• 1
  • 2
2020-09-04, 16:29
Bannlyst
Om man struntar i besiktningen för den gick inte i genom och man skiter i ombesikta den pånytt och kör vidare, blir bilen automatiskt avställd men går den upplysningen till farbror blå så när man är ute och kör så kan de se det i radar systemet i polis bilen att just den bilen är inte besiktad eller sånt syns inte alls. För försäkring och skatt betalas vidare.
Citera
2020-09-04, 16:32
Medlem
Du får körförbud på bilen och böter om du blir stoppad av polisen. Det syns när det gör en sk slagning på bilen.
Citera
2020-09-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor
Om man struntar i besiktningen för den gick inte i genom och man skiter i ombesikta den pånytt och kör vidare, blir bilen automatiskt avställd men går den upplysningen till farbror blå så när man är ute och kör så kan de se det i radar systemet i polis bilen att just den bilen är inte besiktad eller sånt syns inte alls. För försäkring och skatt betalas vidare.

Underlåtenhet att besiktiga bilen renderar i automatiskt körförbud, däremot inte avställning.
Givetvis är bilens status synlig för de vilka kontrollerar detta "på fältet", polis företrädelsevis.
Citera
2020-09-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tavlor

Ja besiktigar man inte bilen så sitter man snart i skiten, körförbud men skatt och försäkring löper vidare
Citera
2020-09-04, 17:52
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag tror inte försäkringen gäller om du kör en bil med körförbud.
Citera
2020-09-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk

Tror inte jag heller
Citera
2020-09-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Beror på vilken del av försäkringen som avses. Kan det göras troligt att en uppkommen skada inte påverkats av eventuella brister i fordonet så finns inga inskränkningar.
Citera
2020-09-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Beror på vilken del av försäkringen som avses. Kan det göras troligt att en uppkommen skada inte påverkats av eventuella brister i fordonet så finns inga inskränkningar.

Ett obesiktigat fordon med körförbud kan du nog lita på att inga försäkringar gäller, som att köra på dåliga däck ungefär du åker på allt även om det inte är ditt fel pga slitna däck
Citera
2020-09-04, 20:55
Medlem
Green-Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Du får körförbud på bilen och böter om du blir stoppad av polisen. Det syns när det gör en sk slagning på bilen.

Du får körförbud, och polisen kommer se det.
Däremot är det sällan polisen orkar skriva en rapport och ge dig böter.
Så länge du säger, ja precis, det var en spricka i rutan men jag har fixat det nu så väntar bara på att få ny tid för besiktning så kommer de vilja göra annat än att rapportera dig.
Citera
2020-09-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Devil
Du får körförbud, och polisen kommer se det.
Däremot är det sällan polisen orkar skriva en rapport och ge dig böter.
Så länge du säger, ja precis, det var en spricka i rutan men jag har fixat det nu så väntar bara på att få ny tid för besiktning så kommer de vilja göra annat än att rapportera dig.

Så enkelt är det bara i dina drömmars värld, de kommer naturligtvis bötfälla om de kan.
Citera
2020-09-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Ett obesiktigat fordon med körförbud kan du nog lita på att inga försäkringar gäller, som att köra på dåliga däck ungefär du åker på allt även om det inte är ditt fel pga slitna däck
Då är det bäst du visar någon dokumentation som styrker det!
Citera
2020-09-04, 21:29
Medlem
Polisen håller också på med automatisk avläsning av nummerskyltar, typ när du kör in till Stockholm och åker på vägskatt. Dock har de börjat med utrustning i bil flagga för typ stulen, körförbud, ej skatt osv, med automatik, räcker med att kamerorna i bilen ser regskylten så är du rökt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in