jurist?

Anser du att jag ljuger om jag påstår att normalpåföljden för mord är fängelse i över tio år eller ska du gnälla och tjafsa att så minsann inte är fallet om förövaren är barn?
Citera
2020-09-05, 19:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Vad betyder "svepande"? Det ordet låter så diffust.

Gillar att läsa detta efter att ha frågat om det är din oförmåga att ta till sig information du egentligen vill diskutera. Nu vet vi...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in