2020-09-02, 17:42
Medlem
Går det att klassa

https://outl1.se/fatscooter-3000w?ps...oaAkE6EALw_wcB

"Fatbike Premium" med 3000W motorstyrka till eu-moped klass 1 ?
Citera
2020-09-02, 17:51
Bannlyst
Besikta den så får du se.
Citera
2020-09-02, 17:54
Medlem
Nä. Den går för fort, för stark motor, ej CE-godkänd. Läs krav på Transportstyrelsen.
Citera
2020-09-02, 17:56
Medlem
franges avatar
Kort sagt, nej.

Rent tekniskt sett går det i teorin - men då måste du skaffa CoC-intyg, CE-godkännande, typgodkännande enligt EU-regler osv osv- och det går praktiskt taget inte att göra i verkligheten eftersom det saknas grundhandlingar med mera, som den faktiska tillverkaren av cykeln står för.
Och det här är grejer som kräver mängder av byråkratiskt arbete och kommer kosta mycket pengar att ordna - om det ens är möjligt (vilket det sällan är). I synnerhet inte för en privatperson.

Hade det varit enkelt (och billigt) att ordna så hade butiken själva gjort det.
Citera
2020-09-02, 18:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Snarare motorcykel eftersom den går i 55 och gränsen går vid 45 km/t. Detta enligt denna text från Transportstyrelsen sid 16-18. Kilowatten verkar emellertid okej. Kanske finns andra bättre texter. Det är vilda västern där ute. Polisen och Transportstyrelsen borde bli tydligare och statuera exempel. Eller så river vi alla regler och är tydliga med det.
Citera
2020-09-02, 18:32
Medlem
Opaques avatar
"L1e-B: Elcyklar med motorer som har en kapacitet mellan 1000W och 4000W får ge krafttillskott upp till 45 km/h. Denna klassning räknas i juridisk mening som en moped klass 1 och kräver att föraren fyllt 15 år, innehar förarbevis (körkort eller förarbevis med behörighet AM). Fordonet kräver även registreringsskylt och trafikförsäkring. Elcykel som klassas som moped klass I får inte framföras på cykelbana."

Så det är möjligt att köra en sådan . Kruxet är dock att Mopeden du tänker köra inte på riktigt är CE-märkt samt har CoC intyg. Elmopeder tillverkade i Kina har oftast förfalskade CE-Intyg. Jag hade själv en sådan fatbike i MC-stil , men ju mer jag forskade desto mer blev jag övertygat om att sälja den igen.
Om det blir trafikkontroll så måste jag betala böter, för ett fordon som varken går att registrera för skylt eller trafikförsäkra i Sverige. Hjälm vill man ju inte bära,hela grejen är ju att glida fram med vinden i håret.

Tror att du får se dig om ett Europatillverkat fordon, till betydligt högre pris, bära hjälm,trafikförsäkra och sluta åka på cykelvägar. Och det är ju ingey kul

Tillägg : En 3000 w fatbike kommer knappast upp över 50Km/t. Tillverkaren siffror är överdrivna. Min MC-Fatbike på 2000w klarade nätt och jämt 38Km/h på GPS:en. 1000 mer watt ger kanske i bästa fall ger 10 km/h till. Samt så är batterierna superkassa. Kinesiska celler som inte överlever en vanlig svensk mild vinter ens. Det står att det är LG celler, men de är kinesisk tillverkade på licens av LG och det är LG:s budgetceller som har ganska dålig kapacitet jämfört med panasonic t.ex. Nytt batteripack (Med samma kassa celler) kostar 3500:-. Dessutom är räckvidden kraftigt överdriven. Dra du rullen i botten (Och det vill man) så kanske du når 25km en fin sommardag då batterierna mår bra,sedan är det en laddtid på 6-7 timmar innan nästa tur. Det blir en dyr vuxenleksak till slut.
Senast redigerad av Opaque 2020-09-02 kl. 18:55.
Citera
2020-09-02, 19:17
Medlem
Citat:
För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.

Från transportstyrelsen.se. Med andra ord så är större delen av de som säljs omöjliga att registrera. Har bara sett någon enstaka som säljs med CoC-intyg.
Citera
2020-09-03, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Från transportstyrelsen.se. Med andra ord så är större delen av de som säljs omöjliga att registrera. Har bara sett någon enstaka som säljs med CoC-intyg.

Inget fordon är omöjligt att registrera.
Citera
2020-09-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
"L1e-B: Elcyklar med motorer som har en kapacitet mellan 1000W och 4000W får ge krafttillskott upp till 45 km/h. Denna klassning räknas i juridisk mening som en moped klass 1 och kräver att föraren fyllt 15 år, innehar förarbevis (körkort eller förarbevis med behörighet AM). Fordonet kräver även registreringsskylt och trafikförsäkring. Elcykel som klassas som moped klass I får inte framföras på cykelbana."

Så det är möjligt att köra en sådan . Kruxet är dock att Mopeden du tänker köra inte på riktigt är CE-märkt samt har CoC intyg. Elmopeder tillverkade i Kina har oftast förfalskade CE-Intyg. Jag hade själv en sådan fatbike i MC-stil , men ju mer jag forskade desto mer blev jag övertygat om att sälja den igen.
Om det blir trafikkontroll så måste jag betala böter, för ett fordon som varken går att registrera för skylt eller trafikförsäkra i Sverige. Hjälm vill man ju inte bära,hela grejen är ju att glida fram med vinden i håret.

Tror att du får se dig om ett Europatillverkat fordon, till betydligt högre pris, bära hjälm,trafikförsäkra och sluta åka på cykelvägar. Och det är ju ingey kul

Tillägg : En 3000 w fatbike kommer knappast upp över 50Km/t. Tillverkaren siffror är överdrivna. Min MC-Fatbike på 2000w klarade nätt och jämt 38Km/h på GPS:en. 1000 mer watt ger kanske i bästa fall ger 10 km/h till. Samt så är batterierna superkassa. Kinesiska celler som inte överlever en vanlig svensk mild vinter ens. Det står att det är LG celler, men de är kinesisk tillverkade på licens av LG och det är LG:s budgetceller som har ganska dålig kapacitet jämfört med panasonic t.ex. Nytt batteripack (Med samma kassa celler) kostar 3500:-. Dessutom är räckvidden kraftigt överdriven. Dra du rullen i botten (Och det vill man) så kanske du når 25km en fin sommardag då batterierna mår bra,sedan är det en laddtid på 6-7 timmar innan nästa tur. Det blir en dyr vuxenleksak till slut.

Okej verkar inte så bra ska kolla vidare lite... En annan grej är reservdelar. Till Baotian gick det att hitta reservdelar men till alla dessa e-fordon verkar det svårt.

Angående CE så är jag ingen expert på området men vad jag vet kan vilket företag som helst förse sina produkter med CE då det endast innebär att tillverkaren ANSER att produkten följer EU-kraven för CE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in