• 1
  • 2
2020-09-01, 01:43
Medlem
Känner ni vemod när sommaren är slut? För mig är 1 september det datum då sommaren är slut och hösten tar vid även om ju det fortfarande kan komma varma dagar är det mer en bonus.

Bada naken i sjön och springa naken i skogen och ge sig ut på äventyr nattetid när luften är ljummen och natten ljus. Jordgubbar. Gröna träd och lättklädda flickor.

Vad saknar ni när sommaren är slut? Och hur känns det när den långa kalla vintern tar vid?

Beskriv era vemodiga känslor eller vad för känslor ni nu har.
Citera
2020-09-01, 02:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femtekolonnaren
Känner ni vemod när sommaren är slut? För mig är 1 september det datum då sommaren är slut och hösten tar vid även om ju det fortfarande kan komma varma dagar är det mer en bonus.

Bada naken i sjön och springa naken i skogen och ge sig ut på äventyr nattetid när luften är ljummen och natten ljus. Jordgubbar. Gröna träd och lättklädda flickor.

Vad saknar ni när sommaren är slut? Och hur känns det när den långa kalla vintern tar vid?

Beskriv era vemodiga känslor eller vad för känslor ni nu har.

Ja jag känner vemod då jag är en hojkille, vill köra lite tlll. Men det jag egentligen känner vemod över är mina tomater, som jag planterade alldeles för sent, de kanske hinner på sin höjd blir gröna, även om man kan lägga in sådana också.

Edit:
Jag känner ångest inför hösten och vintern.
Citera
2020-09-01, 04:05
Medlem
sten-bertil.taubes avatar
Jag förtränger de vemodiga känslorna totalt. Man kan tänka att hösten är som en sommar fast annorlunda.
Citera
2020-09-01, 05:40
Medlem
Blåfisks avatar
Det är lite ovant att det blir mörkare och kallare. Men färgerna blir finare och tjejerna lite mysigare. Den hejdundrande hybris som folk uppvisat från maj till augusti lugnar tillslut ner sig och övergår i lite mer ro och avslappning. Jag gillar det.
Citera
2020-09-01, 07:16
Medlem
borrizs avatar
Hoppet är inte ute än, vi kan fortfarande få en Britt-/Indiansommar!
Citera
2020-09-01, 07:24
Medlem
Zoologens avatar
Jag längtar till hösten när det är svalt och skönt ute. Saknar knappast sommarhettan med 30 grader och kvalmiga nätter. Nu blir det kallt och mysigt. Bara att krypa ner under ett tjockt täcke .

Det kan bli litet jobbigt mitt i vintern om det är jättekallt, men hösten är trevlig med hög luft och fina färger i naturen.
Citera
2020-09-01, 07:46
Medlem
hippilis avatar
Vemod japp. Slut på den härliga värmen. Slut med att åka cab. Inte sitta i trädgården med en kall öl. Inga fina ben att titta på. Början på en period med ledvärk. Kallt och ruggigt. Regn och snö. Mörkt och trist. Nä fy det blir att flytta om några år
Citera
2020-09-01, 08:56
Medlem
HoppigGrodas avatar
Inge vemod här inte!

SNART KAN VI KÖRA SKIDOR!!

Fuck allt med sommarn, det är bara varmt och jobbigt. Jag saknar att ha på mig min tjockjacka och gå med långbyxor. Ha på sig Hoodie och kura ihop sig för det är kallt på jobbet eller ha en kupefläkt vid fötterna för att värma sig. Inga utefester utan allt sker på kroger eller på hemmafester. Sitta hemma o gibba spel med polarna på söndagar.

Vi får inte glömma att det är mörkt större delen av dygnet också! Det är så mysigt.

Finns inget bättre än kyla och snö.
Citera
2020-09-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag känner vemod då jag är en hojkille, vill köra lite tlll. Men det jag egentligen känner vemod över är mina tomater, som jag planterade alldeles för sent, de kanske hinner på sin höjd blir gröna, även om man kan lägga in sådana också.

Edit:
Jag känner ångest inför hösten och vintern.

Även jag är en hojkille. Har en BMW 650 GS för vinterkörning, nedlagd ett antal gånger men klarade mig fint. Just denna MC klarar att lägga sig på asfalten. Man är inte så kaxig när bakhjulet slinter på frostrosorna men det går. Kör med dubbat och Metzeler däck. Tänk då på att dubben gör att motorcykeln hasar i kurvorna.

Lycka till med din första vinterkörning!

//Benelli
Senast redigerad av benelli 2020-09-01 kl. 09:42.
Citera
2020-09-01, 10:09
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Klart det är tråkigt på ett sätt, men som trädgårdsintresserad så ser jag helheten.
Nu gräver jag rabatter inför nästa år, samlar fröer och sprider ut inför våren, snart är det dags för lökplantering, vända jorden i potatislandet, ge näring åt vissa saker.
Denna gången kör jag senhöst blommning på cannabisen också, för första gången, ska bli
Intressant!

Sen när snön faller, så får man åka söderut någon vecka..
Citera
2020-09-01, 10:23
Medlem
Jag kör landsvägscykling, är gärna ute och vandrar, reser ganska mycket jorden runt om somrarna och älskar att vara ute i naturen och fotografera. Samtidigt är jag musiker och brukar vara ute och gigga ganska mycket om somrarna... utomhusgig, festivaler o.s.v... fint.

Så när man kommer tillbaka till jobbet efter sommaren så infinner sig omgående en jävla ångest. Den största ångesten är de somrar man varit utomlands och upplevt värme, trevliga människor, ätit fantastisk mat och levt livet. Så kommer man hem till iskalla Sverige, det pissregnar, människor är dryga, konflikträdda, maten är medioker och vår natur är likaså mellanmjölk!
Citera
2020-09-01, 10:44
Medlem
Odovacers avatar
Ja jag tycker också det känns trist. Det är verkligen livskvalitet att kunna gå ut i bara T-shirt och shorts och känna solen värma ens hud. Ljuset gör också att man blir uppåt. Dock är det nog inte helt rationellt tänk ändå. Jag sitter ju inte direkt och lider en vinterdag.

Jag ser det också som höst 1 september. Och 1 mars är vintern slut, även om det är vinterväder. Det är en riktigt bra dag. Just att den rent formellt är slut är det som räknas. Ock så vet man att hu blir det allt ljusare och varmare tills det är sommar.

Jag tänker också på jordens rörelse och hur den ändras under året:
https://www.youtube.com/watch?v=WgHmqv_-UbQ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här