2020-09-04, 22:46
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag startar tråden främst för att jag är så jävla nyfiken på vad det var för bil, kanske någon lokal förmåga vet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-atta-vildsvin

Citat:
Bilföraren skadades inte och även bilen klarade sig förhållandevis bra.

-Man trodde först att bilen skulle kunna köras därifrån, men nu har man beställt en bärgare, säger Åsa Willsund.
Citera
2020-09-04, 22:49
Medlem
constants avatar
Citat:
En bilförare har kört in i en flock med vildsvin vid Landsbro utanför Vetlanda. Enligt polisen dödades inte mindre än åtta vildsvin i olyckan.
-Det måste ha varit åtta små vildsvin, kultingar, säger polisens presstalesperson Åsa Willsund.

En eftersöksjägare ska skickas till olycksplatsen för att konstatera att de påkörda djuren verkligen är döda och göra en bedömning om man ska söka efter fler djur som kan ha skadats.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...-atta-vildsvin
Citera
2020-09-04, 22:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Åtta kultingar klarar nog många bilar av.
Citera
2020-09-04, 22:54
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Åtta kultingar klarar nog många bilar av.
Knappast en Zoe iaf. Eftersom dom trodde den kunde köras därifrån var det nog en stor bakhjulsdriven bil med riktig kofångare.

Troligtvis gick dom längs vägen utan reflex och han tog dom bakifrån, running train i expressfart.

Men de små kultingarna hade snart blivit stora grisar, glöm inte det. Den bilen dog en ärofull död, ett storverk.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-09-04 kl. 22:57.
Citera
2020-09-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Knappast en Zoe iaf. Eftersom dom trodde den kunde köras därifrån var det nog en stor bakhjulsdriven bil med riktig kofångare.

Troligtvis gick dom längs vägen och han tog dom bakifrån, running train i expressfart.

Men de små kultingarna hade snart blivit stora grisar, glöm inte det. Den bilen dog en ärofull död, ett storverk.
Dom kunde ha blivit fina byten på en jägares åtel.
Citera
2020-09-04, 23:04
Medlem
Ja det var ett riktigt storverk att döa 8 grisar i ett svep, skulle köpa en sån bil direkt.
Citera
2020-09-04, 23:09
Bannlyst
Kan det ha varit en bastant SUV typ Hummer eller Range Rover. Dessa bilar klarar nog biffen...
Citera
2020-09-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Dom kunde ha blivit fina byten på en jägares åtel.

Eller bökat sönder mina åkrar i höst när ek- och bok-ollon faller. Då hägrar bland annat kvickroten och det kostar min gård 50 - 75 000 att återställa till våren/försommaren.

Förhoppningsvis bökar de inte upp det igen innan de kan beta vallen i stället. Om de gör det ligger stenar ovan mark och förstör slåtterkrossen samt att jag riskerar att få jord och sten i fodret vilket inte är bra.

Är själv jägare, hatar vildsvin värre än råttorna i foderladan och ser gamla anrika gårdar plantera igen odlingsbar mark med gran eller hybridlöv på grund av vildsvin.

Men för all del. De kan som ett värdefullt vilt falla på en jägares åtel.
Citera
2020-09-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbiff
Eller bökat sönder mina åkrar i höst när ek- och bok-ollon faller. Då hägrar bland annat kvickroten och det kostar min gård 50 - 75 000 att återställa till våren/försommaren.

Förhoppningsvis bökar de inte upp det igen innan de kan beta vallen i stället. Om de gör det ligger stenar ovan mark och förstör slåtterkrossen samt att jag riskerar att få jord och sten i fodret vilket inte är bra.

Är själv jägare, hatar vildsvin värre än råttorna i foderladan och ser gamla anrika gårdar plantera igen odlingsbar mark med gran eller hybridlöv på grund av vildsvin.

Men för all del. De kan som ett värdefullt vilt falla på en jägares åtel.
Du har mina sympatier för vad det är värt. Jordbruk går före jakt i min värld, trots att jag är jägare.
Citera
2020-09-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du har mina sympatier för vad det är värt. Jordbruk går före jakt i min värld, trots att jag är jägare.

Då resonerar vi lika. Sen hade jag ju hellre sett 8 kultingar falla för kulor än att de ska mejas ner av en bil. Alla dog nog inte direkt. Jag må avsky förekomsten av vildsvin men jag önskar dem inget lidande.

Det bästa med hela historien är ju dock att det inte blev några personskador.

Väl mött
// Stenbiff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in