2020-09-03, 14:37
Medlem
Odovacers avatar
Vid intervjuver av politiker och andra politiska opinionsbildare ter det sig som jag ser det naturligt att reportern har en annan upptattning än den som intervjuvas, eller intar en ifrågasättande attityd oavsett egen uppfattning. Att göra en intervjuv med någon där den som intervjuvas och den som blir intervjuvad har samma upptaffning verkar meningslöst.

Ändå görs detta om och om igen med Sverigedemokrater, nämligen när dessa frågas ut om partiets historia. Åkesson har vart med i flera sådana intervjuer. Reportern påpekar att de haft någon nazist med på 80-talet och att man haft med personer med åsikter åt det hållet under 80- och början på 90-talet och anser detta väldigt beklagligt. Jimmie tillstår om och om igen att så tyvärr vart fallet och att det var mycket illa. De har alltså exakt samma uppfattning dels om vad som skett, och dels om huruvida detta är acceptabelt eller inte. Än mer absurt blir detta med tanke på att alla troligen redan vet att SD haft dessa problem i begynnelsen.

Kan ni se någon mening med intervjuer där journalist och utfrågad konsekvent har samma uppfattning? Vad är meningen med sådana intervjuer?

Jag kan bara se att det handlar om att skapa dåliga känslor för SD genom att dra detta om och om igen. Det handlar alltså inte om att ge de som ser intervjun underlag för välinformerade beslut.
Citera
2020-09-03, 15:24
Medlem
Millediablos avatar
Är det inte så att frågeställningen/ämnet ofta skickas in i förväg innan intervjun? Det är väl pressekreteraren som sen går igenom dels vem som intervjuar och dels vad intervjun handlar om.
Jag tycker att det är påfallande ofta politiker nekar intervjuer i känsliga frågor.

Annars finns ju propagandan i Svt .se där inga frågor ställs alls utan likt Youtube så får dom som tycker lika prata på i en liten film. Att kritiskt granska sådana nyheter är nog svårt ffa för en yngre generation. Dock så är Svt.se intressant, det ger mig en ögonöppnare i hur färgade dom är politiskt.
Citera
2020-09-03, 16:46
Medlem
preppads avatar
intervju / intervjuad / intervjuas stavas det

Men för att kommentera ditt inlägg så ser ju "journalister" som sin uppgift att ifrågasätta avvikande åsikter (läs: icke-vänster) på ett nedsättande och hånfullt sätt, helt i linje med sosseagendan alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in