2020-09-04, 09:17
Medlem
Hej, jag har för 4 veckor sen slutat med p-piller. Mens var lite längre än vanligt och sen kom biverkningar. Jag har sedan dess blivit uppblåst i magen, har tryck över nedre delen av magen (som när man ska få mens men mycket mildare), ibland strålar detta ut till ryggen.
Undrar om det är en vanligt biverkning efter man slutat med p-piller eller ska man söka upp läkare? Hur kändes det för anda kvinnor att sluta med p-piller? Tack för svar.
Citera
2020-09-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaKk
Hej, jag har för 4 veckor sen slutat med p-piller. Mens var lite längre än vanligt och sen kom biverkningar. Jag har sedan dess blivit uppblåst i magen, har tryck över nedre delen av magen (som när man ska få mens men mycket mildare), ibland strålar detta ut till ryggen.
Undrar om det är en vanligt biverkning efter man slutat med p-piller eller ska man söka upp läkare? Hur kändes det för anda kvinnor att sluta med p-piller? Tack för svar.

Fyra veckor är ju väldigt kort tid för kroppen att ställa om sig hormonellt. Det kommer att ta månader innan kroppen vant sig vid att vara utan p-piller. Ofta reagerar magen och huden och humöret och slemhinnorna.
Citera
2020-09-04, 09:30
Medlem
f30malmos avatar
Jag får som du har nu om jag TAR p-piller, men kan det inte bara vara ägglossning eller så på gång och du inte är van vid känslan?
Citera
2020-09-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag får som du har nu om jag TAR p-piller, men kan det inte bara vara ägglossning eller så på gång och du inte är van vid känslan?

Jag har inte haft ägglossnig på 8år, så det kan nog vara det också. Har laddat ner en app där det står att ägglossning kommer om 4 dagar. Blir man då uppblåst av ägglossnig?
Citera
2020-09-04, 09:38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag har inte haft ägglossnig på 8år, så det kan nog vara det också. Har laddat ner en app där det står att ägglossning kommer om 4 dagar. Blir man då uppblåst av ägglossnig?

Jag får ont (ibland väldigt ont) och blir lite uppblåst ja, blöder lite ibland också. Tycker nästan ägglossning kan vara jobbigare än mens.
Citera
2020-09-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Fyra veckor är ju väldigt kort tid för kroppen att ställa om sig hormonellt. Det kommer att ta månader innan kroppen vant sig vid att vara utan p-piller. Ofta reagerar magen och huden och humöret och slemhinnorna.

Så länge tycker jag att huden är okay, men som du skriver så även humöret är helt borta, jag kan typ gråta en sekund och bli om två sekunder...
Citera
2020-09-04, 10:00
Medlem
Citat:
Så länge tycker jag att huden är okay, men som du skriver så även humöret är helt borta, jag kan typ gråta en sekund och bli om två sekunder...

Humöret brukar vara sämre med p-piller än utan så jag tror att när din kropp har genomgått lite omställningar en period så kommer du att må bättre. 4 veckor är bara en enda mensperiod, du får ge det några månader innan du blivit normal igen. Fast det är individuellt så för dig kan det ta kortare/längre tid än för någon annan.
Citera
2020-09-04, 11:26
Medlem
lisagommans avatar
Det är nog ganska normalt, som någon skrev kan det säkert vara ägglossning, jag mår SKIT när jag har ägglossning hela vägen till mens... vilket resulterat i att jag måste äta preventivmedel för att slippa. Vill egentligen inte proppa i mig massa hormoner pga alla dåliga biverkningar men är ett vrak 16 dagar i månaden annars! Håll ut!
Citera
2025-01-28, 07:44
Biverkningar av att sluta med minipiller?

Började med johannesört I november samtidigt som jag ätit minipiller. Vet att dom inte passar ihop. Haft nu fått typ mens sen 2 veckor.
Det är ju i princip som att jag slutat med minipiller.
Nu har jag dock helt slutat med minipiller.
Nån som har erfarenhet av att slutat med minipiller och fått långdragna blödningar?
Senast redigerad av rymdis12 2025-01-28 kl. 07:56.
Citera
2025-01-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Började med johannesört I november samtidigt som jag ätit minipiller. Vet att dom inte passar ihop. Haft nu fått typ mens sen 2 veckor.
Det är ju i princip som att jag slutat med minipiller.
Nu har jag dock helt slutat med minipiller.
Nån som har erfarenhet av att slutat med minipiller och fått långdragna blödningar?

"Det finns nu rapporter från England som tyder på att kvinnor som äter johannesört samtidigt med p-piller riskerar oönskade graviditeter. Ett av symposierna ägnas åt vad man idag vet om interaktioner mellan naturmedel och moderna mediciner."

https://www.lakemedelsvarlden.se/joh...-graviditeter/

Oklart med blödningar. Borde nog mer vara minipiller orsakat? Varför tar du johannesört
Senast redigerad av rawjudge 2025-01-28 kl. 09:42.
Citera
2025-01-28, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
"Det finns nu rapporter från England som tyder på att kvinnor som äter johannesört samtidigt med p-piller riskerar oönskade graviditeter. Ett av symposierna ägnas åt vad man idag vet om interaktioner mellan naturmedel och moderna mediciner."

https://www.lakemedelsvarlden.se/joh...-graviditeter/

Oklart med blödningar. Borde nog mer vara minipiller orsakat? Varför tar du johannesört

Kollar man janus, så är det så att johannesört slår ut alla preventivmedel. Det vet även läkare och barnmorska. Äter det för mitt sinne. Det hjälper verkligen bra.
Citera
2025-01-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Kollar man janus, så är det så att johannesört slår ut alla preventivmedel. Det vet även läkare och barnmorska. Äter det för mitt sinne. Det hjälper verkligen bra.

För mig låter det inte konstigt att de kan bli sådär, det kommer ge med sig. Jag tycker heller det inte är fel om du vill höra av dig till vården å dra upp funderingarna formellt.

Allt svårt här å uppskatta mängd men som du säger, du uppfattar det som rikligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in