Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Du pratar om att sänka nivån, när du själv inte ens förstår innebörden av vad du själv skriver, och förstår inte min invändning emot det.
Varför inte pröva och svara på frågan jag har ställt flera gånger nu? Vad är mest risk? Att äga värdepapper i AstraZeneca eller ha ett sparkonto utan insättningsgaranti hos samma företag, i detta fall AstraZeneca? Förstår du? Samma företag. Alltså samma företag.
Att äga värdepapper i AstraZeneca är knappast att vara mer diverserad än att ha ett sparkonto hos AstraZeneca (om de nu hade haft något). Korkat påstående. Diverserad blir man då man investera i flera olika tillslag, så det går inte riktigt att använda det argumentet för du ska investera i A, men inte B.
Ditt problem är att du är dum i huvudet. Har jag föreslagit för dig att du ska ha alla pengar i en enda tillgång? Du klänger fast vid ett värdepapper eller en "bank" (läkemedelsbanken som du hittat på, vi kan kalla den knarkluckan).
Men även om du sprider ut ditt sparande över flera riskbanker riskerar du att förlora 100% i ett slag i var och en av dem. Normala företag med normala utsikter kursar inte över en natt, så även om du gör förlust förlorar du inte 100%.
Sen är det väl du som får kontakta AstraZeneca och be om att få öppna sparkonto hos dem. Det är du som kommer med korkade påståenden, eller korkade liknelser. Och du skriver om att investera i tillslag, är det tillsammans med polisen, eller med maffian?
Du är svårt anal, och behöver söka hjälp hos landets främsta Freudianer för att "lösa" problemet.