Eftersom jag är en "juggejävel" (finns det finnjävlar då ska det fan finnas juggejävlar också

), så ville jag jämföra svensk polis kontra polisen från f.d Jugoslavien (alltså hur det var innan kriget då Jugoslavien var ett land).
Där var det så att om personen är under 18 år, dvs. minderårig, så var det förbjudet för polisen att slå denne med batong, dock var det vanligt att personen får en örfil om denne tjafsar och då i syfte att etablera baseline angående vem som bestämmer.
Man kunde bli ombedd att visa ID kort precis närsomhelst och det var inga konstigheter (det stod faktiskt på ID kortet att man måste visa upp ID när ombedd av polisen). I Sverige hade man förmodligen blivit kränkt eller något.
Bjuder en vuxen på motstånd vid gripande då ska denne "mjukas upp" med hjälp av batongen (den gamla sorten av hård gummi med stålvajer inuti). Ingen blev gripen om man inte gjort något grovt olagligt. Annars böter och varningar om det var något mindre seriöst.
Sen att skjuta någon....reglerna säger att om en polisman finner sig slängd på backen och angriparen fortsätter gå mot denne för att fortsätta attackera honom så har polismannen i fråga full rätt (uppbackad av lagen) att fylla angriparen med bly för att värja sig.
Just det, angående batongen, så var det i min hemstad en man som fick spel och började slakta folk längs gatan där han bodde. Gamla, unga, män, kvinnor, barn som fastnade i hopprep och inte kunde fly i paniken....
Tre polispatruller kom till platsen och de kunde skjuta honom direkt, men de övermannade honom och slog honom med batonger så mycket att en av poliserna bröt av batongen. Då kan du tänka dig hur mycket kraft man måste använda för att bryta av en batong av gamla sorten mot mänsklig kropp. Det "köttfärs" som blev kvar slängde de in i en piketbuss som anlände minuterna efter och man hörde aldrig mer om denne snubbe. Folket jublade, kramade om poliserna och jag förmodar att poliserna ville ge någon sorts upprättelse till folket.
Men , nu är vi kanske lite offtopic...