Citat:
Ursprungligen postat av
olasvensson
Polarbröd-fabrik brann. På nyheterna sade man att deg hade börjat brinna. Kan deg brinna? Mjöl kan brinna, det tror jag. Men deg?
I formell mening tror jag inte deg kan brinna, utan det som brinner är bröd, halvgräddat eller helgräddat. Om ett ogräddat bröd förlorar sin vätska av yttre värme (t.ex att det fastnat i ett lager på ett band, och lagret går så varmt så att man får en antändning), så har det innan dess hunnit bakas av lagret som gick varmt.
Ett bättre ord hade varit ett "ogräddat bröd" eftersom deg har man i bunkar, men har den passerat ältning, kavling, stansats och lagts på plåt så är det inte deg längre. Jag tror att de menade att det var ett "ogräddat brödämne" eller "ogräddat bröd", inte en degklump.
Degklumpar kan inte hamna i en ugn om man inte kastar in deg i tunnelugnen och då är det sabotage. Kanske var det det som de menade och att de har som sport i fabriken att just kasta in degklumpar för att se vad som händer. Kanske polisen utredning visar om det var degklumpar eller brödämnen?
Jag förstår att journalister inte fattar vad som är skillnaden mellan en degklump och ett ogräddat brödämne. Men att Polarbröds egna anställda talar i sådana termer visar väl snarast vilket kvalitetskunskap man har (hade) på arbetsplatsen.
Intressant vore också att se incidentrapporter från fabriken för jag utgår från att man har en sådan kvalitetsuppföljning. Den lokala brandkårens rapporter över larm och automatlarm vore också intressant att ta del av.