2020-09-01, 14:41
Medlem
Farbaute666s avatar
Det verkar vara uppskattat i Lund i alla fall. Jag är med i en facebookgrupp om Lund och där dyker mushusen - som då inte är bordeller - upp.
Jag skulle säga att summan på 99k har varit ok sett till gensvaret.
Citera
2020-09-01, 14:45
Medlem
Sinraths avatar
Nu vet jag inte vad man gett för att tillverka de publika gnomerna i brons i Wroclaw, Polen (det är många dussin) men dom har absolut gett mig ett starkt unikt intryck av staden. Dessa mushus ser riktigt professionellt gjorda ut och hade säkerligen gett ett skratt och tagit ett kort om jag gått förbi.

Svårt att sätta en "värt det?" peng på liknande kultur. Är dock orolig att det bara krävs en rejäl spark för att förstöra hela skiten. Alla miljonbelopp som slukas på annat håll som man aldrig märker av känns många gånger värre.
Citera
2020-09-01, 14:53
Medlem
NickShadows avatar
Glöm inte att även kulturarbetare måste betala inkomstskatt och moms.

Med tanke på alla Anonymouse’s arbetade timmar, materialkostnader, verktyg, installation, samt de specialskillz och konstnärliga idéer som krävs för att ro ett sådant här projekt i hamn så måste jag säga att Lunds kommun gjort en riktigt bra affär.
Citera
2020-09-01, 17:47
Medlem
Alltså, jag har har ju inbillat mig att det varit någon ideell kraft, t.ex några pyssliga studenter, som har roat sig med att knåpa ihop de där husen för att sedan sätta upp dem illegalt i Malmö, Lund och andra städer som något studentikost jippo.
För mig tappade de faktiskt stor del av sin tjusning nu när jag vet att det är kommunen som har beställt dem av konstnärer. Men när de nu ändå har betalat, så är väl inte 100 000 så värst mycket pengar för ett gott skratt, och för konstverk som både är fina och uppskattade. Det finns säkert många moderna konstverk som kostar betydligt mer än så, och som ingen vanlig människa tycker är något att ha.
Senast redigerad av ViolinaX 2020-09-01 kl. 17:51.
Citera
2020-09-01, 18:09
Medlem
Väldigt bra gjort av Lunds kommun och Anonymouse.

Sett till glädjen och det genuina konstnärskapet i dessa små mushus är 99 lök nada.

De som klagar fattar inte hur lite pengar 99k är.
Citera
2020-09-01, 18:13
Medlem
Whitfieldss avatar
Med tanke på att Stockholms innevånare försörjer Lund, och ger varje kommuninnevånare bidrag så kanske politikerna borde vara lite försiktigare. Det är inte deras pengar.
Citera
2020-09-01, 19:14
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Ser att de har smugit in politisk propaganda på det huset som visas i bild, undrar hur det är med de andra husen.
Citera
2020-09-01, 21:19
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Med tanke på att Stockholms innevånare försörjer Lund, och ger varje kommuninnevånare bidrag så kanske politikerna borde vara lite försiktigare. Det är inte deras pengar.

Ja, det stämmer att i teorin så äger vissa kommuner i Storstockholm samt Vellinge tillsammans 8,95% av dessa mushus.
Dessa kommunerna kan ju kanske dela på skivsamlingen när konstprojektet är över?

Flashback förnekar sig aldrig.
Senast redigerad av NickShadow 2020-09-01 kl. 21:25.
Citera
2020-09-01, 21:33
Medlem
De har gjort något. Något är ganska fint. Det är konst. Bra! Det är iaf inte nån jävla mupp som sitter på en matta och blåser i ett horn.
Citera
2020-09-02, 05:09
Medlem
B´stards avatar
Enligt lagen om offentlig upphandling så ska direktupphandlingar över 100 000 kr dokumenteras enligt lag och diarieföras.

Därav 99000 kr får man förmoda.

Rimligen borde det nu offentliggöras vilka som ligger bakom mushusen - och inte nån mellanman som frontar konstnärerna - för inte kan väl kommunen köpa in konst av anonyma personer, då kan det ju lika gärna vara så att konstnärerna har släkt/vänskapsrelationer med inköparen på kommunen...
Citera
2020-09-02, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Ännu ett framsteg för kvinnligt ledarskap.

SVT fastställer att det var värt pengarna.

Jag tycker vi instämmer i detta.

99 000 kronor och all den glädje vi som medborgare får av detta är värt vart enda öre.
Eller hur? 99'000 kr av skattemedel för något som barnen på ett valfritt dagis skulle gjort gratis. Man häpnar och undrar hur de kom på detta? Sedan vet de inte ens vem de har gett pengarna till då de är anonyma. Kvinnor kan!
Citera
2020-09-02, 05:56
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Ja, det stämmer att i teorin så äger vissa kommuner i Storstockholm samt Vellinge tillsammans 8,95% av dessa mushus.

Det stämmer att Stockholmarna äger varenda invånare i blattehelvetet. Det manar till eftertanke. Är man helt värdelös som människa och kan man således inte klara sig själv kanske man skall vara en aning försiktig med vad man gör med de pengar som rättmätigen inte är ens egna.

Dockhus för 99 000. Tyckte de var fina men som skattefinansierat konstprojekt skall full redovisning framläggas. Av vilken anledning skulle detta ske under anonymitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in