2020-09-02, 17:30
Medlem
olasvenssons avatar
Polarbröd-fabrik brann. På nyheterna sade man att deg hade börjat brinna. Kan deg brinna? Mjöl kan brinna, det tror jag. Men deg?
Citera
2020-09-02, 17:32
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Polarbröd-fabrik brann. På nyheterna sade man att deg hade börjat brinna. Kan deg brinna? Mjöl kan brinna, det tror jag. Men deg?

Klart det kan, du tänker för att det innehåller vatten eller?
Citera
2020-09-02, 17:35
Medlem
Timoteuss avatar
jo, det brinner. På 40-talet brann Kronobageriet i Sthlm och världens äldsta surdeg, från Gustaf II Adolfs tid brann hoppsan. Snyft, vilken skatt! Det luktade nybakat över hela staden, har mina släktingar berättat.
Citera
2020-09-02, 17:41
Medlem
Yahnoovass avatar
hur skulle det se ut om pizzadegen stod för länge i ugnen?
Citera
2020-09-02, 17:54
Avslutad
Citat:
I formell mening tror jag inte deg kan brinna, utan det som brinner är bröd, halvgräddat eller helgräddat. Om ett ogräddat bröd förlorar sin vätska av yttre värme (t.ex att det fastnat i ett lager på ett band, och lagret går så varmt så att man får en antändning), så har det innan dess hunnit bakas av lagret som gick varmt.

Ett bättre ord hade varit ett "ogräddat bröd" eftersom deg har man i bunkar, men har den passerat ältning, kavling, stansats och lagts på plåt så är det inte deg längre. Jag tror att de menade att det var ett "ogräddat brödämne" eller "ogräddat bröd", inte en degklump.

Degklumpar kan inte hamna i en ugn om man inte kastar in deg i tunnelugnen och då är det sabotage. Kanske var det det som de menade och att de har som sport i fabriken att just kasta in degklumpar för att se vad som händer. Kanske polisen utredning visar om det var degklumpar eller brödämnen?

Jag förstår att journalister inte fattar vad som är skillnaden mellan en degklump och ett ogräddat brödämne. Men att Polarbröds egna anställda talar i sådana termer visar väl snarast vilket kvalitetskunskap man har (hade) på arbetsplatsen.

Intressant vore också att se incidentrapporter från fabriken för jag utgår från att man har en sådan kvalitetsuppföljning. Den lokala brandkårens rapporter över larm och automatlarm vore också intressant att ta del av.
Citera
2020-09-02, 18:11
Medlem
Citat:
Det vsr väl någon plast vid degen. Annars kan väl deg säkert börja brinna om det blir svart och bränt efter ett tag.
Citera
2020-09-02, 19:17
Medlem
shaktas avatar
Anta att ugnen är 300 grader. Om man låter en deg (ogräddad bröd TM) ligga där, kan det ta eld av 300 grader? Hur varmt krävs det för att något ska ta eld så att säga. Vet att torrkokningar kan ta fyr men plattan är bra mycket varmare och kan bli glödhet om inget står på den.
Citera
2020-09-02, 19:40
Medlem
yz44s avatar
Det mesta kan brinna om det uppnår tillräcklig temperatur.
Citera
2020-09-02, 19:50
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det mesta kan brinna om det uppnår tillräcklig temperatur.

Inte brinna men däremot smälta
Citera
2020-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Inte brinna men däremot smälta

Du tror inte att järn kan brinna ?
Citera
2020-09-02, 20:09
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du tror inte att järn kan brinna ?

Ja, järn kan brinna, men det är väldigt svårt att tända eld på en järnklump - däremot går det bra att få eld på stålull.

Därför stål inte börjar brinna när man svetsar men det smälter
Citera
2020-09-02, 20:10
Medlem
OM en bröddeg brinner i ugnen = normal verksamhet o man inte klarar av att släcka
gäller nog inga försäkringar - därav att dom försöker ändra storyn o fakta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in