• 1
  • 2
2020-09-02, 01:12
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposte...de-doda-judar/
Judehat under upploppet i Malmö: ”Vill döda judar”

Icke-verifierade filmer har cirkulerat på sociala medier sedan i fredags, och nu kan Kvällsposten bekräfta att hat mot judar förekom i samband med upploppet.

– En kille blev upprörd och sa att ”det här är inte min manifestation längre, utan nu vill de döda judar”, säger Victor Pressfeldt som själv blev vittne till de antisemitiska inslagen.

På filmerna syns en mindre folkmassa med knutna nävar skrika på arabiska:

Judar, kom ihåg Khaybar, Mohammads armé återvänder.

Enligt Judiska Centralrådet går meningen inte att tolka som annat än en uppmaning till ”mord och utrensning av judar”, då Khaybar var en plats där judar mördades av profeten Muhammed och hans följare år 628.

Frilansjournalisten Victor Pressfeldt var på plats

”Islamister och IS-anhängare tycktes röra sig bland demonstranterna”

Enligt Victor Pressfeldt var det flera i omgivningen som reagerade på antisemitismen, men också på synen av religiösa extremister i folksamlingen.

– Det var flera jag pratade med som blev upprörda för att islamister och IS-anhängare tycktes röra sig bland demonstranterna
Vad säger ni om Expressens rapportering?

Är "demonstranterna" en bra beskrivning på de som deltog i kravallerna häromdagen?

Har Expressen rätt i att det var islamister "bland" upploppsmakarna? Eller var det snarare "Ett islamistiskt upplopp med hundratals arabiska judehatare"?

Vid nästa NMR-demonstration, kommer Expressen skriva "Nazister och högerextrema tycktes röra sig bland NMR-sympatisörerna"?
Senast redigerad av fredag2010 2020-09-02 kl. 01:16.
Citera
2020-09-02, 01:31
Medlem
kalkryggars avatar
Det här är ju bara löjligt att försöka splittra upp det i två grupper. Det handlar helt enkelt om att det är muslimer och det vi bör fråga oss är hur stor skillnad är det egentligen på att vara muslim eller islamist? Kanske det inte är så stor skillnad.

Just IS-sympatisör tror jag inte att så speciellt många var. Det enda är att muslimer inte kan förneka IS och dess gärning. Det ingår i Ammanbudskapet som jag tror att dom flesta här kan för lite om. Tyvärr!
Citera
2020-09-02, 01:36
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det spelar ingen roll om 95% av judehatet kommer från araber, judar kommer fortfarande se just nazister som det större hotet mot deras säkerhet. Därför att nazister är kapabla till utrensningen likt den under 2:a världskriget medans muslimers frustration är ett resultat av Israels aggressioner. Så motiverar judar varför dom bryr sig så mycket mer om nazisters hat än muslimer, kom ihåg det.

Sen bryr jag mig inte om judehatet, vad sägs om att ge svenskhatet invandrare står för lika mycket uppmärksamhet som det judar får. Varje gång muslimer gör ett uttryck för hat drar man upp judarna som en gubben i lådan för att kunna kritisera muslimerna men dom har redan sysslat med hat mot svenskar och borde kunna kritiseras utifrån det. Vi ska inte behöva dra upp en annan minoritet i kränkthets-pyramiden för att kritisera en annan. Fast det är naivt att tro expressen någonsin skulle ta svenskar i försvar, sluta läs gammelmedia istället.
Citera
2020-09-02, 02:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är ju bara löjligt att försöka splittra upp det i två grupper. Det handlar helt enkelt om att det är muslimer och det vi bör fråga oss är hur stor skillnad är det egentligen på att vara muslim eller islamist? Kanske det inte är så stor skillnad.

Lika stor som skillnaden är mellan att rösta på SD och att vara Nazist kanske?
Citera
2020-09-02, 05:21
Medlem
tjorven20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lika stor som skillnaden är mellan att rösta på SD och att vara Nazist kanske?

fast SD är sionister, så du har fel.
Citera
2020-09-02, 12:14
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det spelar ingen roll om 95% av judehatet kommer från araber, judar kommer fortfarande se just nazister som det större hotet mot deras säkerhet. Därför att nazister är kapabla till utrensningen likt den under 2:a världskriget medans muslimers frustration är ett resultat av Israels aggressioner. Så motiverar judar varför dom bryr sig så mycket mer om nazisters hat än muslimer, kom ihåg det.

Sen bryr jag mig inte om judehatet, vad sägs om att ge svenskhatet invandrare står för lika mycket uppmärksamhet som det judar får. Varje gång muslimer gör ett uttryck för hat drar man upp judarna som en gubben i lådan för att kunna kritisera muslimerna men dom har redan sysslat med hat mot svenskar och borde kunna kritiseras utifrån det. Vi ska inte behöva dra upp en annan minoritet i kränkthets-pyramiden för att kritisera en annan. Fast det är naivt att tro expressen någonsin skulle ta svenskar i försvar, sluta läs gammelmedia istället.
Hur tänker du nu?
Att vita och förintelsen hade kunnat ske på nytt? Men inte genom muslimer?
Pakistan är kärvapenbestryckat likaså är Israel det.
Israel hade kunnat förstöra mycket på denna jord..
Citera
2020-09-02, 12:20
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
[b]Vad säger ni om Expressens rapportering?
Första gången, vad jag minns, som jag lär mig något ur historien av Expressen.

Visste inte att Muhammed dödade judar och hade inte hört talas om Khaybar och vad som hände där år 628.
Citera
2020-09-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99

Jo jo. Men poängen är ju att muslimernas vrede å kravaller antas ha skett pga åverkan och vanhelgande på Koranen.
Och för det har de säkert en viss förståelse för ifrån många håll. Så även ifrån judiskt å kristet håll.

Har de blivit provocerade å kränkta är det inget konstigt att de reagerar å protesterar.

MEN så visar det sig att när de väl är ihopsamlade på gatorna, så demonstrerar de inte mot rasisterna och Koranbrännarna... Koranen är de tydligen ganska tysta om...
Det som demonstrationen i själva verket riktas mot är judar och i Ronneby ett försök att bränna ner kyrkan... (det viskas ju att det är ett stort antal kyrkor i Frankrike som bränts ner, inte bara de två kända katedraler - och det viskas att det är muslimer som tuttat på).

Två grupper som bevisligen inget hade att göra med Koranbränningen, snarare tvärtom!

ERGO: inte ens muslimaktivister är speciellt intresserade av Koranen och Koranbränning / vanhelgande.

Det de vill ha är en förevändning att kunna göra åverkan å skadegörelse...

De har, kort sagt, avslöjat sina kort i förtid.
Citera
2020-09-02, 12:42
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Hur tänker du nu?
Att vita och förintelsen hade kunnat ske på nytt? Men inte genom muslimer?
Pakistan är kärvapenbestryckat likaså är Israel det.
Israel hade kunnat förstöra mycket på denna jord..
Du får väl fråga judarna varför när dom talar om antisemitism som sker idag fokus ligger på nazister och inte muslimer som står för större delen av hatet som finns i landet.
Citera
2020-09-02, 12:52
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
ERGO: inte ens muslimaktivister är speciellt intresserade av Koranen och Koranbränning / vanhelgande.

Jag tror dom är intresserade av koranbränningen men möjligen att dom lägger skulden på dom som har en religion än dom som inte har en. Men det kändes rätt konstigt att dom riktade in sig på just judarna. Det kan ju vara så att Expressen endast tar upp det hatet och skiter i att rapportera om något svenskhat den mobben gett uttryck för.
Citera
2020-09-02, 16:56
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Första gången, vad jag minns, som jag lär mig något ur historien av Expressen.

Visste inte att Muhammed dödade judar och hade inte hört talas om Khaybar och vad som hände där år 628.

Det var även muslimerna som införde märkning av folk, Judar hade gula bälten och Kristna hade blå. De bältena kallades Zunar/Zunnar och kom från Pact of Umar.
Därifrån nazisterna lärde sig att märka judar med en gul stjärna, man märkte även sodomiter med en rosa pyramid.
https://www.bible.ca/islam/islam-kills-pact-of-umar.htm

Muslimsk "tolerans".
Trevligt folk så åsnorna Filip & Fredrik kallar de, åsnor som det "Trevliga folket" kallar Filip & Fredrik.
Citera
2020-09-02, 17:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jo jo. Men poängen är ju att muslimernas vrede å kravaller antas ha skett pga åverkan och vanhelgande på Koranen.
Och för det har de säkert en viss förståelse för ifrån många håll. Så även ifrån judiskt å kristet håll.

Har de blivit provocerade å kränkta är det inget konstigt att de reagerar å protesterar.

MEN så visar det sig att när de väl är ihopsamlade på gatorna, så demonstrerar de inte mot rasisterna och Koranbrännarna... Koranen är de tydligen ganska tysta om...
Det som demonstrationen i själva verket riktas mot är judar och i Ronneby ett försök att bränna ner kyrkan... (det viskas ju att det är ett stort antal kyrkor i Frankrike som bränts ner, inte bara de två kända katedraler - och det viskas att det är muslimer som tuttat på).

Två grupper som bevisligen inget hade att göra med Koranbränningen, snarare tvärtom!

Precis samma som med dom där BLM. Hitta en anledning till att ställa till kaos, elda och plundra. Spelar inte så stor roll vad det är, bara dom kan ställa till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in